1 milion de dolari pentru antreprenori sociali
Ai o afacere înfiinţată în ultimii trei ani, cu încasări anuale de maximum 500.000 de dolari sau una de peste trei ani, cu încasări mai mici de un milion de dolari? În plus, ești interesat de impactul său în comunitate și asupra mediului? Atunci ție ți se adresează competiția The Venture, lansată de Chivas. Nu numai că poți obține finanțări care să-ți permită dezvoltarea afacerii, ci vei primi și sfaturi pentru a găsi drumul cel bun. Altfel spus, vei trece prin stagii de pregătire și consiliere și îți vei dezvolta abilitățile în afaceri.
Mai întâi trebuie să te înscrii online pe www.TheVenture.com până la sfârșitul lunii octombrie. Apoi, să treci de o primă selecție în urma căreia veți rămâne în competiție 10 candidați. „Ne dorim să descoperim cât mai mulți antreprenori români care au reușit să gândească dincolo de profit, indiferent de domeniul în care activează. De altfel, cei de la Chivas au creat The Venture ca o șansă pentru business-urile cu impact social de a se dezvolta, de a primi sprijin financiar și, nu în ultimul rând, de a obține un lucru visat de mulți: recunoaștere internațională. Vrem să îi sprijinim pe antreprenorii sociali în demersul de a aduce un plus de valoare societății, prin business-ul lor”, spune Tudor Furir, Director General Pernod Ricard Romania.
După selectarea celor 10 candidați, urmează confruntarea cu juriul local format din antreprenori, manageri, jurnaliști și bloggeri. Unul dintre ei este Marius Ghenea, fondatorul companiilor Flamingo și FIT Distribution și coordonatorul investițiilor unor fonduri de Venture Capital ale 3TS Capital Partners pentru Europa Centrală și de Est. El spune că dacă ar fi fost mai tânăr și ar fi avut o afacere înființată recent ar fi făcut tot posibilul să participe la Chivas the Venture: „Sunt implicat de mulți ani în numeroase proiecte de dezvoltare antreprenorială în România, dar la Chivas The Venture m-a atras faptul că există un element special, acela de impact în societate. Vom vedea din ce în ce mai mult cum companiile vor începe să își „calculeze” impactul social. S-ar putea ca într-un anumit viitor chiar să „renteze” să fii preocupat, ca antreprenor, de binele social”, afirmă Ghenea.
Din juriu mai fac parte Tudor Furir, Directorul General al Pernod Ricard România și Republica Moldova, Andreea Esca, prezentator TV și fost Director Editorial la revista The One și Cristian China Birta, antreprenor online, consultant și blogger. „Cel mai important criteriu de selecție este impactul social al business-urilor înscrise în The Venture, în fiecare dintre etapele competiției, atât pe plan local, cât și global. Nici abilitățile de prezentare nu sunt de neglijat, întrucât ele vor conta în cadrul evenimentelor de pitch (prima dată pe 10 noiembrie la București, când vor fi aleși cei 5 finaliști ai etapei locale și mai apoi la Shanghai, în ultima etapă a proiectului, când juriul global va alege câștigătorul The Venture). Participanții trebuie să convingă juriul că afacerea lor se califică pentru a primi finanțare, este sustenabilă pe termen lung și rezolvă într-adevăr o problemă sau o necesitate socială”, precizează Tudor Furir.
Celelalte criterii după care juriul se va ghida sunt: oportunitatea existentă în piață și mărimea afacerii, impactul demonstrabil (impact social sau de mediu măsurabil și un model care poate scala), model de afacere bine gândit și strategie organizațională, fezabilitate din punct de vedere financiar și sustenabilitate (să producă profit), experiența și competențele echipei de management.
5.000 de euro, premiul după etapa națională
Cei cinci finaliști naționali vor participa apoi la o sesiune de mentorat și își vor demonstra abilitățile de business în cadrul a 4 probe. Mai precis, vor trebui să demonstreze că au capacitatea de a alcătui un business plan coerent și fezabil pe termen lung sau că știu să alcătuiască o strategie de comunicare pentru afacerea lor. În urma voturilor juriului, va fi ales un singur proiect din România, care va primi un premiu în valoare de 5.000 euro și care va intra alături de alți 15 finaliști, din țări diferite, în etapa internațională The Venture. Aceasta va avea loc în perioada aprilie – iulie 2016. Mai întâi, timp de o saptămână, antreprenorii vor intra într-un Accelerator de business, în Los Angeles, și se vor întâlni cu alți antreprenori din Statele Unite.
Apoi vor participa la pitch-ul final de la Shanghai, unde vor cunoaște cele mai bune business-uri cu impact social din toată lumea și își vor prezenta ideile în fața unor experți internaționali în domeniul afacerilor. „Toate cele 16 proiecte finaliste vor primi o parte din finanțarea totală în valoare de un milion de dolari. După anunțarea finaliștilor globali, pe o platformă online, publicul își va putea vota favoriții și va putea decide cum se va distribui suma de 250.000 de dolari între finaliști. Apoi, la Finala The Venture din iulie 2016, fiecare finalist va avea șansa de a lupta pentru o parte din cei 750.000 de dolari rămași, în fața unei comisii de evaluare formată din experți. Fiecare finalist va avea posibilitatea de a spune ce fonduri își dorește și în ce mod crede că aceste fonduri vor ajuta afacerea sa”, mai spune Tudor Furir, Director General Pernod Ricard Romania.
În 2014, o afacere din Chile, numită Algramo, a câștigat competiția. Jose Manuel Moller Dominguez a pus în funcțiune un sistem prin care să le asigure oamenilor săraci de la periferia orașului Santiago alimente de bază precum grâu, zahăr sau fasole la prețuri cu până la 40% mai mici. Și asta pentru că în zonă există foarte puține supermarket-uri, iar în micile magazine produsele erau vândute la prețuri mult prea mari pentru veniturile lor. Cei de la Algramo cumpără alimentele vrac direct de la furnizori și le distribuie apoi în magazinele mici, prin intermediul unor aparate automate care eliberează cantități mici, la un prețuri accesibile populației. Ceilalți patru finaliști de anul trecut provin din Columbia, Japonia, Africa de Sud și Uruguay și au afaceri prin care recuperează obiecte de mobilier din deșeuri, au dezvoltat tehnologii prin care reduc consumul de apă în agricultură sau riscul de producere a unor incendii devastatoare în preajma localităților sau au pus la punct o platformă software care îi ajută pe fermieri să-și supravegheze animalele.