Ce sunt „soft” skillurile şi de ce ai nevoie de ele
Dar, dincolo de aptitudinile profesionale, unde ați prefera să mergeți? La un dentist care e mereu pozitiv și gata să vă ajute sau la unul care are mimica unei stane de piatră care știe doar meserie și are zero empatie faţă de suferința voastră?
Soft skillurile te ajută să treci peste media profesională și să ieși din mulțime. Ele nu țin de specificul profesiei tale, de cât de bine îți cunoști meseria, ci mai mult de cum știi să te remarci, ce fel de atitudine ai, care îți sunt skillurile sociale și cum te ajută ele să ai un contact bun cu ceilalați.
Chiar dacă skillurile tehnice îți deschid ușa, skillurile tale umane te vor ajuta să treci dincolo de anticamera profesională și să avansezi în carieră. De aceea, este un pic paradoxal că în timp ce firmele accentuează importanța dezvoltării skillurilor hard, profesionale, nu sunt interesate să investească în dezvoltarea skillurilor soft. Pe de altă parte, tocmai aceste skilluri dau armonie și eficiență unei echipe și aduc plusvaloarea de care are nevoie orice organizație. Managerii se așteaptă ca toată lumea să fie prietenoasă și săritoare într-o echipă, dar nu e mereu așa. Ei vor ca oamenii din subordine să aibă toți acele soft skilluri, dar realitatea ne-a demonstrat că lucrurile nu stau mereu așa.
Decificitul de soft, o problemă hard
Când forța de muncă este aptă la nivel de skilluri profesionale, dar este complet lipsită de cele sociale, atunci se cheamă că ai deficit de skilluri soft. Cele din urmă ar trebui să fie complementare cu primele și rolul lor este să folosească toată expertiza tehnică la capacitate maximă. Chiar dacă par irelevante, skillurile soft nu fac decât să crească eficiența.
Dacă ești capabil să atragi clienți noi, dar nu te pricepi să-i păstrezi, atunci s-ar putea să ai un deficit de soft skill. Dacă în organizația ta sunt mulți manageri, dar puțini lideri, atunci s-ar putea să ai o problemă pe partea de soft skill.
Practic, ori de câte ori nu ești capabil să capitalizezi la maximum resursele de cunoștințe, experiența cumulată a echipei, atunci trebuie să faci o verificare în profunzime a modului în care se stabilește comunicarea și să analizezi clar care este raportul în organizație dintre skillurile hard și skillurile soft. Trăsăturile care ne fac mai buni din punct de vedere uman ne fac, surpriză, și mai eficienți profesional.
Mediul de muncă presupune și o dinamică personală din ce în ce mai complexă care nu poate fi ignorată decât cu prețul scăderii competitivității. Să-i asculți pe ceilalți, să poți aplana conflictele de la muncă sau să risipești tensiunile, să ai capacitatea să cultivi un sentiment de camaraderie sunt aproape lucruri mandatorii în orice organizație care se respectă.
Evidențele sunt clare: soft skillurile cresc productivitatea și se leagă indisolubil de eficiența organizației. Ele au încetat să fie doar niște atribute de apreciat și s-au transformat în variabile de care depinde succesul unei afaceri.