Angajatul-companie
Sa spunem ca sunteti manager, chiar top manager, intr-o firma.
Ce inseamna asta? Ca aveti
responsabilitati mai multe, beneficii mai mari, prestanta mai bine conturata in
fata celorlalti. Insa ramaneti, la urma urmelor, doar unul dintre multii angajati
ai acelei afaceri. Altfel stau lucrurile daca va doriti sa fiti intreprinzator,
sa fiti pe propriile picioare. Este in fond doar o schimbare de atitudine, nu
denumirile sau proprietatile fac diferenta. Modul in care privesti lucrurile
conteaza, iar daca-ti creezi propriul SRL virtual, poti fi de acum inainte nu
doar manager-angajat, ci furnizor de servicii de management, intr-o colaborare
de la egal la egal cu firma in care te afli.
Viziunea
antreprenoriala presupune – chiar in interiorul companiei in care activezi –
mai multa initiativa, o negociere mai serioasa, concentrarea permanenta pe
dezvoltarea competentelor tale centrale si, nu in ultimul rand, asumarea
efectiva a responsabilitatii. Atunci cand firma ta personala este in joc, nu te
mai poti ascunde sub masca protectoare de angajat al altcuiva.
Punctul de
plecare in aceasta schimbare de perspectiva este auto-cunoasterea. Sa stii
exact care este raza ta de actiune. Aici intra propriile calitati, abilitati,
competente, spuneti-le cum doriti, dar toate acestea trebuie dezvoltate si bine
investite.
Esentialul oricarei
cariere antreprenoriale este sa-si creasca valoarea actiunilor pe piata. Pentru
asta, eul-companie trebuie sa se defineasca, sa-si identifice calitatile si
defectele, sa analizeze piata pe care vrea sa intre, sa-si stabileasca
strategiile de promovare etc. Exact ca intr-un proces de marketing directionat
asupra propriei persoane.
Am participat nu
cu mult timp in urma la o sesiune de training organizata de Qipa Consulting.
Ideea cursului era tocmai aceasta: aplicarea principiilor de business la viata
profesionala a fiecaruia. Cu alte cuvinte, se aprofundau principalele domenii
de business (marketing, vanzari, management si resurse umane) si toate cunostintele
specifice erau folosite in contextul dezvoltarii personale.
Ca la demararea oricarei afaceri, trebuie sa-ti
identifici in prima faza calitatile forte si pozitionarea pe piata, sa-ti
stabilesti obiectivele si sa-ti concepi o strategie de dezvoltare (Self
Marketing). Apoi sa inveti de la profesionisti cum sa-ti „vinzi" mai bine
produsul, propria persoana (Self Selling). Managementul este cheia intregii
afaceri. Inseamna auto-disciplina, adica gestionarea resurselor, luarea de
decizii, administrarea timpului, a imaginii, a relatiilor etc. Nu in ultimul rand,
domeniul resurselor umane te ajuta sa-ti descoperi propriile mecanisme de
motivare si sa le folosesti de-a lungul vietii profesionale.