Aptitudini necesare pentru a supraviețui pe piața muncii în următorul deceniu
Aceste aptitudini sunt:
1. Raționalizare sensibilă: abilitatea de a găsi înțelesul ascuns al lucrurilor.
Pe măsură ce totul devine excesiv de computerizat, va fi nevoie de oameni cu aptitudini ce nu pot fi codificate, cum ar fi cele care pot da o viziune unică vitală pentru luarea unei decizii.
2. Inteligența socială: abilitatea de a intra în contact cu alți oameni într-un mod direct și profund, de a simți și de a stimula reacții și interacțiuni dezirabile.
Angajații ce dau dovadă de inteligență socială pot să evalueze emoțiile celor din jur și să-și adapteze munca și gesturile în funcție de asta. Această aptitudine a fost întotdeauna necesară celor care trebuie să colaboreze cu alții și să contruiască relații bazate pe încredere. Pe viitor, această interacțiune va fi însă realizată cu grupuri din ce în ce mai mari, cu care intri în contact în diferite medii.
3. Gândire nestandardizată și adaptabilă: capacitatea de a găsi soluții și de a da răspunsuri ieșite din tipare.
Polarizarea locurilor de muncă în ultimii 30 de ani s-a făcut pe două mari nivele. Oportunitățile de muncă au scăzut în rândul muncilor manuale și a muncilor standard de birou, ca urmare a automatizării activităților de rutină, titreaza New York Times. În schimb, există din ce în ce mai multe oportunități în sectorul de vârf – ocupații manageriale și tehnologice – și în cel al serviciilor. Aceste două domenii sunt caracterizate de un aspect comun, în ciuda diferențelor mari ce există între ele: necesitatea adaptabilității situaționale, cu alte cuvinte abilitatea de a veni cu un răspuns neașteptat, unic.
4. Competențe transculturale: abilitatea de a funcționa în contexte culturale variate.
Organizațiile au început deja să vadă diversitatea ca un motor al inovației. Prof. Scott E. Page, director al Centrului de Studii ale Sistemelor Complexe din cadrul Universității din Michigan, a demonstrat că un grup care prezintă o paletă variată de perspective și de aptitudini, depășește experții dintr-un domeniu. Într-o lume interconectată, un angajat poate fi trimis în destinații variate și poate interacționa cu oameni din diferite țări, domenii etc. Acest lucru necesită cunoștințe de limbă, cunoașterea contextului cultural, capacitatea de adaptare la noile condiții și de a răspunde adecvat provocărilor dar și abilitatea de a transcede diferențele.
5. Capacitate de calcul: abilitatea de a traduce cantități mari de date în concepte abstracte și de a înțelege gândirea bazată pe analiza datelor
Pe măsură ce numărul informațiilor disponibile va crește, vom fi nevoiți să devenim din ce în ce mai buni la analiza și selecția critică a tuturor datelor disponibile. Acest lucru se va face cu ajutorul tehnologiei: limbaje de programare, realitate virtuală, simulări etc. Pe lângă capacitatea de calcul, va fi necesar ca angajații să înțeleagă limitările acesteia: 1. modelele nu pot fi mai de încredere decât informațiile pe care se bazează; 2. angajații trebuie să poată acționa și în lipsa datelor și a algoritmilor.
Trebuie să ne „actualizăm” zilnic informațiile și aptitudinile pentru a deveni sau a ne menține în competiție pe piața muncii. Dezvoltarea tehnologică este una continuă așa că angajații vor trebui să acorde o importanță mai mare managementului propriei cariere.