Anca Moldoveanu: Un manager talentat știe cum să atragă talentele (II)
Noi, ca nație, ne plângem prea mult. Ne plângem că nu avem specialiști care să ocupe locurile de muncă vacante, dar există mulți profesioniști care nu își găsesc de muncă. Ne plângem că tinerii vor prea multe prea repede, în timp ce seniorii sunt discriminați la angajare. Vrem talente, dar investim prea puțin în formarea lor. Profitul e regele, însă uităm de bunăstarea angajaților.
Exemplele pozitive se pierd, din păcate, în marea „mahmureală“ care domină politicile economico-financiare. Dar până nu ne schimbăm mentalitatea și modul în care privim lucrurile, riscăm să ne învârtim în același cerc vicios. Nu ne permitem ca piața muncii din România să devină prea inflexibilă și prea puțin în pas cu vremurile; din contră, trebuie să punem umărul pentru a o ajuta să ajungă la adevăratul său potențial.
Dar nu este totul pierdut. Nici pe departe. Românii încep să înțeleagă că aceste „crize“ au o rezolvare simplă: implicarea. Implicarea liderilor și promovarea în funcție a oamenilor capabili să identifice potențialul unui candidat, implicarea companiilor în formarea specialiștilor de care are nevoie piața, implicarea tuturor actorilor în reformarea sistemului de învățământ, dar și implicarea noastră, la nivel personal, pentru a face tot ce ne stă în putință pentru a îndrepta lucrurile.
Împreună, managementul talentului și talentul managementului, folosite într-un mod potrivit, vor crea efecte pozitive pentru business, cum ar fi atragerea şi reţinerea oamenilor potriviţi în organizaţie.
În a doua parte a seriei despre managementul talentului și talentul managementului o avem ca invitată pe Anca Moldoveanu, Fondator Family Hub.
Cred că avem de-a face cu un pseudo-paradox. Pe de o parte, angajatorii spun că este o criză de profesioniști, de angajați bine pregătiți, responsabili și cu potențial. Pe de altă parte, profesioniștii care își caută locuri de muncă spun că nu găsesc ceea ce-și doresc decât foarte greu.
Personal, din experiența de 16 ani în corporații și de doi ani în antreprenoriat, cred că situația relatată are mai multe cauze.
Prima este sistemul de educație care pe de o parte nu este aliniat la cerințele pieței muncii (deci nu pregătește pentru economia actuală și viitoare) și nici nu formează caractere care să permită modelarea lor ulterioară în cadrul unei organizații, dispusă să investească în dezvoltarea tinerilor.
În al doilea rând, mai toți oamenii din recrutare sunt la început de drum, deci au avut expunere limitată la diferite domenii din economie. Ca atare, abilitatea recrutorilor de a vedea dincolo de „suprafață“ este încă în formare.
Rezultatul: cererea și oferta se întâlnesc mai greu!
Soluția: cei din recrutare trebuie formați să identifice potențialul, nu doar competențele actuale (care peste cinci ani, oricum s-ar putea să devină irelevante). Ba mai mult, ar trebui să trecem de la interviul pe bază de competențe, la interviul care identifică sistemul de valori al candidatului.
De ce managementul talentelor trebuie să meargă mână în mână cu talentul managementului? Simplu, dacă mergi după axioma „banii la bani trag“, tot așa un manager talentat va atrage talente. O companie performantă, care deja a știut cum să atragă talente, le va atrage în continuare, pentru că are oameni buni la recrutare, are procese bune de on-boarding, are o cultură organizațională în care profesionistul nou venit se regăsește.
Este clar că fără o cooperare între sistemul de educație și mediul de afaceri din România nu vom reuși să ieșim din situația actuală.
Organizațiile care au linii de producție au început deja să coopereze între ele și, împreună cu Ministerul Educației, au găsit o soluție bună, respectiv învățământul dual. Acesta poate rezolva parțial problema pe zona de „blue collars“.
A început, de asemenea, o serie de inițiative care și-au propus să aducă sistemul de educație mai aproape de unul de educație performant, care să creeze premizele pentru o Românie competitivă și educată. Inițiative care merg de la educația timpurie (0-6 ani) până la cele care vizează învățământul universitar. Ideea de bază este că toate aceste inițiative ar trebui să fie integrate, să fie aliniate între ele și mai ales trebuie gândite în raport cu o strategie de țară.
Coerența și cooperarea între statul român (reprezentat de diferite ministere cu impact asupra viitorului copiilor și tinerilor) și mediul de afaceri din România este esențială pentru a pune pilonii unei schimbări sustenabile pe piața muncii, precum și în societate.
Descoperă mâine, pe www.revistacariere.ro, opinia celui de-al doilea specialist consultat de noi pe această temă!
Acest articol este preluat din Revista CARIERE (nr. 254/februarie 2019). Pentru detalii legate de abonare, click AICI!