De ce oamenii își pierd motivația și ce pot face managerii pentru a-i ajuta
Motivaţia ţine de voinţa omului de a acţiona într-un mod anume. Motivaţia reprezintă starea internă a angajatului, care orientează şi dirijează comportamentul acestuia prin satisfacerea anumitor necesităţi.
Motivarea angajatului ţine de capacitatea managerului de a influenţa comportamentul acestuia. Odată conştientizat acest lucru, apare şansa de a obţine rezultate bune atât la nivel de subdiviziune/autoritate publică, cât şi la nivel individual.
Managerii nu pot ordona angajaţilor lor să fie motivaţi; ceea ce pot face însă este să creeze o atmosferă prin care să cultive responsabilizarea, dedicarea şi perfecţionarea la locul de muncă. Unii manageri aleg un drum mai scurt, dar deloc eficient – încearcă să motiveze prin frică. Această metodă îşi pierde însă repede din efect.
Managerii adevăraţi motivează prin personalitatea şi autoritatea lor, nu prin frică. Doar motivarea prin autoritate este de durată. Pentru a utiliza potenţialul maxim al angajaţilor, instituţiile şi managerii moderni şi-au modificat abordarea de la „a da ordine şi a controla” spre „a consulta şi susţine”, drept modalităţi eficiente de motivare a angajaţilor. Această schimbare de atitudine a început când managerii au înţeles că recunoaşterea realizărilor sau a bunei performanţe este mult mai eficientă decât pedepsirea pentru performanţa slabă.
La locul de muncă, fiecare angajat este motivat de diferite lucruri, dar scopul managerului este de a influenţa comportamentul angajaţilor în vederea corelării motivaţiei acestora cu necesităţile autorităţii publice.
Există trei șocuri mici, dar consecvente, care declanșează sistemele de căutare a angajaților: să îi încurajeze să își dezvolte punctele forte, să creeze oportunități de a experimenta și să îi ajute să personalizeze scopul lucrării.
Autoexprimarea
Filozofii ne-au spus de milenii că oamenii au o înnăscută încercare de a le arăta celorlalți cine sunt cu adevărat, dar viața organizațională se desfășoară adesea din dorința umană de exprimare. Chiar și astăzi, când vorbim despre virtuțile creativității și inovării, vedem încă locuri de muncă birocratice, roluri inflexibile și sisteme de evaluare standardizate care generează anxietate în loc de auto-exprimare. Nici unul dintre noi nu dorește să efectueze din nou și din nou comportamente pre-programate.
Avem o dorință profundă de a ne folosi abilitățile și perspectivele noastre unice de a lua decizii proprii cu privire la modul în care putem ajuta echipele noastre să reușească. Când oamenii sunt invitați să se gândească la cele mai bune trăsături, sistemele lor de căutare sunt activate. Cercetările arată că, atunci când oamenii își identifică și utilizează forțele unice, se simt mai vii.
Liderii pot ajuta angajații să fie cei mai buni, fără a schimba cadrele lor. Angajații doresc să fie apreciați pentru abilitățile și perspectivele unice pe care le aduc la masă și cu atât mai mult puteți reînnoi acest lucru și să le reamintiți rolul lor în societate.
Experimentare
O a doua modalitate de a activa sistemele de căutări ale oamenilor este crearea unei "zone sigure" experimentale, care include jocul și legătura socială de sprijin. Jocul nu numai că stimulează sistemul de căutări, ci și împinge înapoi anxietatea și teama. Emoțiile pozitive sunt, desigur, importante în sine. Zonele experimentale sigure creează motivații intrinseci, care sunt mult mai puternice decât motivațiile extrinseci, deoarece dezlănțuie creativitatea.
Firmele sunt mai agile atunci când încurajează angajații să se gândească la noi abordări și să le încerce, apoi să obțină feedback despre modul în care mediul a răspuns ideilorlor. Cercetarea clarifică faptul că încadrarea schimbării și a inovării ca o șansă de a experimenta și de a învăța este mai bine decât să o încadrați ca o situație de performanță, ceea ce îi face pe oameni anxioși, lipsițide riscuri și mai puțin dispuși să persiste prin dificultăți.
Scop
Scopul nu vine numai din vindecarea bolilor și îmbunătățirea lumii. Acestai se aprinde, de asemenea, când vedem cauza și efectul între intrările noastre și progresul echipei noastre. Insuflarea unui sentiment de intenție nu funcționează atunci când este "o singură dată". Nu poate fi doar un discurs al liderilor care vorbesc în timpul întâlnirilor primăriei despre motivul pentru care produsele lor îi ajută pe clienți.
Scopul funcționează cel mai bine atunci când angajații ajung să interacționeze direct cu persoanele care interferează cu munca lor. Pentru conducători, rezultatul este potențialul care se află chiar la suprafață. Și nu are nevoie de farmec sau de discursuri motivaționale pentru a atinge acea energie – tot ce este nevoie este un efort concertat pentru a infuza expresia de sine, experimentarea și scopul personalizat în tot ceea ce facem.
Dan Cable este profesor de Comportament Organizațional la London Business School. Cartea sa nouă este Alive at Work: The Neuroscience of Helping Your People Love What They Do.
Sursa: https://hbr.org/2018/03/why-people-lose-motivation-and-what-managers-can-do-to-help