Cum va arata piata de training in 2009
Fluctuatiile din 2008
Cu toate ca a doua parte a acestui an a reprezentat o perioada de scadere pentru multe organizatii, culminand cu disponibilizari si stagnarea productiei, companiile de training au mers mai departe, mizand pe faptul ca motorul firmelor – adica resursele umane – va continua totusi sa fie imbunatatit. De altfel, cei mai multi dintre furnizorii de servicii de training spun ca au inregistrat cresteri importante in 2008, in ciuda unei perioade de stagnare aparute pe final.
"Anul acesta a fost unul foarte profitabil pentru cele mai multe dintre companiile de training, mai ales datorita dezvoltarii economice rapide si puternice de pana acum", spune Oana Scarlat, director de marketing la EXEC-EDU, divizia de formare continua a ASEBUSS, care in 2008 a inregistrat o crestere a volumului incasarilor de 20%, in comparatie cu anul 2007.
O crestere asemanatoare au inregistrat-o si cei de la United Business Development (UBD), pe cele doua divizii de formare a angajatilor, Achieve Global si Kepner-Tregoe. Totusi, desi incasarile acestora au urcat pana la 1,8 milioane de euro in 2008 (fata de 1,5 milioane in 2007), compania a trebuit sa isi revizuiasca in scadere cu 200.000 de euro asteptarile.
"Datorita situatiei economice din trimestrul al patrulea, ne-am revizuit in scadere asteptarile initiale de a inchide 2008 cu 2 milioane euro. Explicatia pentru aceasta situatie este gradul mare de precautie si starea de expectativa adoptata de o parte dintre clienti", a declarat Dan Berteanu, General Manager la UBD. El spune ca, deoarece situatia economica a unui numar destul de mare de companii s-a inrautatit pe final de an, spatiul de manevra pentru realizarea obiectivelor de profit operational s-a restrans. Prin urmare, solutia gasita pentru ajustarea acestora a fost inghetarea unora dintre liniile de buget, printre care si cea dedicata trainingului.
Potrivit lui Octavian Pantis, Managing Partner la compania de training TMI, exista trei motive principale pentru care piata de training a crescut in 2008. Unu, a crescut economia in ansamblu, in special in sectorul serviciilor, unde dimensiunea umana a afacerii este esentiala. Doi, piata fortei de munca a ajuns la un nivel de maturitate care a adus in prim-plan programele de training, de dezvoltare a carierei sau de beneficii. Si trei, oferta de training a crescut si, intr-un fel, fiecare oferta isi creeaza propria cerere. Multe firme de training si-au extins portofoliile si multi specialisti din companii au devenit traineri sau freelanceri. TMI Romania incheie anul 2008 cu o cifra de afaceri de peste 2 milioane euro, in crestere cu 60% fata de 2007.
In ceea ce priveste cererea, cele mai cautate cursuri de training in 2008 au fost cele create special pentru a mari performanta la nivelurile de middle si top management din companii si programele de leadership. Aceasta deoarece in multe organizatii au fost promovati in functii de conducere oameni tineri, carora le lipsesc instrumentele si conceptele necesare pentru a conduce o echipa.
2009 – un an al celor mari
Desi majoritatea furnizorilor de training considera ca piata romaneasca a acestor servicii este una aproape matura, aceasta inca are unele deficiente si poate suferi schimbari importante. De altfel, multi o divizeaza in functie de marimea jucatorilor care activeaza in acest domeniu.
"Piata este polarizata. Exista patru sau cinci companii de training mari – care fac deja training la nivel <
De fapt, anul viitor va fi un an al restrangerii bugetelor si al cresterii exigentelor. Directiile catre care se tinde vor fi stabilite in functie de reajustarea obiectivelor. Multe dintre planurile companiilor au fost incetinite sau chiar spulberate de efectele puternice ale crizei, astfel ca organizatiile isi vor regandi strategiile si obiectivele avute in vedere pana acum si vor deveni mult mai exigente. "La anul, performanta va fi cuvantul-cheie, dar, chiar daca firmele vor reduce uneori bugetele, eu nu cred ca vor renunta la traininguri, ci vor fi mai atente la randamentul investitiei intr-un astfel de program. Spre exemplu, vor fi mai prudente cand va veni vorba de alegerea furnizorului", explica Oana Scarlat de la EXEC-EDU.
O consecinta directa a acestor tendinte va fi trierea din punct de vedere calitativ a companiilor de training. Lucru care va duce la scaderea numarului de firme mici, nou-aparute si fara o experienta relevanta in domeniu si la cresterea concurentei intre marii furnizori de traininguri. Exista insa si o parte buna: calitatea trainingurilor va creste, iar cei care vor avea cel mai mult de castigat vor fi participantii.
Pe de alta parte, companiile nu se vor limita doar la a fi mai atente atunci cand aleg compania care le va furniza serviciile de training. Multe vor cauta sa eficientizeze aceasta latura a dezvoltarii businessului si din punct de vedere financiar. Prin urmare, cand va veni vorba de reducerea cheltuielilor, primele taiate vor fi costurile indirecte pe care le implica contractarea unor programe de training. Este vorba, mai precis, de cheltuielile cu deplasarile. Aici se incadreaza trainingurile care au loc in afara tarii, cele desfasurate in afara oraselor unde se afla companiile-client si teambuildingurile organizate in locatii costisitoare. Potrivit furnizorilor, costurile indirecte pot depasi sau chiar dubla suma alocata livrarii si desfasurarii programelor de training.
Dar tendintele nu se opresc aici. "Cred ca in 2009 organizatiile se vor orienta mai mult catre freelanceri si catre trainerii interni, crescuti in companie", precizeaza Oana Scarlat. "De asemenea, multe dintre acestea vor apela la programe de e-learning, care sa acopere necesitatile de baza ale firmelor in ceea ce priveste pregatirea staff-ului propriu", mai spune directorul de marketing al EXEC-EDU. Scarlat spune insa ca e-learningul trebuie neaparat completat cu programe in care sa existe interactiune directa cu participantii. Angajatii companiilor de pe piata romaneasca nu au inca mentalitatea necesara pentru a urma cu succes cursuri de e-learning, deoarece acestea presupun multa autodisciplina.
In continuare, leadership
Managerii vor continua sa acorde importanta dezvoltarii angajatilor, chiar daca bugetele se vor subtia. Cel putin asta sustin marile companii de training, care mizeaza pe doua avantaje importante: experienta si notorietatea. Totusi, cuvantul de ordine este prudenta.
"In vremuri bune, produsele se vand aproape singure, fie ca e vorba de masini sau de imprumuturi bancare. Acum insa devine tot mai important rolul omului care gestioneaza relatia cu clientii, precum si al celui care conduce oameni", spune Octavian Pantis, care crede ca cererea de training se va mentine la un nivel relativ ridicat, urmand sa se puna accent mai ales pe imbunatatirea abilitatilor si a atitudinii oamenilor.
In consecinta, cele mai accesate traininguri vor fi cele de vanzari, de management al schimbarii si cele care ajuta la cresterea productivitatii muncii, cum sunt programele de time management, project management sau communication skills. Si leadershipul va fi printre primele pe lista celor mai cautate. Pe de alta parte, cererea pentru trainingurile de customer service si pentru cursurile de management basic va scadea destul de mult.
"Va continua sa existe cerere pe leadership. De asemenea, consider ca zona de hard skills va deveni din ce in ce mai ceruta, deoarece modul in care sunt rezolvate problemele si felul cum se iau deciziile, cum se implementeaza proiectele sau cum se optimizeaza procesele va deveni prioritar", previzioneaza Dan Berteanu. "Cred ca se vor cere workshopurile facilitate (update al strategiei, descoperirea modalitatilor de a inova, transformarea culturii organizationale). In plus, cred ca programele de dezvoltare a capabilitatilor si vitezei de reactie a fortei de vanzari vor deveni critice in a doua parte a anului", adauga General Managerul de la United Business Development. El spune ca la anul cele doua divizii de training ale companiei, Achieve Global si Kepner-Tregoe, vor pune accentul pe imbunatatirea calitatii procesului de vanzare si a implementarii proiectelor si pe cresterea gradului de penetrare a pietei, fortand chiar intrarea pe piete noi.
Cei de la EXEC-EDU au facut la randul lor o observatie importanta. Ei spun ca se asteapta ca cererea pentru programele de certificare complexe pe care le ofera sa creasca, deoarece acestea pot asigura absolventilor un avantaj individual pe piata fortei de munca. Observatia este plauzibila mai ales in contextul in care stabilitatea la locul de munca este in scadere si din ce in ce mai multi angajati cauta sa se dezvolte individual. De altfel, numarul cursantilor EXEC-EDU care si-au autofinantat programele de training la care au participat a fost in crestere. In 2008, din totalul participantilor, ponderea lor a fost de 20%, restul fiind finantati de companii.
Asadar, previziunile pentru anul viitor in ceea ce priveste piata autohtona de traininguri nu sunt negre, dar se vorbeste despre schimbari importante. In 2009, furnizorii cu reputatie, cei care au o experienta solida in piata, isi vor consolida pozitia.
Cat priveste disparitia companiilor mici, aceasta ar putea sa nu insemne in mod necesar, falimentul lor, ci afilierea sau alipirea la firmele mari, care au forta necesara de a genera vanzari importante. Anul 2009 pare sa anunte o cernere calitativa in randul firmelor de training si, in consecinta, calitatea serviciilor va creste. Prin urmare, in toata aceasta ecuatie, cei care vor avea cel mai mult de castigat vor fi cursantii.