Despre colegii nesărați care-ți fac viața amară
Ce poți face în acest caz? Care sunt soluțiile de conviețuire sau de supraviețuire? Este imperativ să pleci de la un loc de muncă unde îți place ce faci, dar nu-ți place cu cine lucrezi? Încercăm niște răspunsuri mai jos și vă invităm și pe voi să ne spuneți dacă ați tăiat acest nod gordian până acum.
1. Concentrează-te pe ce ai tu de făcut
Regula de aur la un loc de muncă ce seamănă cu un câmp minat este simplă: fă-ți treaba care ți-a fost dată. Mai devreme sau mai târziu, șefii vor observa cine are randament și cine stă să bârfească pe la colțuri, cine are o contribuţie consistentă și creează plus valoare și cine trage organizația înapoi. Chiar dacă este recomandat să te înțelegi bine cu colegii, nu trebuie să uiți care este locul tău în organigrama organizației și, mai ales, că ai fost adus ca să îndeplinești o serie de sarcini clare. Nu contează atât țigările fumate pe la colțuri, planurile de weekend sau ieșirile la suc, cât obiectivele pe care le-ai atins sau lucrurile pe care le-ai demonstrat. Pentru sănătatea ta profesională ai grijă să păstrezi întotdeauna proiectele la care ți-ai adus contribuția ca orice să știe ce ai făcut.
Nu lăsa pe nimeni să-și asume credit pentru munca ta căci, în definitiv, munca este cea mai importantă carte de vizită pe care o ai la birou. În funcție de ea, se judecă, nu în funcție de timpul pe care-l petreci plănuind ieșiri în oraș sau răzbunări meschine.
2. Nu te lamenta
Dacă nu ai lucruri pozitive de spus, atunci nu mai spune nimic. Cu alte cuvinte, evită cât de mult poți să te plângi altora. Asta nu înseamnă că atunci când este cazul nu trebuie să mergi la șefi ca să clarifici problemele ivite. Trebuie doar să nu transformi o excepție într-o regulă. Atunci când simți că ți s-a reproșat ceva și nu e vina ta, când tu suporți consecințele unor acțiuni pe care alții le-au întreprins, e dreptul tău să mergi la o instanță superioară pentru a lămuri lucrurile. Fii însă sigur că toate argumentele sunt de partea ta.
Nimeni nu este deținătorul adevărului suprem, dar într-o bătălie câștigă cel care are argumentele de partea sa. Asigură-te că dacă vrei să despici firul în patru nu o să te trezești din acuzator, acuzat. Ai grijă la comportament, la ce limbaj folosești și cum îți tratezi colegii. Păstrează-ți calmul și totul se va rezolva în favoarea ta.
3. Combate percepția altora cu realitatea ta
Lasă rezultatele să vorbească pentru tine, dar asigură-te să nu dai câștig de cauza detractorilor tăi. Ți se reproșează că doar știi să învinovăţeşti? Următoarea ședință dedic-o în exclusivitate unei analize care să se focuseze pe atuurile fiecăruia din echipă. Ți se reproșează că ești leneș? Vino o săptămână mai devreme decât vii de obicei și rămâi cel puțin o jumătate de oră peste program. Observi că percepția este tot negativă? Îndulcește-o cu niște prăjituri la sfârșit de săptămână.
Ce trebuie însă să reții este un adevăr elementar: comportamentul de ”bătăuș” de la muncă nu este diferit de comportamentul bătăușilor din liceu. Dacă vor vedea că nu te afectează atitudinea lor agresivă, ei te vor lasă în pace. Plăcerea sadică a oricărui ins agresiv este să vadă că ce face el se reflectă în celălalt. Dacă acestă reflexie dispare, dispare și apetitul pentru a face rău.
Tu cum ai rezolvat problema colegilor ”binevoitori” de la locul de muncă? Ai și alte sfaturi pentru cei care se află într-o postură defensivă? Care crezi că sunt cele mai bune strategii de stingere a conflictelor și ce fel de atitudine trebuie să adoptăm când suntem puși în ipostazele descrise mai sus?