E-learningul de azi, PROFITUL de maine
Atentie, piata matura!
Ei bine, se leaga si tocmai acum, pentru ca piata romaneasca incepe sa dea semne de maturizare. In piata de training, asta presupune cateva aspecte: legarea nevoilor de training de obiectivele de business, nevoia de solutii complexe si preocuparea crescuta pentru ROI.
Nu incape indoiala ca peste tot in lume unde banii circula intr-o forma minimal organizata exista dorinta de a atinge return on investment, acest "animal" fabulos care pentru domeniul resurselor umane pare sa fie mai degraba un bestiar mitologic decat cifre si masuratori contabile. Dar in pietele mature presiunea de a controla costurile si de a maximiza profitul se resimte mult mai puternic si are un impact mult mai mare asupra acestor factori.
Si totusi, de ce e-learning?
Am constatat ca Romania este o piata in curs de maturizare, ceea ce inseamna ca trainingul va cauta solutii complexe si eficiente din punctul de vedere al costurilor. Totodata, va cauta acele solutii care permit companiilor sa vada impactul banilor investiti in training, deci in performanta angajatilor. Aici intervine rolul e-learningului – nu ca un panaceu, ci ca parte componenta a unei abordari coerente in dezvoltarea personalului. Impactul acestui tip de invatare poate fi privit din trei perspective: omul de resurse umane, angajatul/beneficiarul programului si trainerul. Sa luam exemplul invatarii limbilor straine pentru afaceri.
Pentru omul de HR alegerea unei solutii online ii aduce urmatoarele beneficii: are controlul procesului si al progresului, poate asigura un standard calitativ unitar si are posibilitatea de a identifica zonele de motivare reala in randul angajatilor.
In general, platformele online au un sistem foarte detaliat si precis de raportare. De exemplu, programul "Tell Me More" oferit de Interact, ca parte a solutiei Surfing Business Communication, permite sponsorului – departamentul de resurse umane si managerul direct – sa primeasca rapoarte lunare cu date despre timpul de studiu al fiecarui participant, competentele acoperite, tipurile de exercitii si nivelul de corectitudine in rezolvarea lor. Un raport succint care poate fi parcurs in cateva minute da partilor interesate o imagine clara de tipul "aici sunt banii dumneavoastra" si permite implicarea managementului in procesul de training fara sa ii consume timpul.
Daca un manager de resurse umane se hotaraste sa deruleze un program de limbi straine cu angajati din teritoriu, accesul la o platforma comuna asigura coerenta programului si un standard calitativ care poate fi aplicat peste tot, cu costuri minime.
Si pentru beneficiarul programului, solutiile de e-learning prezinta cateva beneficii:
-flexibilitate – in conditiile in care ritmul de business creste si devine din ce in ce mai greu ca oamenii sa iasa din productie pentru a se duce la training, platforma online permite participantului accesul de oriunde, in orice interval de timp, in ritmul propriu.
-varietate – solutiile de e-learning sunt de obicei vaste arhive de resurse, cu exercitii gandite pentru toate tipurile de invatare, glosare de termeni, note culturale, explicatii gramaticale structurate. Acestea pot fi combinate in moduri variate, aplicabile preferintelor personale.
-controlul procesului – datorita instrumentelor de urmarire, solutiile online ofera o componenta foarte importanta in invatarea la adulti, si anume controlul propriului proces de invatare. Prin rapoartele cantitative si calitative platforma le ofera aceste repere care ii transforma din simpli receptori ai invatarii in process owner-i.
In fine, pentru trainer utilizarea unei platforme online aduce eficienta, adaptabilitate si inovatie.
Si totusi, de ce e-learning in Romania?
Simt nevoia sa raspund provocator – "de ce nu?". In ultimii 18 ani, ne-am dovedit destul de doritori sa adoptam modele testate in alte locuri si destul de rapizi in a trece la fapte. Deseori, vorbindu-le clientilor despre solutii cu componenta de invatare online, primesc intrebarea deghizata in obiectie "se potriveste e-learningul modelului cultural romanesc"? Incep sa cred ca aici se ridica o falsa problema. Iata de ce. Daca privim la nivel de individ, alegerea unei solutii cu sau fara componenta online este mai mult o chestiune de optiune personala si de identificare de nevoi si mai putin de apartenenta la o cultura nationala. Cred, cu tarie, ca platforma online este o solutie suficient de versatila pentru a fi combinata cu succes cu alte elemente de dezvoltare personala – sesiuni fata in fata, coaching, training on the job etc.
La nivel de generatie trebuie sa recunoastem ca beneficiarii de azi ai programelor de internship ale companiilor sunt clientii de maine. Putem sa spunem despre ei ca, cel putin in mediul virtual, au spart barierele culturale. Sunt tineri, sunt informali, sunt funky. Respira Google, messenger, blog, hi5, twitter si cu siguranta vor vrea ca dezvoltarea lor personala si profesionala sa fie in armonie cu mediul in care isi desfasoara viata sociala si cariera. Faptul ca noi nu suntem inca pregatiti pentru schimbare la 10 ani dupa revolutia Internet nu este un motiv suficient de puternic.La nivel de mediu de afaceri sigur, cultura nationala va avea intotdeauna un cuvant greu de spus asupra culturii organizationale. Pe de alta parte, o afacere este o afacere. Fie ca isi desfasoara activitatea la Iasi sau la Kuala Lumpur, va incerca sa maximizeze profitul cu o frenezie mai mare sau mai mica in functie de momentul pe care il traverseaza. Iar daca in aceasta periculoasa si incitanta calatorie solutiile e-learning se vor dovedi buni parteneri de drum, ele vor fi adoptate cu un pragmatism dezarmant. Asadar, e-learning, here we come!