Dezvoltarea profesională în coaching – un câştig ambivalent
Coaching-ul rezolvă un număr impresionant de probleme şi are rezultate excepţionale. Cu toate acestea, nu este un panaceu universal. Pentru că din ce în ce mai multe companii apelează la coaching, oportunitatea specialiştilor în acest domeniu de a-şi demonstra abilităţile creşte exponenţial. Dar coaching-ul este o meserie încă tânără la noi în ţară, iar perfecţionarea în domeniu presupune mii de ore de lucru direct cu clienţii şi ani de zile de exerciţiu şi lucru în colaborare cu mentori şi specialişti mai experimentaţi. Ca urmare, nevoia de supervizare constantă devine prioritară, astfel încât clienţii să poată avea certitudinea că serviciile pe care le primesc sunt de cea mai bună calitate.
Aşadar, supervizarea regulată este obligatorie pentru un coach. Durata, frecvenţa, locul, cadrul etc. pot varia în funcţie de tipul de coaching. Dar fiecare supervizare trebuie să aibă ca rezultat răspunsuri clare la următoarele întrebări:
– Coach-ul lucrează ca un profesionist, folosind tehnici validate şi pe care le înţelege?
– Coach-ul se bazează pe un Cod Etic Profesional?
– Şi-a definit coach-ul ceea ce este etic şi ceea ce nu este etic?
– Este coach-ul conştient de legile şi normele organizaţiei cu care lucrează?
– Este coach-ul pregătit să asculte ceea ce are să îi spună supervizorul?
– Este coach-ul pregătit să împărtăşească problemele personale care îi pot afecta munca cu clientul?
Unele dintre beneficiile supervizării sunt mai mult decât evidente: îmbunătăţirea abilităţilor profesionale şi folosirea unei minţi mai experimentate drept oglindă a modului în care clientul se bucură de rezultatele lucrului cu coach-ul. Altele sunt mai puţin vizibile. De exemplu, o funcţie foarte importantă a supervizării este protecţia sistemului coach-client, atât din punct de vedere al calităţii prestaţiei coach-ului (astfel încât să nu apară greşeli în relaţie, soldate cu ruperi de contract), cât şi din punct de vedere al încrederii pe care o insuflă coach-ul clientului său. Cu alte cuvinte, orice client poate apela cu mai multă încredere la un coach ştiind că şi acesta are un coach la rândul său.
Mihai Stănescu are o experienţă profesională de peste 10 ani şi peste 3.500 de ore de coaching, materializate prin proiecte individuale şi de echipă implementate în peste 100 de companii de diferite mărimi şi din diferite industrii, atât româneşti, cât şi multinaţionale. El este membru al Federaţiei Internaţionale de Coaching (ICF), al European Mentoring & Coaching Council (EMCC) şi membru fondator al Asociaţiei Române pentru Coaching (ARC). Mai multe despre Mihai pe www.mihaistanescu.ro