Care sunt calităţile esenţiale ale unui recrutor, în 2016?
Astfel, rolul unui Recrutor devine esenţial în a căuta şi selecta capitalul uman potrivit. Aceştia s-au adaptat la mediul de lucru rapid al secolului 21, astfel că portretul-robot al Recrutorului modern diferă faţă de cel al unuia din trecut. Care sunt aşadar calităţile esenţiale ale unui Recrutor activ, în 2016?
Comunicarea
Totul în lume porneşte în general de la comunicare. Ca să obţină rezultatele dorite Recrutorul trebuie să aibă acces la două surse de informaţii: de la candidat şi de la angajator. Trebuie să afle de la ambele surse foarte bine şi definit ce-şi doreşte fiecare, ce caută cu exactitate, să înţeleagă atunci când este cazul şi partea tehnică sau ce înseamnă nivelul de performanţă cerut.
Un job trebuie să iasă pe piaţă cu cerinţe clare şi complete. Astfel vor fi eliminate orice posibile neînţelegeri sau decizii greşite. Că vorbim despre un department intern de HR sau o agenţie de recrutare, atenţia pentru obţinerea informaţiilor corecte şi interpretarea lor optimă sunt esenţiale. Un proces de recrutare coerent şi eficient nu poate exista cu un Recrutor care doar bifează nişte căsuţe. Recrutorul este până la urmă şi un bun diplomat care trebuie să-şi înţeleagă şi să-şi asume rolul în acest angrenaj uman delicat.
Strategiile inovative
… şi în continuă adaptare la nevoile moderne sunt armele fără de care nu se poate acţiona în lumea de astăzi bombardată informaţional până la refuz. De la strategii de marketing pentru HR la aplicaţii pe smartphones, Recrutorul modern este primul care le află şi le stăpâneşte. Generaţia nouă a impus o altă dinamică. Procesul de recrutare a ieşit din clasicul birou şi s-a transformat în târg de joburi sau video-interviu acordând şanse mult mai multor candidaţi şi implicit mai multor companii de a se întâlni la momentul potrivit. Candidaţii zilelor noastre se îndepărtează de tradiţionala metodă a CV-ului depus fizic la sediul firmei neavând garanţia că acel CV ajunge la departamentul de HR în timp util. Astăzi ei aplică direct de pe telefon sau tabletă pe site-urile firmelor. Statisticile arată că peste 40% din vizitele de pe site-uri sunt de pe telefoanele mobile. Interviurile extinse prin simulări la locul de muncă sau posibilitatea de a lucra chiar şi de acasă sunt soluţii din ce în ce mai valorificate de Recrutori în dorinţa de a atrage candidaţii portiviţi.
Organizarea
Prioritizarea şi eficientizarea procesului de recrutare conteaza. Noţiuni ca time management sau multitasking nu mai sunt de mult doar termeni împrumutaţi din limba engleză. Candidaţii slabi sau nepotriviţi postului înseamnă timp pierdut pe care nici Recrutorul şi nici candidaţii nu şi-l permit. Astfel că puterea de concentrare pe proiecte diferite cu cereri diferite face de multe ori diferenţa. Căutarea de la Specialişti IT sau Medici cu diferite competenţe la personal necalificat într-un timp foarte scurt este o adevarată provocare. Recrutorul trebuie să ştie foarte clar de la început ce caută pentru că de cele mai multe ori nu are luxul timpului şi deciziile trebuie luate din mers. Cunoaşterea temeinică a resurselor interne existente sau trecute pot fi şi ele salvatoare. Ofertarea angajaţilor actuali sau a celor care au plecat în condiţii bune din firmă sunt practici tot mai întâlnite într-un proces de recrutare eficient.
Bun ascultator
Orientarea către nevoile candidatului, vizualizarea sa pe noua pozitie dar şi faptul că se asigură că toţi candidaţii selectaţi sunt intervievaţi pentru o decizie finală optimă sunt atuurile unui Recrutor de succes. Un bun ascultător adună informaţii şi notează impresii pe care altfel nu le poate obţine şi poate previziona performanţa la un nivel de invidiat. Acurateţea deciziilor are întotdeauna la bază informaţia. Recrutorul se transformă în mentor, avocat sau sfetnic. Întrebările atent alese şi în special cele ad-hoc, care nu sunt în lista iniţială de interviu definesc Recrutorul modern, flexibil, care ştie să asculte şi traducă informaţiile.
Socializarea
Recrutarea nu se încheie în momentul angajării. Mai ales în cazul poziţiilor de nişă, sau în cazul în care Recrutorul s-a străduit să aducă la interviu candidaţi în mod normal inactivi, primii paşi în firmă sunt esenţiali. Este foarte important ca noul venit să fie bine primit şi să simtă acest lucru. Amalgamul de emoţii asociate unui nou început pot câştiga definitiv un angajat sau îl pot duce câţiva paşi înapoi dacă Recrutorul sau departamentul de HR nu şi-au făcut bine treaba. Statistic vorbind, din păcate 92% din managerii de HR participanţi la un studiu consideră că au fost parcurşi toţi paşii necesari integrării de calitate pe când 54% din angajaţi susţin că începutul nu a fost cel mai potrivit. 15% nu au fost prezentaţi colegilor, 14% nu au beneficiat de un tur al locului de muncă, 22% nu au avut elementele tehnice necesare desfăşurării activităţii sau jobul nu este conform descrierilor Recrutorului.
Trebuie să recunoaştem că acest proces este şi va fi în continuare complex. Astăzi recrutarea presupune în primul rând identificarea unui public ţintă. Fără un portret robot bine definit al candidatului pe care-l cauţi nu poţi porni la drum. Pe de altă parte, un Recrutor modern este de fapt produsul muncii concomitente a mai multor segmente, de la departamentul sau firma beneficiare, până la departamentul juridic.
Este adevărat că metodele tradiţionale nu trebuie ignorate dar este absolut necesar ca ele să fie reevaluate şi corelate cu practicile noi pentru rezultate de excepţie. Recrutorul modern este în final marketer, persoană de vânzări, consultant în carieră, psiholog, om complet de business. Recomandarea revistei CARIERE şi Banca de Joburi este de a lucra întotdeauna cu companii de top, cu experienţă, care investesc în echipa lor de Recrutare şi care şi-au dovedit profesionalismul prin inovaţii constante.
Violeta Marica este Asistent Marketing la Banca de Joburi, agenţie naţională de recrutare şi plasare a forţei de muncă în ţară şi străinătate