Leadership în noua eră
Societate de importanță strategică națională, cu proiecte majore de dezvoltare, cu o activitate ce necesită forță de muncă de înaltă calificare, pe o piață în continuă dezvoltare și extrem de concurențială, pentru Societatea Națională Nuclearelectrica (SNN) chiar și în condiții normale de lucru managementul este unul complex. Cu atât mai mult în această perioadă de criză, în care, în ciuda tuturor temerilor și necunoscutelor, a trebuit să genereze energie electrică fiabil și neîntrerupt, pentru a asigura buna funcționare a serviciilor critice indispensabile și pentru a menține stabilitatea socială. Despre cum s-a văzut criza Covid din interiorul unei companii atât de importante, despre cele mai mari provocări ale ultimelor 18 luni, dar și despre valorile care te ajută să menții, ca lider, controlul atunci când nimic în jur nu e previzibil, am vorbit cu COSMIN GHIȚĂ, CEO Nuclearelectrica.
Pregătiți pentru orice
840 de persoane, operatori cameră de comandă și personal suport cu funcții esențiale, izolate în campus pentru 75 de zile. În condițiile în care peste 18% din necesarul intern de energie este asigurat de Nuclearelectrica, continuarea procesului de producție, în condiții depline de securitate și siguranță, a fost un imperativ, de furnizarea de energie depinzând alte instituții, spitale, locuințe etc. A fost prima decizie, majoră, luată la debutul crizei sanitare. S-a urmărit astfel limitarea contactului fizic și asigurarea unui circuit închis pentru tot personalul cheie. Echipa de management a comunicat permanent măsurile de protecție și a îndemnat personalul să rămână vigilent, chiar și în perioadele în care condițiile au permis o relaxare a măsurilor la nivel de țară. ”Am menținut centrala la putere nominală și am reușit inclusiv organizarea unei opriri planificate care se desfășoară o dată la 2 ani pentru fiecare unitate, demers care a necesitat organizarea eficientă în șantier a unui număr semnificativ de forță de muncă, inclusiv contractori din străinătate. În industria nucleară, cuvântul de ordine este siguranța în operare”, a explicat Cosmin Ghiță. Iar acest lucru implică, a continuat el, o atenție și o preocupare permanente pentru pregătirea continuă, atenție la detalii, reducerea imprevizibilului și acționarea în baza unor proceduri și standarde clare: ”Suntem oarecum calați spre a fi pregătiți pentru orice. Desigur, pandemia de COVID 19 a fost un eveniment cu o amploare greu de inclus în orice scenarii de mitigare, însă pot spune că Nuclearelectrica a acționat într-un timp foarte scurt pentru a se adapta la noul mod de lucru”.
Siguranță și securitate
Desigur, noul mod de lucru a condus la o accelerare a proiectelor de digitalizare, care să permită (în departamentele unde e posibil) munca de la domiciliu în condiții de securitate a datelor, comunicare la distanță și lucrul pe proiecte prin aplicații speciale. Conform CEO Nuclearelectrica, în prezent, compania a implementat 12 proiecte de digitalizare în domeniul accesibilității, reducerii birocrației, eficientizării modului de lucru și are în curs de finalizare alte 14 proiecte care vor conduce la reducerea semnificativă a muncii manuale și a acțiunilor consumatoare de timp. Practic, prin implementarea acestor proiecte, odată ajunse la maturitate, SNN va economisi 50 FTE (Full Time Equivalent), confirmă Cosmin Ghiță, mai precis, munca a 50 de oameni, zi de zi, timp de un an, echivalentul a 96.000 ore/an, prin impactul direct asupra accelerării, eficientizării și controlului sporit al proceselor. În plus, va reduce semnificativ cheltuielile de logistică prin eficientizarea resurselor interne.
Însă cea mai mare provocare a fost, desigur, confirmă liderul, protejarea angajaților de riscul infectării, iar ulterior derularea unei campanii interne complexe de vaccinare, astfel încât, în prezent, peste 70% dintre angajați sunt vaccinați. De asemenea, continuarea unor proiecte de investiții demarate în anii anteriori și planificate a căpătat o nouă complexitate datorită dificultății contractării: ”Cu toate acestea, la finalul anului, gradul de realizare a bugetului de investiții a fost de 72,3% similar cu 2019. Am reușit să menținem controlul și să nu avem întreruperi de activitate, în primul rând prin actualizarea și aplicarea cadrului procedural intern cu care angajații sunt deja obișnuiți să lucreze, dar și prin demersuri de comunicare intensificate, transparente, prin apel la responsabilitate individuală și spirit de echipă”. În fond, a mai spus el, fără acționarea în echipă nu este posibilă implementarea unor măsuri radicale cum au fost cele necesare în timpul pandemiei, iar SNN a dat dovadă de unitate și empatie în momente dificile.
Întoarcerea la ”normalitate”
Cadrul procedural s-a schimbat pentru a reflecta noile măsuri de protecție, acces și organizare în muncă, întărește Cosmin Ghiță ideea. Și, confirmă el, o parte dintre ele vor rămâne în vigoare, deoarece ”vigilența pe termen lung este necesară într-un sector strategic precum cel nuclear”. În al doilea rând, schimbările la nivel de mentalitate, relaționare, muncă în echipă, care au fost determinate de noua dinamică socială din cadrul companiei dar și din afara ei, vor necesita o perioadă de acomodare pentru revenirea la normal. Iar în al treilea rând, o schimbare de durată accelerată de pandemie și care devine deja noua normă de lucru o reprezintă digitalizarea, mutarea muncii în spațiul virtual, securizat, dar și sistemele de teleconferință și organizare a echipelor de la distanță.
Q&A. Între trecut și viitor, adevăratul leadership
Se vorbește foarte mult acum despre viitorul muncii, se scriu diferite scenarii de lucru, cu alte norme și reguli dar, mai ales, cu un alt stil de leadership, adaptat viitorului. De aceea, mulți specialiști afirmă că întoarcerea la ”normalitate” va fi pentru lideri o provocare cel puțin la fel de mare ca momentul martie 2020. Care au fost cele mai importante principii și valori care l-au ajutat, ca lider, să traverseze cu bine criza și care acum îi dau siguranța că viitorul va fi mai bun, aflăm în următoarea secțiune, Q&A.
Cum vedeți dvs. viitorul (muncii), punctual, pentru Nuclearelectrica?
A fi lider în domeniul nuclear presupune a dovedi atât competență tehnică cât și empatie și grijă față de oameni, astfel încât să dobândești și să menții încrederea angajaților. Acestea sunt valori pe care le cultivăm la SNN în activitatea de zi cu zi și am demarat recent o campanie internă de comunicare și așezare a companiei pe noi coordonate strategice, principalul scop fiind atragerea, retenția și formarea noii generații de specialiști.
Exact. Cum veți gestiona acest aspect extrem de important pentru viitor – recrutarea, atragerea de talente, tot ce ține practic de acoperirea necesarului de forță de muncă pregătită și instruită conform cerințelor înalte impuse de activitatea din compania dvs.?
Primul pas începe cu pregătirea din școală și, în acest sens, am încheiat parteneriate pentru învățământ dual cu universități de profil, oferim programe de practică de vară la CNE Cernavodă, astfel încât viitorii specialiști să aibă contact direct cu mediul de producție. Urmează să lansăm un nou program de burse de studiu la nivel național. Pentru absolvenți, oferim programe de internship și, evident, oferta de locuri de muncă în cadrul companiei este una generoasă: de curând am lansat un program de angajare pentru 100 de posturi pentru retehnologizarea unității 1. După angajare, la locul de muncă, angajații intră într-un program etapizat de career path pentru dezvoltare continuă, existând astfel o claritate a rolului în prezent și viitor. Considerăm că această continuitate și predictibilitate atât din perspectiva angajatorului cât și a angajatului reprezintă o cerință vitală pe piața forței de muncă după pandemie.
Implicarea directă în atragerea și creșterea unei noi generații a devenit un imperativ. De aceea încercăm să fim prezenți și foarte activi din acest punct de vedere. De la învățământ dual până la intership și mentorat, toate acestea acoperă un demers firesc al unei companii care caută să își asigure viitorul. Avem atâția tineri în țară care merită atenție, grijă, formare, tineri care pot duce mai departe ceea ce s-a făcut până acum. Suntem datori față de ei, să nu-i lăsăm să plece, suntem datori să valorificăm noi, din timp, capitalul intelectual și uman, să le dezvoltăm competențele.
Cred că acesta este adevăratul leadership, indiferent de context, indiferent de stilul de muncă. Pentru un operator nuclear, oamenii rămân în instalație, iar nivelul de profesionalism al personalului TESA trebuie să fie unul ridicat în acest domeniu, indiferent dacă munca e de la birou sau din telemuncă. Omul, competențele și profesionalismul rămân baza oricărei afaceri. Fără concesii.
Ca lider, cum v-a transformat această criză?
O criză trebuie să te ducă mai aproape de oameni. Un astfel de context necesită un stil participativ, uman. Mai ales când efectele sunt atât de variate: de la profit până la optică personală. Orice criză poate fi privită ca și o oportunitate. Întotdeauna în situații de criză dezvolți noi capacități, oamenii vin cu idei inovatoare pentru adaptare, se dezvoltă noi oportunități, noi măsuri de reziliență și am încercat să inspir această optică colegilor mei, păstrând viu optimismul, spiritul de echipă și, mai mult ca niciodată, solidaritatea. Am dobândit mai multă reziliență ca om și ca echipă.
Care au fost cele mai importante principii și valori care v-au ajutat să traversați cu bine criza și care vă dau siguranța că viitorul va fi mai bun?
M-am raportat la valorile personale cât și la valorile companiei, caracteristice domeniului nuclear și anume: „securitate înainte de toate” și „omul – resursă de bază a organizației”. Avem un angajament pe termen lung pentru performanță și dorința de o obține, așadar ne călăuzim după ținte și obiective clare. Suntem conștienți permanent de rolul SNN în economia românească și de impactul pe termen lung asupra comunităților și atunci o componentă esențială a direcției noastre strategice o constituie dezvoltarea durabilă, sustenabilă și în beneficiul oamenilor.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 273
Pentru abonare, click aici