De la schiţă, creion şi riglă… la prima cărămidă: Cum construim din interior
Chiar dacă transformarea este iniţiată şi facilitată de HR, în final succesul va aparţine leadership-ului. Poate părea cumva frustrant pentru primul însă fără o viziune unitară la nivel de top, fără implicarea celor din categoria senior, orice efort va ajunge o simplă încercare. Dar asta nu înseamnă că de mâine HR-ul trebuie să stea departe de ce înseamnă „organisational development”. Din fericire, în funcţie de rolul pe care şi-l asumă în companie – de Business Partner sau de funcţie „nice to have”, acel succes final poate fi direct influenţat de acţiunile sale.
De aceea, la evenimentul Organisational Development, organizat ieri de revista HR Manager în parteneriat cu MMM Consulting, Lean Coaching, casa de avocatură Pachiu şi Asociaţii şi Trend Consult Group, am vorbit despre paşii care ne duc de la „vrem să facem” la „facem” şi despre unde ar trebui poziţionat HR-ul pe acest traseu.
Alinierea organizaţională
Cum aţi reprezenta vizual cuvântul „aliniere”? Ce semnificaţie aţi atribui acestui cuvânt? Dar dacă l-aţi rosti în mediul organizaţional?
„Alinierea în organizaţii nu înseamnă încolonarea oamenilor, ci găsirea unui mecanism prin care cei din echipele noastre să gândească aliniat cu cei care stabilesc strategia şi viziunea business-ului, şi să încerce, şi chiar să reuşească, să se mişte fluent, laolaltă cu ceea ce vrea managementul organizaţiei să se întâmple”, a spus Madi Rădulescu, Managing Partner MMM Consulting, în deschiderea prezentării sale.
Mai precis, alinierea nu înseamnă să lăsăm deoparte „sclipirea” individuală sau să încadrăm organizaţia într-un peisaj limitat, plat. Este vorba despre înţelegerea de către angajaţi a coordonatelor de business şi de concentrarea eforturilor pe parcurgerea unui singur drum: cel care duce spre succes. Iar potrivit speaker-ului, alinierea organizaţională nu se referă doar la procese, comunicare şi strategii, ci la gândirea oamenilor faţă de business, întrucât un studiu de aliniere, nu este un studiu de cultură organizaţională.
Liantul dintre oameni şi procese
În HR vorbim foarte mult despre oameni…chiar şi în management începem să mutăm accentul cât mai aproape de oameni. Deşi într-o competiţie unu la unu – oameni vs. procese – suntem tentaţi să alegem primul jucător, în business s-ar putea să pierdem oamenii tocmai din cauza favorizării lor sau din cauza tentativei de a forţa o remiză. Dar o companie nu înseamnă doar oamenii ei sau cel puţin aşa crede Petre Bica, Head of Training, Lean Coaching.
În cadrul evenimentului, el a vorbit despre cum putem îmbunătăţi performanţa prin oameni şi procese, despre capcane ale intuitivităţii şi cum putem acoperi principalele goluri din organizaţie.
„În companiile pe care le-am asistat, managerii se ocupau circa 90% din timp, indiferent de nivelul managerial, de oameni. Şi este foarte bine, pentru că oamenii fac diferenţa, nu-i aşa? Pe de altă parte, aici este o capcană intuitivităţii: dacă te ocupi mai întâi de oameni, în final nu faci nimic pentru ei. Intuitiv este invers, şi asta pentru că avem multe prejudecăţi cu privire la procese, alimentate, desigur, de contextul cultural – procesele au fost greşit înţelese, au fost confundate cu procedura, cu ceva rigid, iar procedura este eminamente un concept aplicat rigid”, a explicat Petre Bica, potrivit căruia, dacă te ocupi doar de oameni sfârşeşti prin a te pierde în psihologia individuală.
Citiţi articolul integral pe hrmanageronline.ro.