Anul sefilor mai buni
„In 2008 ni s-au solicitat programe preponderent din domeniul serviciilor catre clienti si leadership, urmate apoi de programe de vanzari, pentru ca incepand cu 2009 sa observam un viraj catre cursurile de leadership, cerinta pentru programele de servicii catre clienti si vanzari fiind mai redusa. In 2011, programul-vedeta va face parte din curicula de leadership“ ― Teodora Man Paraschiv, Senior Trainer&Consultant, AchieveGlobal
„Am observat o diminuare, in unele cazuri pana la disparitie, a trainingurilor cumparate pentru a-i distra sau a-i relaxa pe angajati. Acum, selectia programelor tine cont de modul in care constructia cursului face ca, dupa doua, trei zile de curs, oamenii sa plece inarmati cu instrumente si tehnici pe care sa le aplice imediat“, rezuma Teodora Man Paraschiv, Senior Trainer&Consultant in cadrul AchieveGlobal, felul in care s-a schimbat piata de training in doar doi ani. Aruncand o privire asupra ultimei perioade, aceasta remarca faptul ca in 2008 li s-au solicitat programe preponderent din domeniul serviciilor catre clienti si leadership, urmate apoi de programe de vanzari, pentru ca incepand cu 2009 sa se observe un viraj semnificativ catre cursurile de leadership, cerinta pentru programele de servicii catre clienti si vanzari fiind mai redusa.
Solutii pentru relatia cu colegii
Opinia sa este impartasita de majoritatea furnizorilor importanti de pe piata. Cursurile de leadership, in general cele situationale, care ofera participantilor solutii la cazuri concrete de cumpana in relatia cu colegii, subordonatii si partenerii, sunt must have-ul noului an. Evident, nu este vorba de programe noi, majoritatea companiilor mari de training avandu-le in curicula de ani buni. Elementul de noutate este nisarea acestora si introducerea de noi modalitati de rezolvare si de predare, adaptate la probleme care, pana in urma cu doi-trei ani, nu pareau nici macar plauzibile. „In 2010, divizia noastra de invatare experientiala a creat peste 20 de programe customizate (simulari de afaceri construite strict pe baza realitatii de business a clientului) si avem o cerere si mai mare pentru anul in curs“, da masura acestei tendinte Sorin Paun, partener Ascendis.
Un castigator clar, sub mai multe forme
Dupa ce a remarcat faptul ca programele „din aria dezvoltarii abilitatilor de leadership“ au fost singurele care au rezistat fara scaderi importante de-a lungul crizei, Bogdan Pode, Senior Trainer in cadrul Human Invest, e de parere ca aceste cursuri vor ramane in continuare pe primul loc in ceea ce priveste cererea de programe de training. In aceasta arie nu intra doar competentele de management, ci si abilitatile complementare acestora: alocarea constienta de timp in agenda personala pentru dezvoltarea angajatilor, oferirea de feedback sau adaptarea profilului comportamental pentru a creste eficienta discutiilor cu subordonatii. Pode vine cu o precizare relevanta, poate, pentru stadiul actual al pietei de training autohtone: pentru 2011, compania sa, fiind de altfel unul dintre primii jucatori ai acestui sector, a ales sa nu mai introduca nici un nou tip de programe.
„In momentul de fata nu planuim sa aducem noi solutii in portfoliul nostru, preferam sa ne concentram pe cresterea calitatii solutiilor existente. Vrem sa imbunatatim programele pe care le avem deja, pentru a facilita punerea in practica a abilitatilor invatate intr-o perioada de timp cat mai scurta si cu un impact cat mai mare.“ Cum? Prin adaugarea in portofoliu a unor „elemente precum alinierea unui sistem de management al performantei la comportamentele dezirabile, workshop-uri de follow-up, sesiuni individuale sau de echipa, coaching, sisteme de recompensare publica sau crearea si facilitarea interna de spatii de practica si invatare.“
In alta ordine de idei, nu este exclus programelor puse la dispozitia clientilor. Or, dupa doi ani de cvasiseceta a cererii si la inceputul unui nou an imprevizibil, este recomandabila prudenta in lansarea de noi si noi programe.
Punct si de la capat. Sau poate nu
2011 va fi un an in care majoritatea covarsitoare a cursurilor contractate vor fi din sfera hard skills (in frunte, probabil, cu managementul de proiect si diverse specializari clare pe finante si IT). In tot acest timp, programele de dezvoltare personala, de soft skills (carora le este, de altfel, dedicata si aceasta rubrica), se vor concentra, asa cum am aratat mai sus, in jurul nucleului tare al leadershipului, in zeci de forme.
Pe altarul noilor tendinte vor fi sacrificate majoritatea programelor care faceau, in anii precedenti, deliciul angajatilor, prin faptul ca-si aduceau contributia nu numai la performantele lor on-the-job, dar si in viata lor de zi cu zi. In aceasta categorie intra cursurile de comunicare, negociere, prioritizare a timpului, care desi foarte necesare, „au pierdut lupta“, pentru moment. „Speram sa fie o situatie remediabila pentru cei care au facut aceasta alegere si sa reuseasca sa treaca cu gratie de ea, dar deciziile luate au intotdeauna consecinte, iar anumite companii care nu au aflat ce inseamna cuvantul «inductie» o sa-l invete cu pierderile de rigoare“, avertizeaza Violeta Lupu, training manager al companiei Clever BS.
Cum s-a reflectat aceasta schimbare in relatia furnizor-companie client? Violeta Lupu a remarcat ca „daca pana in 2008 companiile «cheltuiau» bani pe training, acum acestea «investesc» in training, iar managerii sunt mult mai atenti la cursurile si la companiile de training pe care le contracteaza. In plus, timpii de cumparare au crescut foarte mult, numarul de vizite la clienti a sporit de asemenea si, nu in ultimul rand, timpul de pregatire a cursului in sine a crescut, pentru ca managerii companiei client se implica foarte mult in personalizarea cursurilor pentru angajatii lor.“ Despre cat de mult a crescut perioada de negociere intre furnizor si client, ne da o idee Bogdan Pode, Senior Trainer Human Invest: „e vorba de sase luni, mergand pana la aproape un an, in cazul unor programe cu bugete de peste 200.000 de euro.“
„Clientii sunt mult mai selectivi in ceea ce priveste programele de training achizitionate, iar, in paralel, publicul-tinta al acestor programe este format cu precadere din persoane aflate in pozitii de conducere si high potentials.“
In lume, lucrurile nu stau chiar asa
Diverse rapoarte realizate in randul primelor zece economii europene si in SUA concluzioneaza ca doua tipuri de cursuri se vor dovedi esentiale in noul an. Este vorba, in primul rand, de deja clasicul „time management“, abordat dintr-o perspectiva mai umana – cum sa realizezi matrice de timp eficiente ca sa reusesti nu numai sa indeplinesti sarcinile zilnice si obiectivele pe termen scurt si mediu, ci, mai ales, sa faci rost de ragazul necesar pentru a creste moralul echipei coordonate si, automat, al productivitatii acesteia. Cel de-al doilea program considerat indispensabil este acela de „Proficient Supervisor and Manager“, destinat cursantilor care au obtinut o promovare si care au nevoie de ajutor in adaptarea rapida la noile sarcini, pentru a nu pune in pericol productivitatea echipei.
Si un ultim detaliu, care, vrem-nu vrem, nu poate fi lasat deoparte: toate previziunile globale privind viitorul cursurilor de training au in vedere „invatarea sociala si colaborativa“. Nu suna tocmai romaneste, insa are in spate un principiu simplu: cat timp un pamantean din zece (exact aceeasi proportie este, de altfel, valabila si in cazul romanilor) are cont pe Facebook, atat modul de predare a cursurilor, cat si follow up-ul sau primirea feedback-ului trebuie sa se intersecteze in tot mai multe puncte si sub tot mai multe forme cu oportunitatile oferite de raspandirea retelelor sociale.
7 pasi pentru a-ti maximiza investitia in training
Ce putem face pentru a beneficia cat mai mult de pe urma unui training? Oana Scarlat, director marketing EXEC-EDU, are cateva recomandari:
1. Ai nevoie, intr-adevar, de un program de training? Trainingul nu este un panaceu. Verifica daca nevoia poate fi acoperita mai degraba prin coaching sau poti apela la managerul tau pentru a-ti dezvolta noi abilitati.
2. Daca ai raspuns „da“ la prima intrebare, asigura-te ca iti alegi un domeniu de dezvoltare aliniat la strategia ta de cariera si la etapa concreta in care te afli.
3. Fa o analiza realista a timpului pe care il ai la dispozitie, pentru a te putea implica cu adevarat in procesul de invatare si a avea un randament bun al investitiei in bani, efort, timp.
4. Alege programul cu adevarat relevant pentru setul de competente pe care vrei sa il dezvolti. Vorbeste cu absolventii cursului despre tematica, metodele folosite, experienta trainerilor.
5. Intreaba care sunt beneficiile concrete obtinute in urma participarii la curs si, daca este cazul, cum te ajuta in cariera certificatul final. Intereseaza-te daca ai acces si la alte beneficii, precum oportunitatile de a face networking sau avantaje speciale in calitate de absolvent.
6. Asigura-te ca organizatia in care lucrezi este dispusa sa iti creeze oportunitatea de a aplica noile competente – nimic nu e mai frustrant decat sa constati ca nu iti e permis sa pui in practica nimic din ceea ce ai invatat…
7. Priveste dezvoltarea ca pe un proces care nu se termina dupa finalizarea cursului. Nu uita materialele in dulap!