Linia vieții profesionale pe axa X O Y – cum arată a ta?
Te-ai gândit vreodată că parcursul tău profesional poate fi un grafic, definit de o funcție? Exact ca în matematică. Două axe care se intersectează. Dar care, unite, desenează ceea ce ești tu, profesional, dar și uman. Ai stat până acum să te gândești la linia vieții tale pe Axa XOY? Și încotro te îndrepți? Unește punctele și analizează fiecare punct definitoriu de pe axă!
Oameni cu putere de decizie și proprietari de business îmi confirmă că linia vieții profesionale este precum graficul unei electrocardiograme. O electrocardiogramă în care se înregistrează oscilațiile și care unesc punctele în aeroport și la ședințe. Dar te gândești și la baza contracțiilor care pot permite înregistrarea activităților? Ritmicitatea? Frecvența? Normalitatea ritmului și ce este prioritar pentru tine?
Se discută din ce în ce mai des despre inteligență artificială, mașinării, roboți, automatizare. Deja fac parte din viață noastră. Ce urmează? Observ că s-a instalat complexitatea și incertitudinea în zona profesională. Din punct de vedere economic, politic și profesional, lipsa predictibilității își spune cuvântul. Automatizarea schimbă mai bine de 60% dintre profesiile pe care le cunoaștem în prezent.
Sigur că aceste transformări ne afectează pe toți, atât din punct de vedere profesional, cât și uman. Pornind de la aceste transformări și de la unul dintre motto-urile mele favorite – ‘Sharing is growing. And caring’, m-am gândit să împărtășesc cu voi o analiză de bază a parcursului vieții profesionale pe axa XOY.
M-am gândit la această axă ca fiind baza pentru definirea planului vieții profesionale – îl putem numi planul XY. Încerc să unesc punctele în fiecare zi, iar planul XY devine un grafic cu urcușuri și coborâșuri.
Conform statisticilor, între 18 și 65 de ani suntem cei mai activ profesional, fiind și perioada cea mai activă din viață. Până în 18 ani avem parte de creștere, educație și de joacă, după 65 de ani – de relaxare. La fel ca în ciclul de viață al unui produs sau al unei companii, între 18 și 65 de ani sunt mai multe etape în viață profesională: introducere/lansare, creștere, maturitate și declin. Conform studiilor, odată cu trecerea timpului și acumularea de experiență, revenue versus time este maxim la maturitate. Adică, pe măsură ce trece timpul, ar trebui ca și ceea ce primești sa crească gradual.
Se anunuță o nouă criză economică. Nu știm dacă mai puternică sau mai blândă decât cea din 2008. Poate că atunci multe dintre companii nu erau atât de bine pregătite precum acum. Dar care sunt planurile pe care le pregătiți pentru linia vieții profesionale a oamenilor din organizația voastră? Ce strategii de dezvoltare ale angajaților folosiți? Ce sisteme de fidelizare pentru asigurarea unui turnover scăzut?
Am pornit acest material de la niște lucruri elementare pentru fiecare dintre oamenii activi profesional:
- Tu (ca individ) și ce faci tu pentru organizația pe care o reprezinți? Ce faci tu pentru tine și pentru clienții tăi? Care este valoarea adăugată pe care o aduci?
- Tu (ca organizație) și ce faci tu pentru OAMENII tăi?
În ceea ce mă privește, lucrez din al doilea an de facultate. Sunt economist de profesie, absolvent de Management și al mai multor programe educaționale de învățare și formare din România și Marea Britanie. M-am specializat de-a lungul activității în Managementul Procesului de Vânzare, am condus echipe. În toți acești ani petrecuți în zona de clienți corporate, am dobândit calități de vânzare consultativă și de managementul oamenilor. În toate organizațiile alături de care am fost, am adoptat un spirit intraprenorial și am încercat să fac că lucrurile să se întâmple.
Abordarea mediului corporate și a persoanelor factor de decizie din cadrul organizațiilor m-au determinat să mă alătur unei echipe de consultanță și să continui drumul pe axa X O Y. De mai bine de un an de zile am ales să experimentez lucrul în regim de 360 de grade. Am încercat implementarea de concepte noi, am cochetat cu ideea de SMarketing – prin alinierea echipelor de vânzări și de marketing pentru un obiectiv comun: creșterea ratei de conversie a clienților profitabili și implicit a cifrei de afaceri.
Am învățat din toate experiențele acumulate până acum că leadership-ul nu este despre a conduce. Este despre a construi o fundație solidă pentru viitor și despre a-ți asuma ceea ce alegi și ce vrei să fii. Este despre modelul pe care tu îl alegi să îl urmezi și de exemplul pe care îl dai celor din în jurul tău. Acum, acest concept mă ajută în activitatea de zi cu zi. Este nevoie de Comunicare, Coordonare și Colaborare.
La fel ca în antreprenoriat, în momentul în care alegi să pornești la drum, conturezi un plan, faci o analiză și o strategie. Ai libertatea de a testa, de a identifica oportunități. Chiar dacă managementul schimbării este unul dintre cele mai discutate subiecte, important este să începi de undeva că să poți schimbă ceva. Schimbarea este bună dacă există și o strategie. În caz contrar, vei găsi haos.
Change is in you, accelerate; go fast and far! Axa X O Y este a ta! Punctele sunt unite de tine.