Despre lider… dar nu în opoziţie cu managerul
Eu cred că opoziţia lider vs. manager nu mai este validă în realitate. Cred că mai importantă este calitatea profesională a omului din vârful ierarhiei, indiferent că-l numim lider, manager, şef, conducător, boss sau Gheorghe. De aceea, înclin mult spre definiţiile mai moderne ale liderului, precum cele enunţate de Jim Collins şi Gary Hamel. Din punctul lor de vedere, liderul ar trebui să fie definit şi judecat dintr-un singur punct de vedere: capacitatea de a face ca firma lui să aibă rezultate foarte bune, inclusiv în anii următori plecării sale! Bineînţeles, că un lider nu este doar cel din vârful vârfului – orice om care conduce un grup, indiferent de ierarhie, poate să fie lider. Sau nu.
Dacă acceptăm o astfel de definiţie, contează mai puţin dacă respectivul lider este carismatic sau extrem de modest – rezultatele sunt cele importante, iar anunţul din anii `60: „căutăm bărbat, alb, înalt şi cu voce groasă, pentru postul de manager” sper să devină istorie.
Prototipul meu
Când am analizat părerile despre calităţile aşteptate la un lider, am constatat că acestea erau foarte eterogene: unele simple, punctuale, altele mult mai complexe, vizând atitudini sau mentalităţi. Practic fiecare persoană are propria definire, bazată pe experienţele trăite.
Însă vreau să vă propun un model de atribute…un model la care am adăugat şi câteva întrebări (la care vă invit să răspundeţi): Credeţi că aceste calităţi, din acest model, descriu destul de bine liderii pe care i-aţi întâlnit şi îi apreciaţi? Şi cum credeţi că se poate, pornind de la propria evaluare onestă, să îţi dezvolţi calităţile dorite?
Fiindcă atributele unui lider sunt foarte eterogene, am împărţit aceste calităţi după gradul lor de complexitate:
1. În primul rând, ne aşteptăm de la un lider să aibă cunoştinţe manageriale de bază. E greu de conceput un bun conducător, în ziua de azi, care să se bazeze numai pe intuiţie şi bun simţ. Sigur, astfel de persoane pot exista, dar e nerelevant statistic! Învǎţarea modelelor Johari sau Maslow, despre identificarea şi medierea conflictelor, despre conducerea situaţională sau marketing, înseamnă cel mai probabil o eficienţă sporită şi câştigarea unui interval de timp important pentru luarea unor decizii bune.
2. A doua categorie am denumit-o „abilităţi”. Dintre acestea, cele mai apreciate sunt: viziunea (capacitatea de a construi pe termen lung, asigurându-se că au sau îşi dezvoltă resursele necesare), comunicarea (adesea percepută drept capacitatea de a…
Citiţi articolul integral pe hrmanageronline.ro.