Lecția de leadership de la Generația Z.„Oamenii visează să se schimbe totul de sus în jos, însă nu va funcționa așa”
Ar fi putut foarte bine lucra pentru branduri consacrate sau multinaționale de renume, pe salarii bunicele și ar fi scăpat de stresul de a plăti facturi, salarii, taxe și impozite la stat sau de a umbla după hârțoage și a obține mai știu eu ce autorizații. Dar Alexander Stoica-Marcu, născut în Constanta, în 1997, a ales antreprenoriatul. La 22 de ani, proiectele care l-au adus în atenția publicului au fost: o aplicație de turism pentru hoteluri; un concept unic pe zona de flori; un proiect hardware și software de salvare a energiei; o platformă pentru fertilizarea în vitro și altele. „Conștientizez că nu aș fi putut ajunge până aici fără ajutorul echipei din care fac parte, fără colegii mei care au investit resurse multiple, fără oamenii din jurul meu care și-au oferit ajutorul, fără partenerii/investitorii care au crezut în noi și evident fără clienții care ne folosesc serviciile (…)Împreună cu echipa, suntem extrem de motivați de dorinta de a avea success, de a ne pune amprenta digitală în cele mai importante proiecte din lume, de a ne construi viitorul. Nimic nu s-ar fi întâmplat dacă nu urmam această cale”.
Pe Alexander l-am cunoscut la o conferință despre Generația Z.
„Generaţia Z, (tinerii născuţi după 1995), ‹‹nativii digitali›› schimbă regulile pe piaţa locurilor de muncă. Nu vor să muncească opt pe zi într-un birou, vor mult timp liber şi să lucreze doar dacă au inspiraţie. Sunt generaţia Z sau ZEN, pentru că stilul lor despre viaţă este complet diferit. Pentru a-i putea aduce în companii, sunt angajatori care au decis să schimbe complet regulile. Detestă ierarhiile, se simt capabili să ia oricând locul șefului și nu fac compromisuri privind timpul liber și viața personală”. Așa este caracterizată de către sociologi (în câteva cuvinte) generația lui Alexander. Publicațiile sunt adesea vinovate de generalizarea și atribuirea unor caracteristici comune unor generații pe baza unor date scoase din context. „ Gen X este …. Millennialii nu vor să …” etc. Aceste declarații generează clicuri, dar oamenii sunt mult mai mult decât anii în care au avut șansa să se nască. L-am întrebat pe Alex care dintre frazele de mai sus consideră că îl caracterizează?
„A doua frază îmi place mai mult, dar nici aceasta nu este corectă. Cuvântul ‹‹șef›› nu mai există la Generația Z. ‹‹Șeful›› este colegul nostru, al tuturor. Compania nu mai este a cuiva, este a tuturor, toată lumea se implică pentru a fi cât mai bună. Generatia Z, din contră, face cele mai multe compromisuri cu privire la timpul liber/viața personală, pentru a se afirma în societate. Dorința de a ieși în față, este extrem de mare și facem orice pentru a fi acolo”.
Alexander Stoica-Marcu, la vârsta de 18 ani, de bună voie și nesilit de nimeni a intrat sub aripa unei agentii de marketing și tehnologie, care au investit „masiv” în persoana sa. Faptul ca a ajuns un dezvoltator de idei de afaceri la 22 de ani, spune că se datorează întregii echipe din care face parte, care a stat în spatele lui și l-a ghidat. Pentru asta trebuie să ai încredere că omul știe ce face și mai ales că poate să și greșească. „Agentia este vizionară, și-au dat seama că nu pot să scaleze rapid și tare zona de servicii și că trebuie să se reorienteze către zona de produse, în care să creezi propriile startup-uri, propriile tehnologii, iar rolul meu este să ajut în acest sens. Avem o metodologie foarte clară în departamentul nostru de inovație, unde formăm o echipă de la bun început în funcție de resursele disponibile și o atribuim pe proiect. Având în acest moment o echipă uluitoare de 40+ persoane, avem toate capabilitățile necesare să punem în aplicare orice proiect ne trece prin cap. În acest moment ne focusăm pe ProductLead.me, un ecosystem inovator de digital marketing în care ajutăm brandurile: să își crească rata de conversie în online, să își monitorizeze competiția pe social media, să lucreze cu cei mai buni influențatori, să își poată automatiza procesele creative din spatele unor campanii de marketing și să creeze activări unice în viața reală folosind content din online”.
În septembrie 2018, firma la care lucrează Alex a fost validată de către Sparking Capital, primind o investiție și evaluând proiectul la peste 1 milion de euro.
A renunțat la facultate după doar un an de studii
Alex spune că părinții i-au oferit totul în limita bunului simț. Nu i-a lipsit educația, nici distractia sau o copilărie normală Însă în timp ce creștea și-a dat seama că voia mai mult decât ai săi îi puteau oferi. La vârsta de 17-18 ani a renunțat total la sprijinul material al părinților. Însă recunoaște că și acum abia așteaptă să primească pachet cu mâncare de la părinți.
Alex a renunțat la facultate după doar un an de studii. A durat ceva până ca familia să asimilieze vestea. A tatonat situația foarte mult, însă într-un final au acceptat. Încă mai au remușcări cu privire la această decizie chiar dacă Alex pune umărul la construirea unei companii de succes internațional și nu depinde de ei financiar.
„Ei trăind în era comunismului, unde a ajunge la facultate era un privilegiu, iar părinții lor, bunicii mei, făcând absolut toate eforturile posibile să îi trimită la facultate, probabil părinții mei au crezut că și ei trebuie să facă la fel. Mie-mi place situația în care mă aflu. Le explic cu studii, cu situații reale, că în ziua de astăzi poți să fii extraordinar de bun la ceva și fără să mergi la facultate. Viitorul muncii se schimbă sub ochii noștri, marile companii nici nu se mai uită dacă ai facultate sau nu, dacă poți să demonstrezi că ești ceea ce trebuie pe poziția pe care aplici atunci restul nu mai contează”.
Chiar dacă a renunțat de facultatea din România, Alex nu a abandonat învățatul. A studiat foarte multe cursuri ale facultăților Cambridge, MIT, Stanford, cât și cursuri ale unor oameni de succes din afară, pe varii domenii, de la inovație, vânzări, publicitate, vorbit în public, tehnici de negociere, etc „ Acestea m-au ajutat, împreună cu restul – colegi, echipa, oameni din exterior, familie, situații, client, etc – să devin un om pe care se poate baza oricine. Recent, am intrat în acceleratorul BCR InnovX, unde cu susținerea lor, am absolvit cu succes unul dintre cele mai avansate cursuri de inovație organizat de MIT, cea mai prestigioasă facultate din lume pe tehnologie și inovație. Gradul de învățare este la cele mai înalte cote, iar faptul că pot să aplic în proiect concepte avansate de inovație pentru a putea scala mai repede, este îmbucurător”.
Există multe voci care spun că tinerii de azi se pregătesc pentru meserii care mâine nu vor mai exista. Am văzut recent pe internet un mesaj al unui tânăr din SUA care spunea că școala formează angajați și nu antreprenori. Dacă în SUA, țara tuturor posibilităților, se întâmplă asta, de România ce să mai vorbim.
„Cu mici excepții, sunt total de acord. Ce învățăm la facultățile de profil din România, nu se aplică și în viața reală din păcate. Învățăm o curiculă învechită de zeci de ani. Totul se schimbă la o viteză incredibilă, de la telefonul tip centrală la un telefon inteligent care ne încape în buzunar, de la un televizor cât o macara la un televizor extraordinar de subțire pe diferite forme, iar școala din România? Arată la fel ca acum zeci de ani. Afirmația de mai sus, este adevarată. Scoatem angajați de pe băncile facultății. Foarte multe persoane din România devin antreprenori pentru că ei pot să învețe mult mai bine, mai ușor și mai repede de pe internet, singuri, în stilul și viteza lor. Dacă vorbim de facultățile de profil din afară, cele mai de renume, MIT, Stanford, NYU, YVY Leagues, acestea te învață, te motivează să devii antreprenor”.
Valorile care-i ghidează viața
- Viața e un joc, joacă dacă vrei să CÂȘTIGI! ;
- Urmărește continuu creșterea și învață ;
- Inovează rapid ;
- Fii deschis ;
- Multi-disciplinar ;
- Mentalitate orientată către perfecțiune ;
- Adaptabilitate ;
- Încântă și uimește-ți clienții ;
- Condu evoluția prin schimbare ;
- Integritate.
„Situațiile care îmi violează integritatea sunt de nedescris. Fapt pentru care dacă nu mă simt confortabil, dacă nu mă simt eu, dacă nu simt că pot să aduc valoare, prefer să plec în secundă 2 decât să pierd timpul al meu sau al interlocutorului.”
Oameni de afaceri pe care-i admiră
Mihai Bocai de la Evonomix
„Îl admir pentru că a avut curajul să investească în mine de la bun început și să mă mentoreze în toate situațiile pe care le-am întâmpinat”.
Vlad Panait și Cristian Negruțiu de la Sparking Capital
„ Pe lângă faptul ca au investit în noi, și-au alocat resurse suplimentare pentru dezvoltarea mea ca persoana deoarece văd un potențial masiv. Doar prin simplul fapt că și-au arătat disponibilitatea în a mă ajuta să mă dezvolt, având în vedere că sunt persoane foarte ocupate cu o gramadă de experiență de afaceri , mi-au câștigat toată admirația”.
Lucian Despoiu de la Majoritas
„A reusit să dezvolte un grup de business-uri exponențiale cu prezență în multiple țări din lume. Îl admir pentru poveștile de business, pentru modul în care s-a dezvoltat, pentru felul modest de cum se comportă cu ceilalți”.
Alexandru Gliga de la Box2M
„Sudoare, Muncă, Pasiune sunt cuvintele care-l descriu cel mai bine. Faptul că a muncit toată viața pentru a-și câștiga existența, ajungând să aibă o poziție extraodinar de bine plătită la o multinațională și renunțând pentru a construi unul dintre cele mai avansate/complexe startup-uri din România, hardware și software pe zona de energie, are toată admirația mea”.
Ce trebuie să știe lumea despre Alexander Stoica-Marcu
„Alexander s-a născut în Constanța, în 97, într-o familie modestă și împreună cu fratele său, care este cu 3 ani mai mare, au crescut iubind tehnologia. Fiind la granița între Millenials și Generația Z, Alexander a putut să vadă cu proprii ochi cum evoluează penetrarea technologiei într-un ritm foarte rapid în societate și cum poate fi folosită în diferite scopuri. Descoperind pasiunea timpuriu, a început să învețe tot felul de lucruri de pe internet și a fost bulversat cum din câteva click-uri poți afla absolut orice din orice domeniu, din orice punct al lumii. A făcut tenis de câmp de performanță 4 ani în școala generală, demonstrând tuturor nivelul lui de competitivitate, ambiție și muncă. A renunțat la acest sport din mici probleme medicale, dar acest lucru nu l-a oprit să se afirme în alte domenii. A intrat la un liceu cu profil real, la dorința familiei lui de a deveni medic chirurg, pregătindu-l în acest sens. În clasa a 9-a, la vârsta de 15 ani, a primit de ziua lui o carte de afaceri, iar din acel moment totul s-a schimbat pentru el. Și-a schimbat rapid domeniul de interes, din medicină în antreprenoriat, iar la nici două săptămâni de la acel moment, a pus pe picioare un mic proiect de materiale promoționale, achiziționând din câteva clickuri totul de la un furnizor din România de pe internet. Pornind proiectul, și-a dat seama că trebuie să învețe foarte multe lucruri despre digital marketing și technologie pentru a putea scala proiectul și a ajunge la cât mai mulți clienți. În felul acesta a intrat în era modernă a antreprenoriatului. A pilotat mai multe proiecte, în diferite parteneriate, care mai de care, din zona de materiale promoționale, la tech-horeca, la ecommerce, energie, medical, la digital marketing. A participat la foarte multe conferințe de profil, unde și-a făcut conexiuni din varii domenii. Abilitatea de a face networking fiindu-i în sânge. Acesta ridicând prima rundă de finanțare privată de la un business angel din România la vârsta de 17 ani. Alexander, acum în vârstă de 22 de ani, se axează doar pe proiectul ProductLead.me, o platformă dedicată brandurilor pentru a folosi și a înțelege mai bine social media”.
Ce ar aschimba în România. Lecția de leadership de la Generația Z
„Tot. Probabil deja e un clișeu, dar țara asta este extrem de valoroasă, oamenii sunt incredibili, nu ne lipsește absolut nimic să transformăm aceasta Românie coruptă și antică, într-o țară performantă care să fie în topul lumii. Absolut nimic.
Este nevoie de un audit general al acestei țări, să știm situația prezența, să știm exact ce avem, unde sunt problemele majore și să începem să redirecționăm părțile allocate investițiilor în acele zone. Totul trebuie să se întâmple într-un parteneriat amplu public-privat, în care guvernul să lucreze mâna în mâna cu companiile private unde acestea să vină cu expertiză modernă. Trăim într-o lume deplorabilă și înapoiată. Oamenii visează să se schimbe totul de sus în jos, însă nu va funcționa așa. Trebuie să se schimbe de jos în sus, să lăsăm tineri cu valori incredibile care iubesc această țară, care vor să o facă să prospere, să vină și să pună umărul la România 2.0.
Managementul instituțiilor publice să fie făcut pe baza guvernanței corporative, de către tehnocrați, nu de către oameni politici (ce demonstrează constant și continuu corupție, lipsa de expertiză, lipsa de viziune, lipsa abilităților, de multe ori lipsa unui CV ranforsat).
Sunt absolut sigur, că generația Z și Millenials, conștientizează aceste lucruri și nu vor lăsa ca totul să fie la îndemână sorții. Vor începe să se mobilizeze și abia aștept să se întâmple acest lucru să întrăm într-un trend ascendent din care toată lumea va avea de câștigat.
Din păcate, noi, toți, am uitat că țara nu este a unuia, nu este țara mea, nu este țara ta și nu este un lucru pe care-l poți jongla dintr-o parte în alta. Țara este cel mai mare ecosystem posibil unde beneficiarii sunt oamenii, locuitorii aceastei țări. Țara este a noastră. Când vom începe să schimbăm “Eu” în “Noi”, totul se va schimba”.