Ca sa fii un lider mai bun, trebuie sa fii un ascultator mai bun
Sa spunem ca ti-ai deschis o firma care organizeaza evenimente. Asta nu inseama ca trebuie sa intri in panica pentru ca nu te pricepi la design grafic, sa zicem. Trebuie doar sa-ti dai seama ce arata mai bine, in functie de evenimentele pe care vrei sa le organizezi, si care este omul cel mai bun care poate sa faca design grafic pentru tine, potrivit unui articol inc.com. Liderii buni stiu sa-si asculte angajatii, iar lucrul asta duce la rezultate pozitive. Astfel, liderii pot sa:
1. Anticipeze potentialele probleme si sa le previna;
2. Arate ca le pasa de oamenii cu care lucreaza, situatie care creeaza premisele increderii reciproce si loialitatii;
3. Stimuleze creativitatea oferind sfaturi bune;
4. Mentina o comunicare eficienta, astfel ca afacerile sa mearga mai bine.
Dr. Mark Gouldston, autorul cartii “Just Listen: Discover the Secret to Getting Through to absolutely anyone”, ne da cateva sfaturi despre folosirea a ceea ce se numeste ascultarea celorlalti:
Incurajeaza-i sa dezvolte subiectul
Cand cineva termina de vorbit, gandeste-te la ceva din ce a spus si roaga-l sa intre putin in detalii. Acest lucru va creste nivelul emotional si psihologic dintre voi si va aduce un surplus de calitate conversatiei.
Elimina acel “dar…” cu o intrebare despre “imposibilitate”
Daca iti intrerupi angajatul in mijlocul conversatiei cu o intrebare de tipul “Pot sa-ti adresez o intrebare ipotetica?”, acesta va consimti si va fi intrigat. Vei dori sa intrebi ceva de genul: “In ce fel am putea progresa, avand succes cat mai repede, dar este imposibil de pus in practica in compania noastra?”
Punand o astfel de intrebare vei evita sa faci o sugestie care poate fi intampinata cu “Nu putem face asta” sau “asta nu va functiona”, replici care duc conversatia in negativ. Daca il determini sa-ti spuna ceva ce ar ajuta foarte mult, dar este imposibil de realizat in cazul vostru, asta poate genera o alta idee. Urmatoarea replica utila ar fi: „Inteleg foarte bine, dar cum ar trebui sa actionam ca sa facem acest lucru posibil?”
Completeaza spatiile libere
Cand adresezi o intrebare unui angajat, acesta, la nivel subconstient, s-ar putea sa-si aminteasca de multele ocazii in care a fost in lumina reflectoarelor si nu i-a placut deloc. Daca il inviti sa umple el spatiile lasate goale de tine, atunci s-ar putea sa se simta mai confortabil. Astfel, in loc sa-l intrebi “Care sunt obiectivele tale in acest trimestru?”, ai putea sa i te adresezi cu: “Obiectivele tale pentru acest trimestru sunt sa …”. Oamenii sunt mult mai dispusi sa completeze spatiile goale dintr-o fraza, deoarece asa se alatura mai usor conversatiei.
Intreaba: „Cum as putea fi mai bun?”
O astfel de intrebare determina o focalizare a conversatiei spre viitor. Poti spune ceva de genul: “Pe viitor mi-as dori sa fiu un sef mai bun. Din punctul tau de vedere, ce lucruri bune as putea sa fac in mod constant si ce nu ar trebui sa mai fac deloc?”
Treci dincolo de „nu”
Clientii s-ar putea sa te amane sau sa te refuze fara sa spuna clar „nu”. Daca nu auzi acel nu, s-ar putea sa nu fi pus suficiente intrebari. Uneori, in afaceri, „nu” ar putea sa insemne „poate”. Asa ca pune mereu o intrebare de follow-up. De exemplu, daca cineva iti spune ca nu e interesat de software-ul tau, incearca sa-i spui ceva de genul: „Ori am insistat prea mult, ori am omis sa-ti spun ceva foarte important pentru, nu-i asa?”. Cand iti va raspunde, deja ai redeschis discutia si calea catre un „da”.