Cum aducem mai multe femei în consiliile de administraţie din companii
Cele mai puternice femei din businessul românesc au fost la conferinţa PWN România pentru a-şi împărtaşi experienţa. Dezbaterile au pornit de la concluziile îngrijorătoare ale unui studiu realizat de PWN România şi Deloitte România: ţara noastră a înregistrat cea mai dramatică scădere din UE a reprezentării femeilor în consiliile de administrație și supraveghere ale companiilor listate.
Ponderea femeilor în consiliile de administrație și supraveghere ale tuturor companiilor listate la Bursa de Valori București era de numai 14%, la sfârșitul anului 2014, cea mai slabă reprezentare în perioada 2009 – 2014, analizată în cadrul studiului “Women on Boards in Romania”, realizat de Deloitte România și PWN România. Astfel, dintr-un total de 388 de membri ai celor 79 de companii analizate, doar 55 erau femei.
Comparativ, în 2009, la nivelul celor 60 de companii analizate, aproximativ 17% dintre pozițiile din structurile de conducere erau ocupate de femei. Cu o excepție, anul 2011, când s-a înregistrat un procent de 19%, în perioada analizată s-a înregistrat un declin al reprezentării feminine în structurile de conducere ale companiilor listate, ajungând la 14% la sfârșitul anului 2014.
Situația este și mai puțin favorabilă în cazul celor mai mari 10 companii românești listate, incluse în indicele BET, femeile fiind prezente într-o proporție de 11,59% la sfârșitul anului 2014.
Această tendință este opusă celei din UE, unde ponderea femeilor în consiliile de administrație și supraveghere a crescut simțitor, media ajungând la 20%, iar țări precum Franța, Letonia, Finlanda și Suedia au o reprezentare de aproximativ 30% a femeilor. Mai mult, în țări precum Islanda și Norvegia, nivelul de participare a femeilor în structurile de conducere este și mai mare, de 45%, respectiv 38%.
Numeroase studii au demostrat faptul că prezenţa femeilor în mediul de afaceri este un motor pentru companiile de succes. Atunci când fac parte din consiliile de administraţie ale companiilor, femeile îmbunătăţesc performanţa economică, iar asta se întâmplă din mai multe motive.
Femeile controlează aproximativ 70% dintre deciziile de cumpărare la nivel global. Mai multe femei în poziţii de management pot, deci, să ofere o imagine mai clară asupra comportamentului de cumpărare şi alegerilor consumatorilor.
Diversitatea în rândul angajaţilor şi a membrilor consiliilor de administraţie creşte creativitatea şi inovaţia, adăugând cunoştinţe, aptitudini şi experienţă şi contribuie la luarea de decizii după evaluarea mai multor alternative.
Trebuie să ştiţi şi că 60% dintre absolventele de universitate din Europa sunt femei, iar în condiţiile în care populaţia globului îmbătrâneşte nu ne putem permite să nu folosim la maximum calităţile şi aptitudinile acestora.
Comisia Europeană şi-a propus ca, până în 2020, cota de reprezentare a femeilor în poziţii non-executive să fie de 40%. Pentru asta, în 2010, a fost emisă o directivă care le recomanda statelor membre să ia măsuri pentru a ajunge la acest procent.
"Cea mai mare creştere procentuală s-a observat în statele care au impus cote obligatorii. De aceea, la nivel de Comisie ne zbatem ca propunerea să devină lege. În Parlamentul European avem susţinere, în Consiliul de Miniştri, nu. Zi de zi colegii de la Bruxelles fac lobby pentru asta. Avem deja nouă state, am convins trei şi mai avem nevoie de trei. Reprezentarea femeilor nu este singura problemă. Femeile din Uniunea Europeană lucrează gratis de acum şi până la sfârşitul anului, dacă e să comparăm salariile lor cu cele ale bărbaţilor. Discriminarea există şi la nivelul salariilor şi ar trebui să fie plată egală, pentru muncă egală", a spus Angela Filote, şefa Reprezentanţei Comisiei Europene la Bucureşti.
Un aspect foarte important al conferenţiei PWN România a fost acela că participantele au putut să înveţe din experienţa speakerilor. În primul rând să înveţe să nu se descurajeze şi să aibă încredere în forţele proprii.
Angela Filote, de exemplu, a povestit că a dat concursul pentru postul de Reprezentat al Comisiei Europene de două ori: o dată din panelul de intervievatori au făcut parte doar bărbaţi şi a fost ales un bărbat. „A doua oară au fost patru bărbaţi şi o femeie şi am fost aleasă eu”, a spus Angela Filote.
De o situaţie asemănătoare s-a lovit şi Daniela Lulache, CEO&Executive Board Member Nuclearelectrica. Deşi a fost intervievată de două femei, iar interviul a durat două ore şi jumătate în loc de jumătate de oră, recrutoarele i-au spus Danielei Lulache că este fantastică şi că s-ar potrivi perfect postului. Dar este femeie. Doamna Lulache a ajuns în poziţia de CEO pentru că le-a cerut, totuşi, recrutorilor să o pună pe lista scurtă şi a obţinut jobul. Doar că, atunci când a trebuit să reprezinte compania sa într-o organizaţie internaţională şi-a dat seama că este singura femeie din 124 de directori din domeniul nuclear.
„Toată lumea a crezut că e o greşeală. A, deci eşti adevărată, îmi spuneau. Acum sunt trei femei. Nu am crezut că genul va fi cauza pentru a nu avansa profesional. Am crezut că este vorba doar despre România. Sunt eu norocoasă pentru că m-am descurcat? Nu ştiu, dar e clar că este o prăpastie. Dar suntem aici, acum”, a spus una dintre cele mai puternice femei din România, CEO-ul Nuclearelectrica.
Preşedintele Consiliului de Administraţie de la Transelectrica, Carmen Neagu, a spus că unul dintre cei mai importanţi paşi pe care ar trebui să îl facă o femeie este să îndrăznească. Să ceară să fie avansată şi să creadă în forţele proprii.
Virginia Oţel, vicepreşedinte PWN România, crede că cel mai important lucru pe care femeile din consiliile de administraţie trebuie să îl facă este solidaritatea. Susţinerea reciprocă, mentorshipul, dar şi identificarea femeilor valoroase, cu potenţial din companiile pe care le conduc este o îndatorire a fiecărei femei care se află într-o poziţie de top în companii, fie că este una executivă sau non-executivă.
Concret, PWN România vrea să creeze programe de mentorship, pentru ca tinerele femei manager să înveţe de la cele cu experienţă şi, mai ales, să vadă că nu se confruntă singure cu probleme. De asemenea, PWN a identificat şi un alt plan de acţiune: găsirea tinerelor valoroase şi promovarea lor în poziţii de midlle management, pentru a fi pregătite să intre în top management.