De la X la Y…
În bestsellerul internaţional The Fourth Turning, William Strauss şi coautorul său Neil Howe, au oferit argumentele pentru a privi cu mai multă înţelegere şi cu speranţă generaţia Y. Cele patru mari tipuri de generaţii pe care le-au stabilit, care se succed, în viziunea lor, la aproape 30 de ani de-a lungul istoriei, lasă astăzi în faţă generaţia Y sau generaţia Eroilor. Înaintea lor au fost generaţia X – generaţia Nomadă, generaţia Baby Boomers – generaţia Profeţilor, şi generaţia anilor ’20-’40 sau generaţia Tăcută, generaţia Artiştilor.
Care, cum, de ce…
Y sunt responsabili pentru iniţierea unui nou ciclu de patru „etape”. Asta înseamnă că ei pun „bazele” următorului secol, în majoritatea aspectelor, dar începând, de fapt, cu tehnologia. Simţim deja că acesta va fi „câmpul de bătaie”, totodată şi fundamentul unei dezvoltări excepţionale. Ne-o confirmă şi multe dintre schimbările care au loc atât în societate, cât mai ales în mediul de business.
Cei din generaţia Baby Boomers au înţeles cum să facă mai mulţi bani decât părinţii lor Tăcuţi şi s-au preocupat mai mult de copii, aducând mai mult respect şi grijă în relaţia cu ei. Generaţia X a ştiut însă cum să aleagă o cale mai bună. A vrut să găsească acel „ceva” numit astăzi work-life balance.
Şi iată cum generaţia Y devine acum „centrul” atenţiei. Stereotipurile legate de ei – adulţi imaturi, mulţi locuind încă alături de părinţii X chiar şi la peste 28 de ani – sunt contrabalansate de pasiunea pentru tehnologie, comunicare rapidă şi inovaţie. „Ştim mult mai multe decât generaţia anterioară despre tehnologie şi o vedem strâns îmbinată în stilul nostru de viaţă, nu ne place rigiditatea unui program de la 9 la 17, aşa că suntem atraşi de un brand sau o organizaţie care ne înţelege”, ne-a spus – cum altfel decât via Facebook – un tânăr manager.
Pregătiri avansate pentru viitor
Managerii de top spun că sunt gata de „schimbarea Y”, menţionând aspecte care acum nu mai sunt doar în „curtea” departamentelor de HR. Ionuţ Gaotă (foto), Windows Business Group Lead, Microsoft România, ne-a spus: „În primul rând este vizibilă dorinţa de mobilitate, respectiv posibilitatea de a putea accesa aplicaţiile de business de la distanţă şi de a lucra din diverse locaţii, nu doar din birou: de acasă, dintr-un sediu diferit, de pe teren, de la clienţi. În acelaşi timp, vorbim despre un trend de «consumerizare în IT», ceea ce înseamnă că angajaţii introduc în mediul companiei dispozitive personale, precum tablete, smartphone-uri sau laptopuri. Totodată angajaţii tineri doresc să utilizeze în companie acele aplicaţii pe care le utilizează în timpul liber (precum Facebook, Twitter, LinkedIn, WhatsApp), dar şi noi moduri de interacţiune cu tehnologia, precum touch, gesture, voce”.
Acesta este un mod de lucru natural pentru generaţia Y, care este foarte dinamică, socială şi comunicativă. În aceste condiţii, companiile trebuie să le ofere angajaţilor alternative de colaborare şi socializare, însă adecvate mediului de business şi securizate.
„Pentru că au acces permanent şi de oriunde la resursele companiei, viaţa personală şi cea profesională se întrepătrund într-un mod mult mai eficient din punctul de vedere al programului. Această flexibilitate este din ce în ce mai solicitată de tineri, fiind o componentă importantă a pachetului de beneficii”, spune Ionuţ Gaotă.
Când e momentul să optezi pentru o tehnologie de top?
Companiile decid trecerea la noi tehnologii atunci când văd beneficiul pentru business, iar eficientizarea modului de lucru şi mobilizarea angajaţilor sunt primele aspecte urmărite. Acestea sunt cu atât mai importante cu cât compania are o forţă de vânzări sau angajaţi foarte mobili în teren, precum companii farmaceutice, imobiliare, de distribuţie, transport, asigurări etc.
„Venim în întâmpinarea acestor cerinţe de business cu Windows 8, companiile putând opta pentru un mix de dispozitive în funcţie de tipul angajaţilor şi de cât de mobili sunt. Aceste device-uri se integrează simplu în infrastructura companiei de către departamentele IT şi nu este nevoie de un training special (adică de alte costuri) pentru utilizare”, ne-a declarat Ionuţ Gaotă.
Un exemplu clar sunt noile tablete cu Windows 8, care pot înlocui cu succes un laptop, întrucât pot rula şi programe de desktop, precum Office, şi li se pot ataşa periferice multiple ca mouse, tastatură, stick USB, imprimantă şi multe altele. Astfel au fost atraşi clienţi importanţi care au adoptat acest nou scenariu de lucru, înlocuind o soluţie laptop + iPad cu o tabletă Windows 8 cu tastatură. Din start, costul hardware a scăzut cu aproape cu 50%. În plus, compania foloseşte aceleaşi soluţii de management implementate pentru PC-uri, nefiind nevoie de noi achiziţii software. Pe aceste considerente, Colliers International şi Servier Pharma au decis lansarea unei colaborări cu Microsoft România. De exemplu, Servier Pharma a decis utilizarea a 250 tablete HP Elitepad cu Windows 8, care respectau cerințele: design modern, autonomie ridicată, integrare facilă în domeniu, nivel ridicat de control și securitate în rețea, administrare facilă. Astfel a fost asigurată creșterea mobilității pentru 250 de reprezentanți medicali și manageri de produs prin utilizarea unor tablete cu greutate mică și autonomie extinsă. Angajații au astfel acces la e-mail, o suită de productivitate (Microsoft Office) și la principalele aplicații de business, beneficiind de aceleași funcționalități specifice unui laptop tradițional pe o tabletă de cca 650 de grame și 7-8 ore de autonomie.
Vorbim limba generaţiei Y?
„E important să realizezi că aceşti noi angajaţi au crescut cu Skype, Messenger şi Facebook şi sunt foarte obişnuiţi să comunice şi să-şi exprime părerile, să primească recunoaştere în mod public. Apoi este nevoie de o deschidere a managerilor de a adopta noile tehnologii care provin din zona consumer, cu care angajaţii sunt obişnuiţi şi de a adapta organizaţia noilor trenduri într-un ritm mult mai alert. De exemplu, avansul tehnologic în zona dispozitivelor mobile şi cloud din ultimii ani poate creşte uşor agilitatea unei companii sau, dimpotrivă, poate încetini dezvoltarea, dacă există rezistenţă la schimbare şi modernizarea infrastructurii”, spune Ionuţ Gaotă.
Prin urmare, managerii de business trebuie să colaboreze îndeaproape cu managerii IT, pentru a asigura soluţii adaptate specificului de companie, departament sau angajaţi… cu alte cuvinte, să vorbească şi limba generaţiei care cere rezultate şi rapiditate în răspunsuri, schimbări radicale şi upgrade permanent.
Articol preluat din Revista Cariere de decembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici