„The bemore challenge”: 5 lecţii pentru lideri de la un antrenor de fitness inspiraţional
Pe Costel Cosloc l-am cunoscut la sala la care merg de trei luni în mod constant, iar el reprezintă unul dintre motivele pentru care am rezultate vizibile în urma antrenamentelor de fitness. Mi-a plăcut foarte mult deschiderea de care a dat dovadă şi faptul că-i pasă de fiecare participant care merge la clasele lui. Lucrul care m-a inspirat cel mai mult a fost povestealui deosebită.
Costel lucra într-un club din centrul Bucureștiului ca „housekeeper”. A fost mereu pasionat de sport, însă fitness-ul nu se afla neapărat printre pasiunile sale. Cu toate acestea, în aproximativ 6 luni, acesta a devenit unul dintre antrenorii de fitness apreciaţi ai clubului pentru care încă lucrează, datorită a trei ingrediente pe care le-am auzit constant în timp ce-l intervievam: ambiţia de a atinge obiectivele, disciplina şi dorinţa de dezvoltare continuă. Ce avem noi de învăţat ca lideri de la un antrenor de fitness? Ce am putea începe să aplicăm? Asta m-am întrebat şi eu, şi iată mai jos răspunsurile:
- Crede în oamenii tăi, s-ar putea să-i ajuţi să decoleze! Primul pas pentru a atinge performanţa este un lider care să creadă în tine. La fel s-a întâmplat şi cu Costel. Managerul clubului a observat potenţialul său şi deschiderea pe care acesta o avea faţă de oameni. I-a comunicat faptul că are încredere în el, însă cum acest lucru nu este suficient, i-a şi demonstrat, propunându-i o funcţie nouă pentru dezvoltarea potenţialului său.
- Ajută-i pe oameni să se dezvolte în direcţia pe care ei şi-o doresc. Chiar dacă până atunci nu mai cochetase cu ideea de a fi antrenor de fitness, din prima clipă în care Costel a ajuns să lucreze în club a ştiut că vrea să facă acest lucru, iar admiraţia faţă de colegii săi a crescut constant. „Îmi amintesc prima clasă la care am participat, la unul dintre colegii mei. După primele 20 minute eram pe jos, nu mai aveam deloc condiţie fizică, deşi cu ceva timp în urmă făcusem box. Mi se părea aproape imposibil să ajung la nivelul acela, dar ştiam că pot!”, spune Costel. I s-a propus să devină recepţionier şi a refuzat, spunând că îşi doreşte să fie antrenor, iar de acolo, managerul său i-a pus la dispoziţie cele necesare pentru dezvoltarea sa.
- Disciplina se construieşte pas cu pas: cu răbdare, susţinere şi exemplu personal. „Am început cu antrenamente de trei ori pe săptămână, apoi am trecut la cinci ori pe săptămână. Ceea ce iniţial mi s-a părut foarte greu, a devenit rutină în aproximativ trei luni”, ne spune Costel. Fiecăruia dintre noi îi este mai greu la început, însă ce i-a garantat succesul a fost managerul său care s-a antrenat de multe ori cot la cot cu el şi pe care îşi dorea să-l facă mândru pentru încrederea pe care a primit-o.
- Nu-ţi poţi dori pentru un om, mai mult decât îşi doreşte el personal. „Acum sunt antrenor şi am mai multe tipologii de clienţi. Prima tipologie ar fi clienţii care vin foarte motivaţi. A doua, cei nemotivaţi, dar care devin motivaţi pe parcurs. O altă categorie, sunt cei care ar putea mai mult, dar nu vor, pentru că îşi doresc doar să rămână în formă.”, susţine Costel. Evident, ca orice lider obsedat de control, m-am întrebat dacă a încercat vreodată să-i facă pe cei care doresc doar să rămână în formă să-şi dorească şi mai mult. Răspunsul: „Da, am insistat până când am simțit că dacă mă impun mai mult este posibil să pierd relația cu acel client! Dacă pui presiune asupra omului, cedează. E important să încerci, pentru că poţi descoperi un potenţial mare, dar dacă simţi că el nu-şi doreşte mai mult, chiar dacă conştientizează că ar putea, mai bine te opreşti, altfel îl pierzi, se îndepărtează de tine.”
- Uneori poţi inspira oamenii chiar dacă porneşti cu stângul. „Clienţii care au fost iniţial nemotivaţi, au devenit de cele mai multe ori motivaţi odată ce au văzut primele rezultate. Pe unii dintre ei i-au inspirat pozele mele personale, în care puteau vedea progresul meu, iar alţii au fost motivaţi de simplul fapt că îi ajutam atunci când simţeau că nu mai pot şi făceam împreună un pas în plus. Cred că ingredientul magic a fost creşterea încrederii pe care o aveau în ei.” Uneori, când vorbim de oameni nemotivaţi (atenţie, nu demotivaţi), dorinţa de a creşte apare şi pe parcurs, aş spune „pofta vine lucrând”.
Mă pasionează constant oamenii şi domeniile din care pot învăţa. Sunt multe lecţii pe care le-am învăţat din fitness şi este vizibil cu ochiul liber cum a crescut încrederea în mine de la o lună la alta. Care a fost cel mai de preţ lucru pe care l-am învăţat? Când crezi că nu mai poţi, de fapt, mai poţi puţin. Şi exact asta face diferenţa!
Voi din ce domenii aţi mai învăţat şi ce? Completaţi AICI provocarea pentru a câştiga un premiu bemore.
Sunt trainer şi totodată antreprenor, cu experienţă în vânzări, management, project-management şi learning & development. Am lucrat 4 ani în Vodafone România ca agent de vânzări, manager de magazine şi team leader-ul echipei de training. Începand cu septembrie 2012 am luat calea antreprenoriatului, punând bazele unui start-up prin care doresc să aduc o contribuţie la dezvoltarea celor din jurul meu. În acelaşi timp sunt preşedintele unui ONG pe care l-am înfiinţat la vârsa de 18 ani – BYP. Acesta îşi propune să reprezinte un punct intermediar între facultate şi primul job, oferindu-le astfel studenţilor, nu doar informaţii noi, ci şi ocazii diverse de a le pune în practică. Obiectivul meu este de a crea o comunitate a oamenilor extraordinari, persoane care se remarcă în orice mediu şi care îşi urmăresc constant visele. Sunt pasionat de training, inter-relaţionare şi leadership de 7 ani şi cred neclintit că printr-un proces constant de dezvoltare poţi ajunge oriunde îţi doreşti.