40 de tineri care vor schimba Romania in bine
Cu aceasta convingere au pornit la drum oamenii de la Clubul Liderii Mileniului Trei. Cu sprijinul Primariei Ramnicu Valcea si al altor oameni de afaceri, ei au reusit sa ofere tinerilor cu varste cuprinse intre 17 si 19 ani accesul la resurse pentru modelarea personalitatii.
Intre 26 august si 1 septembrie, 40 de omuleti din toate colturile tarii au ales sa isi rupa din vacanta de vara cateva zile si sa vina la Baile Olanesti pentru a deveni ambasadori reali pentru Romania.
De dimineata si pana seara, au avut loc seminarii pe teme precum: procesul invatarii, procesul decizional, creativitate, voluntariat, leadership, leadership organizational, branding personal, argumentare & public speaking, motivatie, autodezvoltare, improvizatie, management de proiect. Trainingurile au fost sustinute de tineri practicieni.
Cand am fost invitat sa ma alatur acestui proiect, ma asteptam sa revin in Bucuresti dupa doua zile. Imi imaginam ca aceasta scoala de vara nu este pentru mine. Insa, cu fiecare work-shop, dupa fiecare interactiune cu speakerii, realizam ca am multe de invatat, iar bariera varstei, a pregatirii profesionale si educationale a disparut. Am inteles ca pot invata de la orice persoana, indiferent de varsta.
Asa ca, am ramas pana la final mai ales pentru ca mi-as dori sa se afle despre proiectele Clubului LMT. La sfarsitul taberei, am primit un biletel care mi-a indepartat orice urma de indoiala: „Felicitari! Nu numai pentru discurs (n.r. – tema de la public speaking era sustinerea unui discurs in fata participantilor), ci si pentru prezenta in tabara. Pentru faptul ca te-ai prostit alaturi de noi si ca nu ai spus Nu nici unei provocari de aici.”
Educatia nonformala
Sa intram in paine: Traian Bruma ne-a aratat prin exemplul viu ca fiecare dintre noi poate produce schimbari daca are incredere. El a intrat in Sindicatul Liber Studentesc – Electrotehnica in anul II de facultate. Impreuna cu membrii de atunci ai sindicatului a fondat OSE. Ne-a vorbit despre educatia nonformala – care se desfasoara in afara curriculumului oficial. De obicei, e organizata de persoane sau organizatii din afara scolilor si facultatilor si nu duce la o certificare oficiala.
"Cum arata jobul pentru care am fi dispusi sa il platim pentru a-l face?"
Succes egal creativitate
Razvan Crisan ne-a aratat ca rezultatele scolare mediocre nu te vor impiedica sa dezvolti proiecte. El a inceput trei facultati si nu a terminat nici una si nici nu are un job sigur. Insa el, zilnic, reuseste sa sa invinga presiunea sociala si proprii demoni. Sala a ramas fara cuvinte cand, in prezentarea sa, Razvan l-a introdus pe Mark Pollock. Cautati-l pe Google pentru a afla de ce .
Ken Robinson defineste creativitatea: procesul prin care generezi idei originale ce au valoare. Cum se antreneaza creativitate? Punandu-ne in situatii limita cu obiectivul de a iesi de acolo. Asta ar fi planul pe termen scurt. Pe termen lung: propunandu-ne o contributie valoroasa prin care sa facem istorie!
Razvan, un esec academic, lucreaza cu peste 50 de organizatii din Romania, coordoneaza o echipa de 10 oameni, a strans peste 200.000 de euro, a creat peste 12 proiecte in 3 ani si lucreaza la o strategie de competitivitate economica a industriilor creative din Romania. Razvan Crisan este cunoscut pentru ShortsUp, One World si GOmentorship.
Avem nevoie de lideri
Valentin Burada, Program Manager al Fundatiei pentru Dezvoltarea Societatii Civile, ne-a aratat ca, in sfera societatii civile, mai mult decat in alte domenii, este foarte important principiul "leading by example". „Leadershipul in societatea civila se bazeaza in primul rand pe credinta intr-o cauza de utilitate publica care este promovata si gestionata astfel incat sa fie mobilizati un numar cat mai mare de cetateni si grupuri. Impactul este cu siguranta important, dar specificul societatii civile este accentul pe proces, pe participare publica, pe emulatie si inspiratie”.
Un leader ONG motiveaza, inspira si mobilizeaza gestionand cat mai eficient resurse (umane, financiare etc.) si increderea publica pentru atingerea unor obiective de utilitate publica.
El si-a continuat prezentarea spunand ca tinerii au un spatiu extraordinar pentru a se manifesta ca si leader si de a schimba lucrurile care cred ca trebuie schimbate in beneficiul public. „Schimbarea nu presupune neaparat mobilizarea unui numar imens de oameni si de resurse, ci in primul rand gestionarea unor etape strategice clare si simple care produc un impact in primul rand la nivel micro. Motivatia succeselor de etape constituie un efect de bulgare de zapada ce creste increderea in leadership si increderea de sine a leaderului”.
Putem fi leader pe anumite nise ramanand in acelasi timp sustinator al altor leaderi pe alte nise. De-a lungul timpului, Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile (FDSC) si-a asumat leadership-ul in diverse sectoare ale societatii civile: modificarea legii asociatiilor si fundatiilor, contractarea sociala in Romania, politica de cooperare internationala pentru dezvoltare sau accesul transparent la finantare publica. In numeroase alte domenii, FDSC a sprijinit initiative ale caror leadership a fost asumat de alte ONGuri: Legea 2%, eficientizarea absorbtiei fondurilor structurale, reforma in justitie, etc.
„Tineri, va vreau alaturi de mine!”
Marian Stas, Presedintele Fundatiei Codecs pentru Leadership, nu ne-a tinut un discurs. A preferat sa afle de la participanti cum isi doresc sa arate viitorii presedinti de tara. Ce calitati sa aiba, cu ce proiecte sa vina in fata tinerilor si ce programe de politica externa sa desfasoare. Rezultatele care ne-au uimit pe toti vor fi publicate pe blogul lui Marian in speranta ca vor deveni surse de inspiratie pentru candidati .
Cum aplicam la o universitate straina
Guvernul britanic ofera credite pentru finantarea studiilor pe teritoriul sau. In Italia, exista burse sociale pentru cei nevoiasi, iar o scrisoare de intentie ar trebui sa nu depaseasca 4000 de caractere. Aceste „hinturi” au fost prezentate de membrii Ligii Studentilor Romani din Strainatate. LSRS asigura cadrul de organizare reprezentativ al studentimii romane de peste hotare, promovand o puternica solidaritate intre membrii sai, ca reprezentanti de valoare ai Romaniei, si o atitudine pozitiva fata de perspectivele intoarcerii lor acasa (vezi joburilaorizont.ro, in parteneriat cu Fundatia Dinu Patriciu).
De la o umbra la un brand
Cand a fost invitat sa tina sesiunea de Branding Personal, prima dilema a lui Mihail Musat (initiatorul lumebuna.ro – site cu stiri pozitive din si despre Romania si autorul cartii „Eu cine sunt?”, o carte unica, care te invata sa iti pui intrebari, ca sa afli cine esti) a fost de unde sa inceapa. Conceptul nu este unul foarte cunoscut in Romania, iar, mai mult de atat, urma sa se adreseze unor tineri cu varste intre 17 si 19 ani.
Asa ca a decis sa ii intrebe pe ei care le sunt nevoile. A privit intrebarile “Cum ma prezint atunci cand aplic pentru o conferinta?”, “De ce unii mai slab pregatiti se prezinta mai bine si primesc un loc de munca in fata unui om mai bine pregatit?” ca pe nevoia lor de Branding Personal.
„Pornind de la aceste nevoi specifice varstei si intereselor lor, am creat o sesiune ce a cuprins trei parti:
1. Cine sunt eu? La fel cum un brand corporatist are o viziune, misiune, valori si obiective, la fel au si oamenii. Asa ca, i-am invitat pe tineri la un exercitiu de introspectie in care sa isi astearna pe o foaie de hartie:
- Valorile personale
- Credintele lor limitative si potentatoare
- Oamenii pe care si-i doresc in viata lor
- Pasiunile pe care le au acum
Avand in vedere ca pentru unii era prima data cand faceau un astfel de exercitiu, am subliniat ca acesta este doar punctul de inceput. Ramane responsabilitatea lor sa isi continue acest exercitiu, zi de zi.
2. Cum ma prezint atunci cand aplic pentru un eveniment sau loc de munca? Aici am identificat cea mai mare nevoie a lor de a sti cum sa imbine cerintele unui angajator sau organizator de eveniment, cu ceea ce ii reprezinta pe ei. In aceasta parte le-am scos in prim plan participantilor cum sa se documentele despre identitatea unei organizatii, cum sa analizeze un anunt de recrutare si apoi, coreland cu raspunsurile de la Cine sunt eu?, cum sa se prezinte.
Mai mult de atat, am insistat pe importanta autencitatii si consecventei lor fata de cine sunt. Daca nu stii cine esti si nici cine doresti sa fii, sau daca stii cine esti, dar nu iti propui sa ai grija sa nu te duca altii acolo unde vor ei, cel mai probabil vei ajunge peste zece sau douazeci de ani sa nu mai stii cine esti. Vei ajunge sa nu fii fericit cu propria viata si sa te intrebi „Unde am gresit?”
3. Cum imi creez un Brand Public? Asta a fost partea dedicata acelora dintre ei care deja au proiecte pe care vor sa le implementeze in comunitatea lor locala, sau acelora care au talent la scris si au strans un volum considerabil de poezii ce ar putea fi publicate.
Aici am punctat o serie de aspecte prin care punand cap la cap Cine sunt eu? si aducand in prim plan pasiunile, se poate crea ceva unic, se poate ca fiecare dintre ei sa isi lase amprenta in istorie. Si, bineinteles, odata ce exista un proiect ce poate si merita sa fie comunicat, sa fie comunicat catre publicul tinta, dar si publicul larg”.
Cautati-va misiunea!
In 2008, un om ateriza in Nepal. Fara alti bani de transport (buget 0), el a facut autostop pentru Pace si Suflet pana in Romania (prin Nepal, India, Pakistan si Turcia). Daca s-ar fi luat dupa familie si prieteni, care ii spuneau despre pericolele la care se expune, nu ar mai fi fost in seara aia alaturi de noi.
„Fac autostopul pentru lucruri in care cred. Pentru oameni, armonie, iubire si pace. Si toate devin mai reale in fiecare zi. Le simt in jurul meu, in viata mea si in sufletul meu…”
Timp de 6 luni a trait alaturi de oameni din diferite culturi. Fiecare om pe care l-a intalnit l-a imbogatit. Acum, Mihai Iordache, cel care a avut acest curaj, ii pune pe ceilalti pe ganduri. Cat de multumiti sunt de alegerile lor, ce fac pentru ceilalti, cine isi doresc sa devina. Vorbeste despre motivare si autodezvoltare. Despre lucruri pe care el le-a simtit, pe care le-a facut, lucruri care l-au dominat si a reusit sa le domine. Despre fricile interioare. Despre oameni frumosi. Si vorbeste cat mai natural, simplu si autentic. In constructia cursurilor imbina metode moderne de training cu elemente de psihologie, yoga si zen. „Viata este un film. In fiecare zi jucam propriul nostru rol. Dar suntem atat de prinsi in mrejele cotidianului incat nu mai vedem asta. Ne putem detasa? Putem fi spectatori ai propriului nostru film? Il putem regiza?”.
Personal, am ramas cu cateva cuvinte: „orice e posibil atata timp cat e tangibil”, „in spatele fiecarei suferinte e o lectie”, „dependentele afective dauneaza”, „starea de a fi acolo pentru cineva e divina”, „daca nu as fi capabil sa stau doar eu cu mine, inseamna ca nu sunt in stare sa stau cu nimeni cu adevarat”, „daca nu platim intr-un fel sau altul pentru un lucru, vom plati mai tarziu, si mult mai scump”, „unii te indeamna: Fii tu! dar apoi iti spun si cum sa fii”, „cand mergeti in excursii nu mai fiti Nikon eye, ci traiti acolo, imprieteniti-va cu localnicii.
Fiti specifici si aduceti argumente!
Teo (La multi ani!), Paul si Iustin au fost alaturi de noi pe intreaga perioada a scolii de vara. Insa, in a 5-a zi a fost randul lor sa ne invete elemente de argumentare si Public Speaking.
Daca ai o idee, cum faci sa le-o prezinti altora. Cum ii determini sa te asculte, sa te ia in seama si sa inteleaga mesajul tau („specific”). Daca le-ai captat atentia, cum ii convingi de mesajul tau („argumentati”). Astfel, dupa ce am invatat trucuri despre „Public Speaking” de la Paul Olteanu, despre invingerea emotiilor, ce facem cu mainile cand toti ochii sunt atintiti spre noi, dupa cat timp ne e permis sa bem apa daca ni s-a uscat gatul (nu exista un timp, bei cand simti), unde ne uitam in timpului discursului, cat de lung sa fie, care e structura unui discurs, cum facem sa ii acordam fiecarei silabe energia necesara etc… Teodora Graur si Iustin Mihailescu au facut cu noi exercitii de argumentare… Argumentele trebuie sa fie SEXI (spui, explica, ilustreaza). Astfel, am Afirmat, am Explicat si am Dovedit de ce desenele animate sunt violente, de ce exista Iepurasul de Pasti, de ce barbatii ar trebui sa poarte tricouri roz…
Cand nu stii ce sa spui, improvizeaza!
„Cu ce se imbraca ursul noaptea la culcare? Hai, primul lucru care va vine in minte!” Actrita Iulia Verdes si trainerul Biblionet Bogdan Grigore ne-au pus imaginatia la lucru. Ne-a facut sa dam raspunsuri care mai de care mai neconventionale si sa ne miram si noi insine de cata culoare se afla in noi.
Walt Disney afirma: “Prefer sa distrez oamenii, cu speranta ca ei vor invata, in loc sa le tin prelegeri cu speranta ca se vor distra”. Participantii la workshop-ul de improvizatie au putut sa exploreze noi ipostaze ale personalitatii, descoperind astfel ca se pot distra fiind mult mai liberi si spontani cand vine vorba de situatii neprevazute. Bogdan Grigore ne-a transmis si cateva randuri: „Imagination is intelligence having fun. Participantii au invatat sa-si dezvolte latura creativa prin intermediul jocurilor de improvizatie. Scopul acestora este de a-i ajuta pe participanti sa isi dezvolte spontaneitatea, abilitatea de comunicare si iesirea din spatiul de confort oferindu-si libertatea de a fi mai flexibili”.
Fii voluntar!
Credeam ca voluntariatul este doar pentru tineri. Am aflat de la Ramona Dragomir, Coordonator Programe Pro Vobis, ca nu exista o varsta pentru voluntariat . O alta chestie utila – exista Serviciul European de Voluntariat adresat tinerilor care vor sa traiasca o perioada de pana la un an in alta tara pentru a face voluntariat. Pus in fata unei experiente noi, vei afla mai multe lucruri despre tine (un voluntar roman care a plecat in Olanda a invatat de la mama lui, prin intermediul Skype, sa gateasca. I-a placut atat de mult incat a decis sa ia lectii de gatit), vei invata sau perfectiona o limba straina si vei fi implicat activ intr-o alta societate.
Invitata Ramonei Dragomir a fost Anca Haraga, o voluntara din Iasi. In 2009, ea a fost declarata “cea mai buna eleva a anului” de juriul competitiei initiate de Fundatia “Dinu Patriciu”. Eu am inteles din asta ca activitatea de voluntariat nu te face sa iti neglijezi scoala, ci dimpotriva, iti ofera alte perspective. Anca ne-a vorbit cu pasiune despre proiectele pe care le-a desfasurat. De exemplu, Science Week a implicat elevii din noua scoli iesene si a necesitat un buget de aproximativ 6.000 euro. Scopul sau a fost sa imbunatateasca perceptia elevilor despre stiinte (biologie, chimie, fizica, geografie, informatica).
Cum faci un proiect bun?
Dupa ce ne-au oferit resurse teoretice pentru un proiect bun, Raluca Simbotin (presedinte Club LMT) si Laura Catana („omul bun la toate”) ne-au cerut sa venim cu un proiect pentru urmatoarea scoala LMT (decembrie 2010). Impartiti in 3 echipe, nu am facut altceva decat sa identificam nevoile noastre. Ce tema, ce interese am avea? Care sunt planurile pe care am dori sa le imbogatim? De ce buget avem nevoie? Cum convingem sponsorii? etc…
Rasplatim oamenii buni din Educatie
Alexandra Martin de la Fundatia Dinu Patriciu a vorbit participantilor despre Gala Premiilor in Educatie 2010. Evenimentul urmareste promovarea oamenilor, a proiectelor si a organizatiilor care au un impact semnificativ asupra sistemului educational din Romania. Prin acest proiect, Fundatia doreste sa premieze performanta si sa impulsioneze competitia si creativitatea in domeniul educatiei.
In concurs se pot inscrie persoane fizice (elevi, studenti, educatori, invatatori, profesori preuniversitari si universitari, cercetatori, bibliotecari), organizatii neguvernamentale si institutii de invatamant de stat sau private.
Un “matur” atipic
Vacanta noastra s-a incheiat cu o discutie libera cu primarul municipiului Ramnicu-Valcea, Romeo Radulescu. El este unul dintre oamenii care au crezut in organizatori si au sustinut acest proiect. M-am intrebat de ce a facut-o si de ce crede in tineri… Pentru ca nu a uitat cum e sa fii tanar si sa nu ai un cuvant de spus din cauza adultilor. Sfatul sau este sa avem incredere in noi, sa ne gasim sustinere din partea altor oameni si sa fim insistenti. Fiind convinsi de increderea sa in noi, am “umplut” un panou urias cu sfaturi pentru ca Ramnicu-Valcea sa devina un oras mai frumos. 🙂
In loc de concluzie…
Sunt mandru pentru ca i-am cunoscut pe organizatori, pe speakeri si pe ceilalti participanti (credeti-ma, sunt experti in domenii nu foarte accesibile pentru Romania).
Ma urc pe scaun si spun: Sunt mandru pentru ca sunt de gask, inteligent (frumos) si de incredere.Eu atat am avut de spus!