Leadershipul înseamnă să înţelegi oamenii
Care este comportamentul de leadership pe care ar trebui să îl promoveze o organizație? Ne punem această întrebare foarte des și avem dubii în privința programelor de formare profesională care ar trebui urmate pentru ca angajații unei companii, de la executiv la junior, să devină mai eficienți și mai mulţumiţi de statutul lor profesional. Un studiu McKinsey din Ianuarie 2015 aplicat pe 189.000 de angajați din 81 de organizații diverse din lume a evidențat patru tipuri de comportament pe care ar trebui să le aibă un lider:
• Sprijinirea colegilor;
• Orientarea puternică spre rezultate;
• Cercetarea perspectivelor diferite și alternative;
• Rezolvarea eficientă a problemelor.
Liderii care își sprijină colegii au capacitatea de a înțelege cum (se) simt alți oamenii. Fiind autentic interesat în cum se simt ceilalți, liderul construiește relații pe bază de încredere și poate să-i ajute să își depășească provocările. Un lider care are relații de încredere cu ceilalți colegi (pe care îi și consideră astfel, primordial colegi, nu primordial subordonați) poate interveni atunci când apar frustrări sau energii negative în colectiv pentru a le disipa și orienta echipa către obiectivele reale. Înainte de orice altceva, o organizație trebuie să fie funcțională, coagulată, nu o sumă de indivizi atomizați cu scopuri proprii, fără un obiectiv mai mare, de echipă.
Orientarea reală spre rezultate este modul prin care diminuezi riscul de a te abate spre obiective secundare sau neimportante. Stabilirea unei viziuni clare pentru companie, a unei strategii urmate de un plan de acțiune pentru realizarea obiectivelor, cu atribuirea clară de responsabilități pentru fiecare membru al echipei, dă claritate unui comportament organizațional. Orientarea spre rezultate conduce la aprecierea unor valori precum eficiența, performanța și munca de calitate. După ce devine funcțională, o organizație trebuie să își îndeplinească scopul de a fi eficientă și performantă.
Analiza mai multor perspective și a alternativelor este importantă în special atunci când liderul solicită opinia mai multor colegi asupra unei căi de urmat pentru organizație. Consultarea colegilor duce de cele mai multe ori la identificarea unor soluții care eficientizează costurile și distribuția resurselor organizației. În același timp, atunci când există divergențe în privința unui mod de lucru sau a unei soluții alese între angajați sau echipe, liderul poate cere opinii diferite pentru a putea să-și fundamenteze decizia. Un lider deschis și echilibrat va crește performanța organizației mai mult decât unul autoritar.
Liderul este cel care ia decizii, dar înainte de a lua decizii trebuie să rezolve problemele curente existente în organizație. Aspecte care țin de viitorul organizației, bugetul sau îndeplinirea indicatorilor financiari și de dezvoltarea afacerii, sau cele care țin de rutina zilnică precum o ceartă în interiorul unei echipe, un blocaj în implementarea unei soluții pentru client, sunt toate probleme care trebuie soluționate lucid, pe baza informațiilor acumulate, înainte de a merge mai departe. Conducerea participativă dă o șansă în plus liderului de a nu se mai confrunta cu rezistență manifestă sau tăcută după comunicarea deciziei.
A conduce o organizație privată sau publică este o provocare specifică în România după jumătate de secol de comunism. Comunismul și-a lăsat în urmă o moștenire surdă și tristă legată de atitudini, pe care chiar și cei mai tineri au avut cum să le observe de la vârste fragede la părinții lor, la grădiniță sau școală. Atitudini pe care și cei mai tineri decât ei le observă acum la ei. Ideea de a te duce la serviciu doar pentru a-ți îndeplini o obligație și pentru a face niște sarcini date de superior, fără a fi proactiv, este una dintre principalele tare provenite din comunism.
Construirea unui comportament atomizant de tipul viața începe după serviciu și la job ne decuplăm 8 ore și facem robotic și fără motivație ce avem de făcut duce în timp la neîmplinire și la dubii privind sensul propriei vieți. Viața profesională este o parte a vieții, nu o putem decupla din întreg.
Leadership-ul este o știință sau o artă, oricum am dori să îi spunem, dar presupune cunoștințe din domenii multiple: economie, management, drept, științe tehnice, sociologie și psihologie. Ce legătură au sociologia sau psihologia socială cu a conduce un business? Pentru a conduce o companie, trebuie să îți înțelegi clienții sau, mai clar, nevoile lor. Trebuie să îți înțelegi colegii, subordonații și șefii. 100% din clienți sunt oameni. 100% din angajați sunt oameni. A conduce o companie înseamnă a înțelege oamenii. Nimic mai mult, nimic mai puțin.
Codrin Scutaru este Deputy Managing Director in echipa McGuireWoods Romania. Anterior a fost secretar de stat și ministru adjunct la Ministerul Muncii, în Guvernul României. A mai deținut și funcțiile de consilier pe politici sociale în Cancelaria primului ministru, consilier de integrare europeană și consilier al ministrului Muncii, precum și consilier al secretarului de stat și ministrului Educației.