Cum va evolua piața de training din România în 2015
Specialiștii din piața de training din România arată că, după ce o perioadă au optat pentru traninguri „exotice”, în 2015 angajatorii se reîntorc la programele clasice de pregătire.
„Programele clasice sunt, evident, adaptate stilului de învățare de astăzi, în care un rol important joacă componenta online, inclusiv simulări de business și alte jocuri similare, și accesarea informației de pe tablete sau alte device-uri smart”, spune Oana Scarlat de la EXEC-EDU. Aceasta arată că, dacă până acum companiile optau pentru programe atipice, ieșite din comun, cu un grad mare de inedit, încet-încet firmele revin la opțiunea pentru programele de pregătire prin care angajatorii obțin abilități în domenii esențiale pentru businessul lor precum strategie, managementul proiectelor, finanțe, marketing și resurse umane.
„Acele cursuri în care ineditul, distracția, experiențialul sunt doar un scop în sine și nu duc la rezultate concrete, palpabile, încep să își piardă adepții. Angajatorii caută din nou formulele clasice, în special cursurile „hard”, de strategie, managementul proiectelor, finanțe, marketing, resurse umane”, apreciază Oana Scarlat.
Citește și Sesiuni de training gratuite pentru tineri
Dacă în anii dinaintea crizei economice luaseră avânt cursurile online de pregătire, acum situaţia s-a schimbat.
„Cu ceva ani în urmă a existat un trend de a transfera trainingul aproape în totalitate către online. Dar, fie că erau cursuri, fie academii care ofereau procese de învăţare online sau webinarii, acestea nu s-au bucurat de prea mult succes. Întâlnirile faţă în faţă cu trainerii fac o diferenţă foarte mare şi ajută la clarificarea şi sedimentare unor concepte abstracte”, arată Bogdan Popescu, trainer specializat în programe corporate. Astfel, în prezent, tendinţa este de a folosi o combinaţie între instrumentele online şi prezenţa trainerului în sală. „Apoi, trainingul continuă printr-un program de coaching care să asigure continuitate şi care să ajute la sedimentarea cunoştintelor acumulate şi folosirea lor în activitatea zilnică”, mai spune Bogdan Popescu.
Companiile își pregătesc angajații talentați
Spre deosebire de anii trecuți, când au tăiat fondurile pentru traininguri, anul acesta angajatorii cresc bugetele pentru pregătirea angajaților.
„Pe primul plan în strategia de dezvoltare a companiilor și în preocupările departamentului de resurse umane se află angajații talentați și cei cu potențial. Aici, bugetele sunt generoase, iar investiția este privită atât ca o sursă de învățare și dezvoltare, dar și ca o pârghie de motivare și creștere a nivelului de fidelidate față de angajator”, arată Diana Ghindă, de la Insitutul Român de Training.
Trainerul Bogdan Popescu a observat că în prezent sunt patru mari direcţii în care firmele caută cursuri pentru angajaţii lor. „Organizaţiile nu caută cursuri, ci mai degrabă caută să dezvolte abilităţile angajaţilor în zona de leadership, comunicare şi relaţionare între membrii echipelor funcţionale, dezvoltarea echipei, şi aici se încadrează o mică parte din evenimentele de teambuilding oferite de către companiile de training, şi dezvoltarea de abilităţi tehnice, specifice fiecărui job”, a spus Bogdan Popescu. Acesta susţine că ar mai fi o altă direcţie, care ar putea fi asimilată ca un training, aceea a speakerilor motivaţionali.
Starea de bine și fericirea angajaților, pe primul loc
Atunci când își trimit angajații la traininguri, companiile privesc acest lucru ca pe o investiție care va da roade în viitor în ceea ce privește performanța la locul de muncă.
„Companiile sunt tot mai preocupate de starea de bine a angajaților lor, de combaterea stresului, surmenajului, a simptomelor de burnout. Iar asta pentru că, așa cum arată tot mai adesea nu numai studiile recente, ci și exemplele concrete, un lider este performant doar dacă se simte împlinit”, consideră Oana Scarlat, director de marketing la EXEC-EDU.
Din această cauză, firmele optează în prezent pentru pachete mai ample de pregătire. Aceste pachete cuprind atât cursuri care vizează dobândirea și exersarea de obiceiuri sănătoase, care măresc productivitatea angajaților, cât și tehnici ce vizează creșterea stării de relaxare sau concentrare.
„Un efect benefic, îmbucurător, al acestor preocupări, cu efecte dintre cele mai bune prin prisma eficienței programelor de training este faptul că, așa cum ne-au transmis managerii de resurse umane, angajații nu mai sunt „trimiși” la cursuri. Departamentul de training le pune la dispoziție pachetele de programe pe care le pot accesa, însă nu este un demers obligatoriu. În acest fel, participantul este mult mai motivat să participe activ, dar și să aplice conceptele și abilitățile transmise în activitatea zilnică.”, mai spune Oana Scarlat.
Citește și Trainingurile de vânzări și management susțin creșterea pieței și în 2015
Conceptul „mai mult decât training”, care vizează starea de bine a angajaților în vederea creșterii eficienței la locul de muncă există deja de câțiva ani în țările vestice.
„Toate acestea păreau un mit în anii anteriori, dar iată că încep și la noi să devină un fenomen care ia amploare. Încă de anul trecut firmele de training au început să-și completeze portofoliile de cursuri cu astfel de programe de dezvoltare”, arată Diana Ghindă.
3 din 10 angajați își plătesc singuri trainingul
Pe de altă parte, susțin specialiștii în resurse umane, anul acesta a crescut și numărul angajaților care merg la cursuri de pregătire pe cont propriu. Procentul angajaților care își achită din bugetul propriu taxa de participare este de 30%.
„Față de anii anteriori, tot mai mulți participanți sunt dispuși să suporte pe cont propriu costurile unui program de forte bună calitate, care le oferă competențele necesare succesului businessului lor și, nu în ultimul rand, un certificat recunoscut ce le asigură un avantaj competitiv în fața angajatorilor”, arată Oana Scarlat.
Citește și Învaţă să fii profesionist prin educaţie experienţială!
Dacă înainte de criză, majoritatea fondurilor destinate pregătirii angajaţilor venea din bugetul companiilor, acum unele dintre aceste fonduri vin de la diverşi finanţatori.
„Post criză, au crescut foarte mult alte tipuri de bugete de training, în principal bugete ale persoanelor fizice care investesc personal în dezvoltarea lor şi bugete de la diferiţi finanţatori, în principal prin proiecte europene”, arată Diana Ghindă.
Firmele îşi reînfiinţează departamentele de training
Dacă pe timp de criză, firmele au renunţat la departamentele în care îşi pregăteau angajaţii, acum multe dintre companii au început să le reînfiinţeze.
„O tendinţă pe care o observ în ultimii doi ani în zona de training corporate este aceea de reînfiinţare a departamentelor de training intern în companii sau pregătirea şi angajarea de traineri interni în departamente de training, resurse umane sau dezvoltare”, consideră Diana Ghindă.
În prezent, firmele au început să se uite mai atent la ce cumpără şi să ceară rezultate în urma trainingurilor. „Bugetele pentru training extern merg mai degrabă înspre programe personalizate sau adaptate, sau înspre programe deschise”, spune Diana Ghindă.
Care este profilul participantului la training
Specialiștii în resurse umane au observat că profilul participantului la training s-a schimbat comparativ cu alți ani.
„Participanții la cursuri devin tot mai puțin dispuși să aloce timp suplimentar pentru studiu, în accepțiunea tradițională. Așadar, provocarea trainerilor este cu atât mai mare, cu cât apetența cursantului de a aprofunda pe cont propriu informațiile expuse e mai mică”, mai arată Diana Ghindă.
Ținând cont de acest lucru, companiile care oferă traininguri au schimbat structura cursurilor. Astfel, participanții la un astfel de program lucrează în echipă, participă la proiecte mixte, fac activități experiențiale, tip role-play sau simulări de business, fac schimb de idei și opinii.
Antreprenorul, un nou tip de cursant
Reprezentanții firmelor de training mai arată că în ultimul an, pe lângă angajații companiilor, la cursurile de pregătire participă tot mai mulți antreprenori interesați de modul în care pot lucra cât mai eficient pentru afacerea lor.
Datele statistice arată că spre deosebire de anii trecuți, când procentul lor era foarte mic, anul acesta numărul anteprenorilor care vin la cursuri este de peste 35%.
Citește și Există modele UMANE în afaceri?
„Tot mai mulți antreprenori încep să conștientizeze nevoia de a participa la cursuri. Observăm o schimbare de mentalitate, o conștientizare a faptului că există o legatură directă între succesul companiei pe termen lung și investiția continuă în dezvoltare și training”, arată Oana Scarlat. Aceasta consideră că antrepenorii care participă la cursuri de pregătire au un beneficiu în plus prin participarea la traininguri, în sensul că la astfel de cursuri dezvoltă relații de business bazate pe încredere și respect reciproc cu ceilalți colegi din echipele de studiu
În valoare de aproximativ 15-20 de milioane de euro, piaţa de training din România va crește ușor anul acesta, potrivit estimărilor specialiștilor. Comparativ cu alte piețe de training din lume, cea din România se află la un nivel destul de scăzut. Piața mondială de traininguri era estimată la 306 miliarde de dolari la nilevlul anului 2013. Potrivit ultimului studiu realizat de trainingindustry.com aproximativ 75% din bugetul mondial pentru traininguri se cheltuie în America de Nord, Europa și India. Cei mai mulți bani pentru trainingurile angajaților îi cheltuiesc firmele din SUA, unde piața de training reprezintă 141 miliarde de dolari.