Cum sa intri in vizorul unei firme de Executive Search
Doar dupa un parcurs de multi ani de zile esti indreptatit sa patrunzi in vizorul companiilor care „vaneaza" senior manageri. Si atunci lucrurile decurg cumva de la sine, nu trebuie sa faci nimic in mod special. Radu Furnica, presedintele firmei de Executive Search Leadership Development Solutions, este de parere ca un profesionist de varf este cu siguranta cunoscut de consultantii buni din domeniu, deoarece piata de talente este relativ restransa in Romania. Si totusi…
Nu trebuie sa ramai un manager de birou
Unul dintre reperele pe care un manager nu trebuie sa le piarda din vedere atunci cand isi pune problema dezvoltarii carierei sale la nivel de seniorat este „vizibilitatea profesionala".
Presupozitia discutiei este ca managerul isi face foarte bine treaba in birou. Adica are o istorie de succese recunoscute – macar de corporatia sa, daca nu si de industria in care activeaza – un asa numit successful track record, cum spune Radu Furnica. Dar gradul de competenta nu este suficient pentru a atrage atentia asupra valorii cuiva.
Managerul care ramane inchis in birou are foarte putine sanse sa fie cautat de o firma de Executive Search. Desigur, atunci cand el face o impresie foarte buna asupra colegilor sau subordonatilor, acestia il vor recomanda mai departe.
Este foarte important pentru orice manager sa comunice cu exteriorul. Insa nu in orice fel – atrage atentia presedintele de la Leadership Development Solutions – ci intr-o maniera benefica pentru comunitate: „Nu te duci la party-uri si arunci cu Business Card-uri in stanga si-n dreapta. Ci participi la evenimente la care simti ca poti contribui cu ceva, la care experienta si cunostintele tale pot adauga valoare".
Reputatia unui club select
Networking-ul este un concept esential pentru orice persoana interesata in dezvoltarea propriei cariere. Cu atat mai mult pentru un manager care vrea sa acceada la varf. El trebuie sa-si cultive o retea de contacte, pentru ca cele mai multe oportunitati de cariera vin din „clubul" pe care il frecventeaza.
Insa si consultantii din Executive Search sunt sensibili la semnalele pe care le primesc din anumite cercuri ale oamenilor de afaceri. Radu Furnica observa valabilitatea proverbului „cine se aseamana se aduna": un om de buna calitate va intra intr-o retea de oameni de acelasi fel si va folosi adviseri de calitate. Sistemul recomandarilor este perfect functional si este principala arma a unui „vanator" de talente.
Reputatia pe care un senior manager (uneori poate fi chiar o persoana in faza de juniorat) si-o creeaza in randul unor oameni cu nume in mediul de business poate cantari decisiv in alegerea pe care o face un recruter de top. De aceea, managerul trebuie sa se inconjoare de persoane cu care impartaseste valori comune.
Cum sa contactezi o firma de Executive Search
Chiar daca multi dintre managerii de top viseaza sa fie la un moment dat tinta unui head-hunter, este clar ca succesul in cariera nu depinde de asta. Totusi, exista situatii in care ei se vad nevoiti sa contacteze o firma specializata: se schimba strategia companiei, firma le-a promis lucruri pe care nu le ofera… „Sunt nenumarate cauze care pot demotiva un om", explica Radu Furnica.
In Occident, in astfel de cazuri se apeleaza la companii specializate de consiliere in cariera, inclusiv pentru seniorat. Insa la noi acestea lipsesc. Leadership Development Solutions intentioneaza sa acopere in viitorul apropiat aceasta nisa.
In general, in relatia cu managerii, firmele de Executive Search sunt cele care initiaza contactul. Clientii lor principali sunt companiile care vor sa-si acopere anumite pozitii. Insa un director executiv nu-si poate cauta un job la „mica publicitate", asa incat pare justificat sa apeleze la serviciile unui head-hunter. Cum trebuie sa procedeze in aceasta situatie atipica?
In primul rand, trebuie sa caute lista firmelor si sa se informeze asupra lor. Radu Furnica ii sfatuieste sa verifice gradul lor de specializare: „Cu cat sunt mai specializate, cu atat este mai mare probabilitatea sa fie companii serioase". In plus, managerul trebuie sa se orienteze catre o firma focalizata pe nivelul imediat superior celui pe care se afla. Potrivit lui Radu Furnica, un manager se discrediteaza daca-si distribuie CV-ul in prea multe locuri.
Continut versus ambalaj
Este important de stiut care sunt asteptarile consultantului de Executive Search atunci cand este contactat de catre un manager.
In primul rand, el vrea sa se convinga ca persoana pe care o intalneste nu este un job hopper, adica un om care-si schimba foarte des slujba, facand ceea ce se numeste repeated wrong choices.
Apoi i se verifica nivelul de senioritate: un senior executive trebuie sa aiba cel putin opt ani de experienta, dintre care cel putin cinci ani de management.
Consultantul nu se lasa impresionat de ambalajul de lux al unor super-manageri: „Nu pot sa-i prezint unui client un om care este doar un ambalaj frumos", spune Radu Furnica, „ca un globe-trotter care si-a pus etichete prin fiecare gara prin care a trecut. Ma intereseaza sa selectez o persoana care sa fie cat mai apropiata de cultura de organizatie a clientului. MBA-ul, titlurile, rezonanta companiei la care lucreaza in prezent sunt ingrediente utile doar in faza initiala a contactului. Dar, pe masura ce a trecut primul sfert de ora de discutie, etichetele cad si ramane omul".