„Leadershipul trebuie recunoscut, nu impus”. Interviu cu Aurel Nețin, Country Manager Lenovo Romania
Înțelepciune, experiență, conectarea momentelor de învățare, spontaneitate, adaptare, diversitate, inovație, inspirație. De toate acestea avem nevoie de la un lider care, de câteva decenii, este formator de oameni și de realitate. Trecut prin viață și profesie, Aurel Nețin, Country Manager Lenovo Romania, ne vorbește despre cum a construit, ce a învățat și cum vede viitorul.
Care este amintirea dvs. preferată de când vă aflați la conducerea Lenovo?
Trebuie să spun că am multe amintiri plăcute – și câteva neplăcute, dar asta e viața. Probabil că cea mai plăcută este legată de momentul în care am reușit să duc Lenovo România și Lenovo Bulgaria (la acel moment coordonam și echipa din țara vecină) pe primul loc în piețele locale de PC-uri, conform IDC. România și Bulgaria au fost primele țări din cadrul Lenovo SEE (Europa de Sud-Est) care au atins acest nivel, iar performanța a fost recunoscută de companie prin acordarea premiului Managerul Anului în SEE.
Sunteți omul de care aveați nevoie când erați tânăr?
Hm, ciudată întrebare. Nu știu de ce aveam nevoie când eram tânăr. Este dificil de răspuns și pentru că eram tânăr într-o perioadă total diferită de contextul actual. Trebuia să înveți bine, locul de muncă era asigurat, iar modul în care evoluai în carieră depindea de tine și de deciziile tale. Eu am avut întotdeauna putere de muncă și asta am făcut până în 1990. Și asta continui să fac. Bineînțeles, după 1989, este altă poveste. M-am schimbat destul de mult.
Cum arată o zi bună pentru liderul Aurel Nețin?
Soare, golf, mare, liniște. Sunt pasionat de golf, astfel încât, de la începutul primăverii până toamna târziu, îmi dedic weekend-urile acestui sport. Asta înseamnă că și călătoresc mult (sigur, nu ascund faptul că, în cele mai multe cazuri, destinațiile de vacanță se aleg și în funcție de vecinătatea unui teren de golf, teren „urmărit“ chiar și în deplasările de business). Golful te determină să te cunoști mai bine, e un sport în cele din urmă (deși unii doctori spun că nu), este o provocare permanentă, te ajută să fii sociabil și să cunoști oameni (sau chiar să cunoști oamenii mai bine).
Cum rămânem umani în era tehnologiei și ce impact vor avea noile tehnologii asupra pieței muncii?
Suntem și vom rămâne umani, chiar dacă acum mulți oameni sunt cam singuri. Dar mobili. Dacă până acum tehnologia era folosită la creșterea productivității, de acum înainte aceasta va face parte din toate procesele unei companii. Schimbări majore vor produce însă dezvoltările legate de machine learning și inteligență artificială. Multe activități repetitive, fizice, vor fi preluate de roboți și multe procese decizionale vor fi preluate de algoritmi. Dacă în plus considerăm și machine learning, evoluțiile vor fi foarte bune sau, de ce nu, distructive… Există în acest moment atât teorii pozitive cât și unele îngrijorătoare conform cărora oamenii își vor pierde rolul economic (vezi roboți, algoritmi), militar (vezi război electronic) și social.
Credeți că creșterea digitală depinde mai mult de tehnologie sau de modelul de business?
Toate business-urile trebuie să ia în considerare tehnologiile în vederea unei transformări digitale care să le facă competitive în mediul competitiv actual. Și aici vorbim de un mix de tehnologii de la 5G la AI și machine learning.
În aceste vremuri de transformări profunde, cum pivotați, cum actualizați strategia pe măsură ce noile informații apar și schimbă mersul lucrurilor?
Ascultându-ne clienții și investind mult în echipa noastră. Credem mult în puterea utilizatorilor, realizăm frecvent studii în rândul acestora și implementăm cele mai bune dintre sugestiile lor. Nevoi precum securitate sporită, colaborare în real time, performanță fără întreruperi sunt rezolvate datorită unor funcții pe care produsele noastre le pun la dispoziția clienților.
Cum este diferit leadershipul de astăzi față de leadershipul de acum 10-15 ani?
Cred că e greu de spus dacă acum 10-15 ani discutam de leadearship. Eram manageri, învățam din mers, ne adaptam evoluției pieței, aveam grijă de oameni și de dezvoltarea lor și aveam bun simț. Și știam să pierdem. Sigur, acum nu putem fără leadership și toată teoria și documentația aferentă. Da, poți deveni lider fără să te fi născut lider, dar caracteristicile esențiale sunt aceleași: bunul simț, lucrul în echipă, pasiunea, perfecționarea continuă, viziunea pe termen lung, asumarea deciziilor, inclusiv a eșecurilor, echilibrul între job și viața personală… ar mai fi…
Care a fost cea mai interesantă provocare profesională și ce învățăminte ați tras din ea?
Cu siguranță schimbarea domeniului de activitate – am activat atât în instituții de stat, cât și în mediul privat. În 1994 am înființat Sistec, un distribuitor hardware. Am pornit de la zero și am făcut față cu succes concurenței acerbe de pe piața de profil din acel moment. În doar zece ani, am ajuns la o cifră de afaceri de 20 de milioane de euro, iar în 2005 am luat decizia să vând compania. După aceea, am fost secretar de stat pe IT la Ministerul Comunicațiilor, o schimbare radicală de paradigmă. Provocări diferite, ambiții la fel de mari, oportunități asemenea. Probabil toată această experiență m-a pregătit exact pentru rolul pe care acum îl am la Lenovo. Mereu mi-au plăcut provocările, mi-am dorit mereu să învăț ceva nou, iar diversitatea carierei mele mă bucură acum.
Cum realizați mixul potrivit de lideri în organizația pe care o conduceți?
Lenovo România este reprezentanță. Rolul nostru este de a selecta partenerii care cred și promovează produsele noastre, precum și de a realiza activități de marketing și comunicare pentru a consolida poziția puternică a brandului Lenovo în România. Nu suntem mulți, dar suntem unii dintre cei mai buni oameni de IT din piață. Toți membrii echipei sunt lideri, în felul lor, pe segmentele în care activează. Unul dintre obiectivele mele este să-i susțin să-și dezvolte în continuare aptitudinile și să-i pregătesc pentru roluri viitoare de lideri recunoscuți.
Cum susțineți inovația în compania pe care o conduceți?
Am mai avut discuții despre inovație, de multe ori confundată cu invenția. Interesant este că inovația înseamnă orice schimbare, oricât de mică, care duce la o îmbunătățire. Din acest punct de vedere, Lenovo creează mediul pentru inovație continuă. Și nu vorbesc aici despre produse, întrucât inovația este evidentă în ceea ce privește produsele.
Ce sfaturi aveți pentru un lider aflat la început de drum?
Să nu își pună titlul de lider. Ei trebuie să fie foarte buni profesioniști, vizionari, să comunice cu echipa, să accepte feedback- uri astfel încât oamenii să-i urmeze din convingere, nu din obligație. Leadershipul trebuie recunoscut, nu impus.
Cum credeți că pot deveni bărbații mai buni aliați ai femeilor?
Domeniul tehnologiei a fost multă vreme privit drept unul exclusiv al bărbaților, dar tehnologia în sine reprezintă un element care susține diversitatea și echilibrul întrucât permite mult mai multor persoane să contribuie la dezvoltarea societății. În cadrul Lenovo, suntem foarte atenți să oferim șanse egale tuturor colegilor și susținem deschis femeile în funcții de conducere.
Echipa Lenovo România este echilibrată din punct de vedere al raportului bărbați-femei. La nivel internațional avem un proiect care sprijină diversitatea de gen, „Women in Lenovo Leadership“. Lenovo este un lider și la acest capitol. Aproape jumătate dintre femeile care au participat la programele de dezvoltare în leadership au fost ulterior promovate în cadrul organizației. Mai mult, avem exemple de succes și pe plan local, mai multe colege din biroul nostru fiind promovate de-a lungul timpului pe poziții regionale.
Din experiență, leadership-ul nu este despre genuri sau titluri, ci despre profesionalism, pasiune și puterea de a transmite mai departe o viziune mai bună asupra lumii.
Articol preluat din Revista CARIERE, nr. 255/martie 2019, care se găsește în rețeaua InMedio și în aeroporturi. Pentru detalii legate de abonare, click AICI!