Coaching`07 Cine investeste in excelenta?
Ce reprezinta coachingul si la ce foloseste?
Diferenta majora dintre coaching si consultanta, training sau mentoring consta in faptul ca cel aflat in postura de coach nu da sfaturi si nu ofera expertiza. Pentru Petra Mueller-Demary, Management Development Institut, coaching-ul inseamna invatare. Totusi, un coach nu este un profesor si nu stie, in mod obligatoriu, sa faca lucrurile mai bine decat cel antrenat. Un coach poate observa la cel pe care il antreneaza niste obiceiuri si pregateste starea interioara pentru actiuni noi. "Coach-ul lucreaza impreuna cu clientul sau pentru ca noile sale actiuni sa aiba succes".
Pentru Cristian Marian Radu, managing partner Ziglar World Training Romania, coachingul reprezinta o "insotire a clientului in cautarea propriilor solutii la dificultatile pe care le are". Daca va intrebati care este distinctia dintre psihoterapie si coaching, ea consta tocmai in faptul ca acesta din urma este orientat catre viitor. "Coaching-ul este orientat catre viitor cu scopul de a-l asista pe client sa isi gaseasca, dintre resursele personale, pe acelea care ii pot favoriza identificarea de solutii", explica Cristian Marian Radu.
Invitatul special al sesiunii de conferinte din 15 iunie a fost Gerard O'Donovan – Presedinte al ECI, Master Coach si fondatorul celei mai vechi scoli de coaching din Europa – Noble Manhattan. O'Donovan are o experienta internationala in coaching individual si de afaceri, folosind tehnici care includ: abilitati de invatare accelerata, indeplinirea obiectivelor, managementul stresului, managementul timpului – pentru a ajuta companiile sa isi creasca profitul prin cresterea vanzarilor si performanta individuala. La Bucuresti el a sustinut un seminar special cu tema "Cum masori eficienta coaching-ului?". Pentru aceia dintre dv. care vor sa stie mai multe despre beneficiile coaching-ului, am aflat ca urmatoarele titluri din literatura de specialitate au fost traduse in limba romana si va stau acum la dispozitie in librarii:
>> Alison Hardingham, Mike Brearly, Adrian Moorhouse: Coaching pentru un coach – Dezvoltare personala pentru specialistii in dezvoltare personala;
>> Alain Cardon: Coaching si leadership in procesele de tranzitie;
>> Graham Lee: Coaching pentru lideri-De la dezvoltarea personala la performanta organizationala.
Coaching`07 Bucuresti. L-am abordat pe invitatul special al acestui eveniment, Gerard O'Donovan, presedintele European Coaching Institute (foto), si l-am rugat sa explice pentru revista Cariere care este filozofia coaching-ului din punctul sau de vedere.
– Acordati business coaching unor companii din industrii diferite. Cum reusiti sa va pastrati autoritatea in diversele medii profesionale?
– E o diferenta uriasa intre coaching si alte profesii, cum sunt trainingul si consilierea. Un coach nu ofera raspunsuri, asadar daca clientii asteapta de la noi sa le dam solutii, nu le vor primi. Noi nu le spunem ce sa faca, nu dam sfaturi; raspunsurile se afla in interiorul fiecarui om. Un coach bun se foloseste de modele sofisticate de coaching – si la fel cum ai exfolia o ceapa – ajuta individul sa-si sondeze interiorul si sa gaseasca propriile raspunsuri. De aceea, nu conteaza carui sector de business ne adresam. Compania noastra, de exemplu, lucreaza cu oamenii de la Pepsi Cola si de la Microsoft, cu cei de la Reliance si Willcraft; cu firme de contabilitate si din administratiile locale. In cazul consultantei in management, anumite tehnici sunt valabile numai in anumite industrii: doar in sectorul bancar sau doar in comert, doar in transportul naval sau doar in industria constructoare de masini. Coaching-ul poate patrunde in toate tipurile de business-uri, ceea ce este foarte incitant.
– Atunci cand va construiti mesajul, cum reusiti sa depasiti diferentele culturale dintre popoare?
– Fiecare cultura este diferita, romanii mi se par niste oameni mandri, care nu sunt dispusi sa-si deschida sufletul imediat. Au nevoie de timp pana sa isi arate sentimentele. In lumea de business, am impresia ca angajatii romani fac ceea ce le cere managerul sa faca, nefiind obisnuiti sa actioneze singuri. Se intampla si in alte culturi. De exemplu, in Statele Unite si in Marea Britanie se face foarte mult coaching la telefon. Francezii nici nu vor sa auda de asa ceva. La ei totul se face fata in fata, la un pahar de vin sau la o cafea…
– Ati avut ragaz sa ii observati pe romani? Ce ati remarcat diferit la noi fata de ceea ce stiati sau vi se spusese?
– Tipul de management care pare ca se practica in Romania este, as zice, militaresc, in stilul "comanda si controleaza" care functioneaza pentru intreprinderile mari. Daca o companie ar imbratisa un tip de management in stilul coaching, ar avea realizari mult mai mari. Oameni ar fi mai creativi. Cand managerii afla cum sa aiba incredere in creativitatea oamenilor lor si invata cum sa relationeze cu acestia, astfel incat angajatii sa se simta in largul lor exprimandu-si ideile si parerile, companiile cresc si mai mult. Si vad in asta o oportunitate, nu o problema pentru Romania.
– Ce sunteti pregatit sa impartasiti din experienta dv. cu auditoriul roman?
– Voi sus–tine o sectiune des-pre fundamentele coaching-ului. Despre care sunt cu adevarat bazele coachingului, despre standardele si acreditarile internationale. Suntem foarte implicati in conceperea unor standarde de acreditare pentru coaching. Voi vorbi despre Return on investment pentru companii, apoi voi oferi un model de coaching, pe care oamenii sa il experimenteze si sa il poata duce la serviciu. Modelul va putea fi folosit si de coach-ii si de managerii prezenti la conferinta.
– Carui lucru credeti ca i se datoreaza succesul de care va bucurati?
– Iubesc ceea ce fac. Iubesc coaching-ul. Imi petrec fiecare moment al zilei antrenand viitori coach-i, ajutand la extinderea coaching-ului. E valabil pentru toate profesiile. Sa muncesti cu dragoste si sa muncesti cat de bine esti tu in stare, fara sa te gandesti foarte mult la rezultate. Modesta mea sugestie este sa afli ce iti place sa faci, care iti este pasiunea si apoi sa i te daruiesti total.
– Ati avut ocazia sa cunoasteti cativa coach-i romani, care au sustinut demonstratii deschise publicului astazi. Ce impresie v-au facut? Pe o scara de la 1 la 10, ce note le-ati da?
– Mi-au lasat o impresie buna. Daca imi cereti sa le dau note de la 1 la 10, as zice ca sunt de 7-8.