De ce mai simplu este mai eficient?
De asemenea, probabil ca de-a lungul vietii profesionale ati trecut prin diverse programe de formare si/sau dezvoltare a acestor abilitati. Ati invatat despre limbajul non-verbal, despre tipurile de comunicare si comunicator, despre emitator, mesaj si receptor, despre puterea limbajului pozitiv si asa mai departe.
Instrumente care pot fi puse la lucru
Pana la urma, atunci cand ne angajam intr-un act de comunicare, scopul este destul de simplu: sa obtinem un rezultat sau altul prin intermediul unui mesaj care sa capteze si sa mentina atentia auditoriului. Exista o multitudine de instrumente in jurul nostru care ne pot ajuta sa ne atingem scopul respectiv, fie ca este vorba despre a vinde un produs sau o idee, fie despre a determina o actiune sau a cere o informatie.
Unele sunt sofisticate, altele elementare. Pe unele le vom intelege si aplica imediat, altele ni se vor parea artificiale, in functie de stilul preferat in comunicare. Dar, pe oricare dintre ele le-am alege, avem mari sanse sa le sporim valentele daca ne luam timpul necesar sa reflectam la propriul stil de gandire.
Intrebari esentiale
Poate ca suna abstract si academic, dar nu trebuie sa fie asa. Ca exercitiu la indemana oricui, iata o lista de intrebari la care suntem perfect capabili sa raspundem, dar de care uitam in mod constant:
- Care este firul rosu al mesajului meu?
- Cum se leaga ideile intre ele?
- Este legatura vizibila pentru interlocutorul meu?
- Ce argumente imi sprijina ideile si cum le pot organiza intr-un mod coerent?
- Cum pot rezuma ideea in maximum doua-trei cuvinte?
- Cum pot face ca ceea ce spun sa fie mai vizual si mai memorabil?
- Cum pot sa formulez mesajul in termeni simpli si de bun-simt?
- Daca as fi interlocutorul meu, as intelege mesajul?
- Daca primesc o intrebare, sunt sigur(a) ca stiu ce inseamna?
- Cum pot verifica asta?
Sa ne imaginam o imprejurare specifica: sunt un manager care urmeaza sa comunice echipei strategia firmei pe urmatorii doi-cinci ani. Este genul de situatie care se transforma usor intr-un monolog cu limbaj corporatist de lemn. Daca incerc sa raspund la intrebarile de mai sus, cu siguranta voi fi mai pregatit si mai dispus sa vad lucrurile din perspectiva auditoriului. Pot mai departe sa imi pun cateva intrebari legate de contextul specific si de auditoriul meu. Cum pot traduce cuvintele astea mari si abstracte – strategie, misiune, valori – intr-o limba mai vie si mai aproape de experienta si centrele de interes ale echipei mele? Daca as fi interlocutorul meu, as percepe mesajul ca pe ceva firesc? As intelege ce am eu de facut si care este rolul meu sau nu as „cumpara” ideea, care e doar un sir de cuvinte frumoase care arata bine pe pereti, dar nu are legatura cu ceea ce fac eu zi de zi?
Claritate in vacarm
Raspunsurile la aceste intrebari, fie ca vin intuitiv, fie in urma practicarii unor instrumente de comunicare specifice, ne ajuta sa formulam un mesaj mai clar si mai de impact. Cu alte cuvinte, ne ajuta sa spunem mai multe cu mai putin, intr-un mod mai credibil. Si cine nu isi doreste asta, in vacarmul general al comunicarii in masa?
De ce am face asta? De ce am trece prin exercitiul de reflectie? Pentru ca zona in care avem cel mai mare grad de control suntem noi insine – alt truism pe buzele tuturor. Pentru ca a ne intelege mai bine pe noi insine inseamna a face lucrurile mai bine, inclusiv comunicarea. Si, nu in ultimul rand, pentru ca la baza unui mesaj clar sta o gandire limpede, iar claritatea este prima conditie in demersul de a ajunge la interlocutor.
Alina Chirvase este trainer la Interact Communication