Blended learning sau despre buchetul parfumului
La polul opus, "spectator", "privitor", "ascultator", "audienta" sunt concepte care pe zi ce trece devin tot mai sterse si mai putin relevante. Tot ce se intampla in jurul nostru cheama la implicare, comunicare, participare si opinie. A sta de-o parte, nu pare sa mai functioneze.
Cu ani in urma, un alt concept isi facea intrarea in dictionare si, curand, in vietile de zi cu zi ale multora. Acel concept era "blended learning". Strans legat de canale de comunicare gen web 2.0, el este un concept a carui radiografie actuala o vom "expune" in continuare. Radiografia este facuta dintr-un unghi mai putin comun si mai putin analizat, cel al cursurilor de limbi straine care apeleaza la formule de "blended learning" ca stil de invatare.
Din perspectiva realitatii curente, "blended learning" nu numai ca raspunde programelor zilnice greu de anticipat, incarcate, nevoii de spatiu adecvat, dar exploatat la maxim sau foarte diferit ca locatie, dar adauga avantajelor unui program online clasic si factorul uman: un tutore la dispozitia participantului 24 de ore pe zi.
Participantilor care invata cel mai bine cand simt si privesc, care sunt interesati de aspectele culturale, care isi folosesc imaginatia pentru a rezolva probleme si prefera sa primeasca feedback personal, un proiect de "blended learning" le ofera biblioteca virtuala si resursele culturale. La acestea se adauga si exercitiile practice de situatie unde, de fapt, chiar ei genereaza continutul. Au alaturi tutorele care le monitorizeaza si maximizeaza progresul, le ofera feedback cu frecventa si sub forma aleasa de ei. In plus, sesiunile de grup le ofera interactiunea si lucrul in comun.
Daca cei implicati in proiectul de "blended learning" au o abordare mai degraba rationala, logica, sunt atrasi de idei si concepte, ei pot profita din plin de faptul ca fiecare activitate, de orice fel, este dublata de explicarea structurilor de limba si de accesul la glosarele gramaticale complete. Tutorele personal le ofera pe tot parcursul programului raspuns la intrebarile suplimentare si le creeaza tiparul de invatare adecvat.
Pentru participantii care exceleaza in cautarea unei utilitati practice pentru idei si teorii, care folosesc ceea ce invata pentru a oferi solutii problemelor din viata de zi cu zi, proiectul de "blended learning" actioneaza ca platforma ideala de generare a nenumarate activitati cu rezultat imediat si de transfer al teoriei si al generalului in sfera lor de interes profesional si personal. Tutorele va putea folosi intalnirile fata in fata drept instrumente de simulare, verificare si aplicare.
Daca intuitia primeaza, iar participantii sunt adeptii provocarilor, ai experientelor noi sau le place lucrul in echipa, un proiect "blended learning" implica tutorele cu rol de antrenor, astfel incat sa se ridice stacheta tot mai sus, cu variante multiple de formare a unui plan de invatare. Totul se dubleaza, cum mentionam mai sus, de intalnirile de grup cu un grad foarte ridicat de interactivitate.
Putem schimba perspectiva, ca sa privim lucrurile din punctul de vedere al celui care face alegerea proiectului "blended learning" si din al celui care il foloseste (chooser si user). Pentru primul, aceasta alegere inseamna control si garantie; este vorba, de exemplu, despre rapoartele complexe generate de sistemele platformelor online, dar si despre un feedback al tutorelui foarte personalizat. Participantul direct beneficiaza, la randul sau, de acces nelimitat la o varietate extrem de mare de activitati, are expunere la limbaj nativ si exerseaza pronuntia prin cele mai inovatoare tehnici. Procesul de invatare este permanent facilitat, modificat si personalizat de catre un tutore. Intalnirile fata in fata, comunicarea continua intre cele trei parti activ implicate in proiect-tutore, "user" si "chooser", au drept unic scop atingerea obiectivelor proiectului in cel mai eficient mod.
Provocarea pe care o poate intampina un astfel de proiect o constituie ritmul alert al schimbarilor tehnologice. El poate avea un impact negativ asupra eficientei platformei online a programului. Chiar daca uneori componentele IT nu functioneaza la parametri optimi, o analiza atenta a lor detecteaza aceste disfunctionalitati si le remediaza la timp. In ceea ce priveste motivatia participantilor la aceste proiecte, de cele mai multe ori ea depinde in mod esential de implicarea tutorelui si a "chooser"-ului. De aceea, este vital ca acestia sa isi inteleaga si sa isi asume rolul de factori motivationali pe tot parcursul proiectului.
Un anume amestec de esente poate crea parfumul perfect pentru o anumita persoana, la fel cum amestecul perfect balansat al ingredientelor poate exploda aroma unei cafele. Amestecul potrivit de forme si continut de invatare, folosirea activa a factorilor motivationali si implicarea participantilor inca de la primul pas al proiectului asigura succesul unui proiect "blended learning" in invatarea unei limbi straine.