Coaching pentru performanţă
Din studiul „Barometru ARC – Percepţia coachingului organizaţional în România” rezultă că, în 2011, principalele obiective trasate coachingului organizaţional sunt: îmbunătăţirea performanţelor individuale (15%); creşterea productivităţii (15%); motivarea angajaţilor (12%); remedierea problemelor de performanţă (12%).
Cel mai ridicat nivel de încredere în beneficiile coachingului este prezent în companiile multinaţionale. Companiile din domeniul comerţului remarcă cel mai pregnant efectul benefic al coachingului asupra performanţelor individuale, a accelerării schimbărilor organizaţionale şi îmbunătăţirii stilului de management. De asemenea, sectorul organizaţiilor non-profit a acumulat dovezi consistente referitoare la efectul coachingului asupra performanţelor organizaţionale.
Din acest studiu a reieşit că, în prezent, de coaching beneficiază preponderent nivelurile de vârf ale organizaţiilor, prin utilizarea coachilor externi. Companiile cu capital privat se bazează mult pe serviciile coachilor externi, iar corporaţiile multinaţionale se bazează pe coachingul realizat de managerii de linie. Din acest punct de vedere, România se află încă în faza incipientă, deoarece coachingul este rezervat preponderent nivelurilor de vârf ale organizaţiilor.
În ceea ce priveşte evaluarea coachingului, aceasta se face cel mai frecvent în mod direct, între coach şi beneficiarul procesului său prin implicarea managerului de linie în evaluare. Experienţa în coaching, validată prin acreditări profesionale respectabile, recunoscute internaţional, este criteriul cel mai utilizat pentru selecţionarea coachilor externi. Pentru coachii interni mai contează şi cunoştinţele şi abilităţile de management şi leadership.
“Numărul mic de coachi interni specializaţi prin cursuri valide, precum şi cel al angajaţilor pregătiţi pentru a oferi coaching / mentoring colegial de calitate, arată că ne aflăm încă la un nivel incipient al acestei activităţi în organizaţiile româneşti. Cu alte cuvinte, există un potenţial ridicat pentru dezvoltarea coachingului în România, iar cei care sunt interesaţi de acest domeniu vor găsi un întotdeauna un partener în Asociaţia Română pentru Coaching”, afirmă preşedintele ARC.
De altfel, studiul aduce semne bune pentru breasla coachilor, principalele tendinţe în urmatoarele 18 luni fiind: introducerea de noi activităţi de coaching, pe lângă cele deja existente şi diversificarea activităţilor de coaching.
Studiul a fost realizat în perioada 15 iulie – 15 august 2011 de către Valoris Professional Contact Center Service, prin intervievarea a 228 de persoane (din peste 1.100 contactate), reprezentând organizaţii din întreaga ţară. Aceştia au completat un chestionar prin interviu profesional telefonic. Este al doilea an în care se realizeaza acest studiu.
Jumătate din respondenţi au provenit din 4 domenii: telecomunicaţii şi IT, comerţ şi distribuţie, producţie industrială, construcţii şi amenajarea teritoriului. Instituţiile bancare şi de asigurări, care sunt cele mai avansate în contractarea de coaching profesionist, nu au fost incluse în eşantion pentru a nu distorsiona rezultatele studiului.