COMBINATIA dintre performanta si implinire
Potrivit lui Cristian Nistoreasa, General Manager la compania internationala de traininguri in resurse umane Wilson Learning, managerii romani nu sunt pregatiti in cadrul companiilor pentru a conduce oameni care sa le aduca rezultate. Promovarea in functii manageriale vine de cele mai multe ori ca o forma de motivare si apreciere pentru activitatea desfasurata, cei aflati pe astfel de posturi neavand insa dezvoltate abilitatile manageriale necesare. Dupa ce ajung in pozitii de management, firma isi da seama ca acestia nu corespund asteptarilor legate de managementul oamenilor si propune programe de instruire pentru ei.
"Deficitul major al managerului roman este legat de faptul ca acesta nu-si intelege rolul de a crea toate conditiile necesare pentru ca angajatii sa obtina rezultate. In multe situatii, el devine hiper-responsabil si doreste sa detina cat mai mult control, nu deleaga sarcini, nu implica oamenii in realizarea obiectivelor, nu este atent la motivare. De aici apare frustrarea si lipsa de performanta a angajatilor", spune Cristian Nistoreasa. El crede ca abilitatile manageriale care tin de comportamentul fata de angajati trebuie corelate cu personalitatea si caracterul managerilor, acestea fiind cateva dintre cele mai importante calitati care-i pot recomanda pentru un astfel de post.
Nici o problema nu este insa lipsita de solutii. In cazul de fata, cateva dintre calitatile care trebuie imbunatatite sunt cele legate de comunicare, cele privind stabilirea de obiective, delegarea, motivarea, versatilitatea, asumarea riscurilor, construirea de echipe si evaluarea performantei. Abilitatile manageriale se refera in primul rand la dezvoltarea individuala a celor care ocupa astfel de pozitii in companii si la dezvoltarea si consolidarea echipelor si afacerii. Managerii romani trebuie sa-si identifice clar zonele de leadership care trebuie imbunatatite. Acest lucru se poate stabili, cu un grad ridicat de predictibilitate, in cadrul centrelor de evaluare a competentelor.
Performanta si implinire
Exista multe parghii pentru un management mai bun si pentru cresterea calitatii muncii depuse de angajati. O practica utila in leadership este identificarea raportului performanta-implinire pentru fiecare dintre angajatii companiei, deoarece locul de munca este un mediu unde cele doua se conditioneaza reciproc. "Lipsa implinirii individuale este sursa lipsei de rezultate. Este o eroare sa consideri ca motivarea poate rezolva singura cresterea performantei", sustine Cristian Nistoreasa.
El crede ca implinirea scoate in evidenta gradul de satisfactie al angajatului in ceea ce priveste mediul in care lucreaza: jobul, colegii, managerul si firma la care este angajat. Implinirea nu are nimic de-a face cu recompensele materiale, precum maririle de salariu. Daca angajatul merge in fiecare dimineata la serviciu avand satisfactia jobului sau, a relatiilor cu colegii si cu seful, simtindu-se implicat in dezvoltarea firmei la care lucreaza, atunci se poate vorbi intr-adevar despre implinire individuala. O companie in care oamenii simt un grad ridicat de implinire personala are toate sansele sa genereze performanta, fiindca angajatii isi vor pune intreg bagajul de energie, timp si disponibilitate pentru obtinerea de rezultate.
Cum se obtine
Un astfel de mediu nu este usor de realizat, el se construieste in timp, fiind important sa se cunoasca principiile de baza. Cercetarile statistice arata ca un loc propice performantei este caracterizat de relatii bune intre angajat si manager si in jurul caruia oamenii isi vad proiectata si dezvoltata cariera, beneficiind de programe de instruire si dezvoltare individuala, de conditii de munca complete si fiind multumiti de pachetul de compensare acordat. Este vorba totodata de un mediu in care sunt apreciate implicarea individuala in dezvoltarea de proiecte, loialitatea fata de companie si empatia fata de problemele personale.
In plus, un manager care vrea sa fie eficient in relatia cu subordonatii trebuie sa le asigure acestora raspunsuri privind directia in care se indreapta organizatia, sa le comunice asteptarile individuale si sa le ofere feedback. "Este datoria managerului sa asigure raspunsuri corecte la astfel de intrebari. Asta inseamna implicare din partea managerului in asigurarea conditiilor de performanta pentru angajati", spune Cristian Nistoreasa. Potrivit acestuia, calitatile unui manager performant sunt date de echilibrul intre abilitatile lui de vizionar (directie si strategie), de tactician (planificare, organizare, control), de facilitator (lucrul si constructia de echipe) si de contributor (abilitatile personale). Combinarea celor patru abilitati conduce la un leadership pentru performanta.
Despre organizatie
Compania Wilson Learning este o companie de servicii si solutii pentru instruirea si devoltarea resurselor umane, infiintata in SUA in urma cu 43 de ani. Wilson Learning este prezenta in Romania din anul 2006. Echipa sa de consultanti acreditati are misiunea de a ajuta organizatiile sa isi atinga obiectivele de afaceri prin dezvoltarea resurselor umane si prin gasirea solutiilor adecvate mediului de afaceri autohton. Premizele practice, care stau la baza solutiilor propuse de Wilson Learning organizatiilor cu care dezvolta parteneriate, pleaca de la abordarea performantei firmei prin performanta individuala. Oamenii trebuie incurajati sa gandeasca, sa se implice si sa obtina performante. Numai asa va putea fi garantat succesul pe plan profesional.