Luminița Florea: Oamenii sunt combustibilul pe care îl folosești atunci când vrei să construiești o reputație solidă
În 2022, pentru al optulea an consecutiv, Philip Morris România a primit certificarea Top Employer (Angajator de Top), o dovadă clară a preocupării continue și susținute a echipei de management de a oferi angajaților un mediu de lucru excelent în cadrul companiei, o certitudine că rolul fiecăruia este foarte clar definit, că oamenii sunt tratați cu respect și le sunt recunoscute meritele, calitățile și implicarea.
Despre această recunoaștere a excelenței în practicile de resurse umane, despre misiunea companiei de a construi un viitor fără fum, despre principii și valori, dar și despre cât de important este să-ți clădești și consolidezi buna reputație într-o perioadă în care dezinformarea ia forme și proporții tot mai nebănuite, am stat de vorbă cu Luminița Florea, Director People & Culture, Philip Morris România.
Pe ce piloni își construiește reputația compania Philip Morris România?
În termeni generali, aș spune că obiectivul nostru este să excelăm în asigurarea unui loc de muncă și a unei culturi organizaționale care au la bază incluziunea, corectitudinea și respectul. Dar când lucrezi cu oameni, nu te poți rezuma la obiective generale – oamenii sunt emoții, sunt nevoi, sunt energie și toate acestea sunt lucruri care nu pot fi ignorate. Altfel spus, sunt combustibilul pe care îl folosești atunci când îți dorești să construiești o reputație solidă. Așa că aș zice, mai degrabă, că la baza a tot ceea ce facem stă factorul uman, fie că vorbim despre angajații companiei, de stakeholderi sau de consumatori.
Evident, preocuparea noastră esențială o reprezintă oamenii din organizație. În centrul a tot ceea ce facem sunt colegii mei. E o provocare permanentă pentru noi să oferim un mediu de lucru și o experiență unice pentru oamenii noștri. Acțiunile și strategiile de Employer Branding sunt de o importanță covârșitoare în construirea imaginii unui business. Cei mai buni ambasadori ai unei companii sunt, la urma urmei, angajații și comunitatea în care își desfășoară activitatea. Recunoașterea Philip Morris România ca Top Employer în țara noastră pentru al optulea an consecutiv reprezintă o confirmare clară a faptului că am reușit să creăm un mediu de lucru excelent în cadrul companiei.
Ce provocări presupune consolidarea ei acum, în secolul în care informația circulă cu viteza luminii, iar consumatorul de știri reușește tot mai greu să discearnă între good news, bad news, fake news?
Suntem conștienți că o reputație solidă se construiește în ani și se poate pierde într-o clipă. Așa că suntem extrem de preocupați să confirmăm încrederea pe care am reușit să o câștigăm de-a lungul timpului. Acest lucru nu e deloc ușor, mai ales atunci când funcționezi într-o industrie ca a noastră, în care gradul de dezinformare este încă foarte mare. Ne-am asumat o misiune care poate părea imposibilă, dar în care noi credem cu tărie și la îndeplinirea căreia lucrăm zi de zi. În 2016, am anunțat că ne dorim să construim un viitor fără fum și să înlocuim țigările cu produse fără fum, care – deși nu sunt lipsite de riscuri – sunt o alegere mult mai bună decât continuarea fumatului. Dezinformarea menționată se referă la lacunele de înțelegere în legătură cu produsele fără fum, iar această dezinformare reprezintă pentru Philip Morris International o oportunitate să ofere informații corecte, fundamentate științific.
Suntem responsabili de impactul pe care îl avem în societate și ne luăm foarte în serios rolul pe care îl avem ca sursă de informare corectă și argumentată pentru fumătorii adulți care altfel ar continua să fumeze și pe care îi încurajăm să treacă la alternative mai bune. Avem în echipa noastră specialiști de înaltă clasă, care fac o muncă titanică în acest sens, de la cercetători la oameni de comunicare.
Ce stă, de fapt, în spatele bunei reputații?
Performanța unei companii nu se rezumă strict la rezultatele financiare. Imaginea ei de ansamblu este construită din mai multe componente, ce conferă o serie de particularități cu care fiecare organizație își dorește să fie asociată. Ele formează, practic, nucleul bunei reputații și asigură atractivitatea, credibilitatea, relevanța și impactul unei companii.
Valoarea reală a unei companii nu este dată doar de bilanț ori de poziția în piață, ci și de modul în care este percepută în interior de angajați și în exterior de parteneri, clienți ori comunitate, totul aliniat cu valorile și principiile, etica de business și cultura organizațională.
Cât de importantă este comunicarea internă, astfel încât imaginea/reputația companiei să fie o misiune comună tuturor angajaților, indiferent de rol?
Comunicarea internă asigură transparență, iar transparența asigură încredere. Pentru noi, asta nu e doar teorie. Transparența le permite oamenilor noștri să aibă încredere în companie, iar acest lucru încurajează responsabilitatea. Comunicarea internă ajută în timp de criză, dar și în vremuri pe care le numim normale. Ne ajută să promovăm cultura și valorile, dar comunicarea internă nu e doar despre imaginea și reputația companiei, ci le permite angajaților să înțeleagă cât de importanți sunt în imaginea de ansamblu și îi încurajează să lucreze împreună, ca o echipă.
Pe o scară de la 1 la 10, cât de mare este impactul/influența liderului în formarea și consolidarea imaginii unei companii, în clădirea unei bune reputații organizaționale?
Lumea se schimbă om cu om, dar impactul e cu atât mai mare atunci când reușim să facem lucrurile împreună. Avem aproximativ 1.200 de angajați în cele două entități juridice sub care operăm în România: Philip Morris Trading și Philip Morris România. Vă dați seama ce impact poate avea efortul comun a peste 1.000 de oameni? Dar când vorbim de 73.500 de oameni, câți angajați are compania în întreaga lume?
Sigur că o echipă de succes e pusă în mișcare de un model de leadership solid. În cazul nostru, însă, ne place să credem că imaginea companiei nu e un singur om, ci fiecare om care muncește pentru a construi un viitor fără fum.
Angajații sunt primii ambasadori ai unei companii. Cât de mult îi ajutați să se identifice cu valorile și principiile companiei?
Ne-am luat angajamentul să producem o schimbare semnificativă în viața fumătorilor adulți, iar această schimbare poate deveni realitate doar cu ajutorul colegilor noștri. Avem o misiune extrem de importantă, care înseamnă și revoluționarea unei industrii. E important și pentru noi, și pentru oamenii noștri să înțelegem că suntem parte dintr-o astfel de schimbare.
Ne-am asumat un brand de angajator, #MakeHistory, care are la bază valorile companiei și angajamentul pe care PMI și l-a asumat, acela de a schimba din temelii industria tutunului. Este „o schimbare revoluționară” – suntem uniți şi avem un scop clar, acela de a îmbunătăți viețile fumătorilor din întreaga lume, „construim viitorul” – avem libertatea de a crea lucruri extraordinare, suntem „mai puternici împreună” – schimbările mari au nevoie de relații solide și de un loc în care să simți că aparții și „experiențe nelimitate” – întotdeauna progresăm, întotdeauna învățăm, întotdeauna facem diferența. Acești piloni sunt strâns legați de oamenii noștri, colegii mei, și de contribuția majoră pe care o au la misiunea de a construi un viitor fără fum.
Cât de mult contează pentru angajatul companiei certificarea Top Employer? Dar pentru cineva care ar dori să ajungă să lucreze în cadrul companiei?
O să răspund tot cu o întrebare. Ce te face un bun angajator? Cu siguranță nu e vorba doar despre salariile pe care le oferă compania, care sunt mult peste media națională.
Certificarea Top Employer a venit în urma unui proces complex de evaluare care a evidențiat eforturile pe care le facem în beneficiul angajaților. În cadrul procesului de certificare, compania, la nivel global, dar și local, a trebuit să demonstreze auditorilor independenți specializați în resurse umane că a excelat în șase domenii: direcția companiei, structura organizațională, atragerea viitorilor angajați, dezvoltarea oamenilor, implicarea la locul de muncă și unitatea.
Această certificare are un efect mai vizibil asupra zonei de atracție de talente deoarece viitorii angajați, când se documentează asupra companiilor din piață, realizează profilarea viitorului angajator. Cu cât există mai multe informații care îi ajută să își contureze o decizie și care se potrivesc profilului lor, cu atât șansele de a deveni un angajator dezirabil cresc. Am văzut femei care au fost atrase de faptul că deținem această certificare și au văzut acest lucru ca o garanție că vor găsi aici un mediu de lucru în care să poată să se dezvolte și să aibă un echilibru între viața de familie și cea profesională, dar și bărbați care au apreciat un mediu de lucru divers, nu o cultură extrem de masculină.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 277
Pentru abonare, click aici