„Împarte obiectivul mare în mai mulţi paşi mai mici”
În 2004 se afla în SUA unde tocmai terminase un program MBA la University of Maryland. Avea deja două joburi, unul full time şi altul part time în domeniul care îl pasiona – marketingul direct. Urmărea cu atenţie ce se întâmpla în România. Erau deja doi ani de creştere economică şi a crezut că această creştere va continua. S-a întors în ţară în 2005 şi a pornit mai multe business-uri în diferite domenii. Cel care s-a dezvoltat cel mai tare este Autonom Rent a Car.
Marius conduce astăzi cea mai mare firmă autohtonă de închirieri maşini. Un business dinamic, care îi permite să înveţe lucruri noi în fiecare zi. În momentul în care o să se oprească din învăţat spune că o să se apuce de altceva. Cel mai tare îi admiră pe liderii Howard Schultz şi Michael Dell. „Amândoi sunt antreprenori, conduc corporaţii mari şi au trecut printr-o experienţă de revenire în business destul de dură din care au învăţat mult”. Ca model de excelenţă în customer service este atras de cel impus de Entreprise Rent a Car, leaderul mondial în industria în care activează.
Afacerea sa se apropie cu paşi repezi de o sută de oameni, răspândiţi prin toată ţara. La fiecare evaluare semestrială, el îi încurajează să citească şi să devină mai buni nu numai pe plan profesional dar şi personal. Marius s-a lăsat influenţat destul de tare de cartea „Outliers” de Malcolm Gladwell. „Succesul pe termen lung nu poate fi atins decât cu efort continuu şi susţinut pentru o perioadă mare de timp”. A aplicat lucruri aflate din carte şi în sport, pentru că în timpul liber practică alergarea pe distanţe lungi. Alţi autori pe îi recomandă cu căldură sunt Dale Carnegie, Ram Charam şi Peter Drucker.
Şi din alergările la maratoane a tras învăţăminte. Marius a învăţat că inevitabil vor apărea probleme până la atingerea obiectivului propus. „Metoda de a trece peste ele este să împărţi obiectivul mare în mai mulţi paşi mici, mai uşor de atins. Alt lucru care ajută este focusul pe un singur lucru în acelaşi timp”.
Revenind la business, pentru companiile low cost criza este o perioadă foarte bună. „Pentru noi a fost o perioadă excepţională. În 2010 am avut o creştere a cifrei de afaceri de 44% iar în 2011 în primele opt luni avem creştere de peste 100% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut”. Piaţa de rent, spune el, creşte o dată cu creşterea educaţiei financiare a mediului de afaceri. „Managerii români înţeleg din ce în ce mai mult faptul că pentru o problemă temporară au nevoie de o soluţie temporară şi nu una permanentă”.
Pentru anul următor, îşi doreşte stabilitate economică şi mai ales legislativă. „Noi nu lucrăm cu statul, însă sperăm doar să menţină un mediu de afaceri stabil prin limitarea modificărilor fiscale.”
De la trei Logan-uri, la 850 de maşini
- În 2005 a cumpărat trei Dacia Logan în Piatra Neamţ şi le-a oferit spre închiriere printr-un anunţ în ziar. „Eram singurii din judeţ care ofeream aşa ceva”. Cererea a fost mare şi în curând a trebuit să mai cumpere maşini. A terminat anul cu 14 maşini care erau închiriate mai tot timpul. Clienţii lor erau în special români care lucrau în străinătate. Şi-a dat seama că a nimerit pe o piaţă puţin exploatată şi a adoptat un model de business low cost: maşini ieftine, preţuri mici, grad mare de închiriere. A făcut rost de finanţare şi a început să extindă business-ul pe plan regional în zona Moldovei;
- În 2006 fratele lui s-a alăturat afacerii, şi de atunci lucrează împreună. „Ne completăm foarte bine şi acesta este şi unul din secretele dezvoltării business-ului nostru”. Au încheiat anul cu prezenţă în şapte judeţe şi cu o sută de maşini în parc;
- În 2007 a devenit singura companie de închirieri maşini cu acoperire naţională, cu prezenţă în 12 oraşe şi trei sute de maşini în flotă. „Am continuat să ne extindem în fiecare an de atunci, inclusiv în criză”
- În 2011, compania are 850 de maşini, în 30 de agenţii, în 22 de oraşe din ţară.