Leadership @ feminine
Daca ar fi sa facem o trecere in revista a provocarilor cu care se confrunta femeile, reprezentantul ASEBUSS, Bianca Ioan enumera: pastrarea echilibrului intre viata personala si cerintele unei vieti profesionale, mai ales in cazul in care aceasta implica deplasari in interes de serviciu sau prezenta la evenimente/networking; adoptarea unei abordari ferme in business fara a pierde din identitatea feminina; lipsa unor role-models accesibile si a unor programe de coaching si mentoring adecvate. In functie de industrie, femeile se mai pot confrunta cu “accente misogine” din partea potentialilor parteneri de afaceri. “Exista cu siguranta exemple de femei extraordinare insa de cele mai multe ori avem nevoie sa regasim femei-cheie in apropierea noastra, catre care sa ne putem indrepta cand avem nevoie de suport”, sintetizeaza ea problematica diversitatii de gen.
Ronald Binkofski, Directorul General al Microsoft, de origine poloneza, care are o experienta de 15 ani in Europa Centrala si de est (CEE) a declarat in deschiderea conferintei ca a mai condus companii in care ponderea barbatilor si a femeilor era de 50%-50% si concluzia sa este ca putem avea deplina incredere in schimbarile pozitive aduse de femei in luarea deciziilor si in managementul oamenilor.
Excelenta Sa Ambasadorul SUA in Romania, Mark H. Gitenstein a declarat ca femeile pot comunica si socializa intr-o maniera naturala si ca ele reprezinta o forta deloc de neglijat. El a amintit ca mediile sociale dominate de un public in proportie de 70% feminin sunt utilizate din ce in ce mai des pentru a reflecta schimbarea in societate (cum a fost Youtube pentru tragicele evenimente din Libia, revolutia din Egipt si protestele din Tunisia). Din tara noastra el a oferit ca exemplu cel mai mare proiect de implicare sociala “Let’s Do It Romania”, condus de o femeie, care a mobilizat voluntarii prin intermediul Facebook.
Alteta Sa Regala Principesa Margareta a vorbit despre leadershipul romanesc invocand figurile ilustrelor sale predecesoare: Regina Elisabeta a Romaniei (Carmen Sylva), Regina Maria si Regina Ana. Am aflat astfel, ca Regina Elisabeta s-a implicat energic in sprijinirea societatilor filantropice, prin intermediul carora a incurajat doamnele din inalta societate sa aiba un rol activ in strangerea de fonduri si in gestionarea actelor caritabile. In timpul razboiului din 1877, Elisabeta a infiintat spitale, servicii de ambulanta si ingrijire si a procurat medicamente pentru raniti.
Regina Maria a continuat opera sociala si culturala inceputa de Carmen Sylva si de asemenea, in timpul razboiului a organizat si condus un important serviciu de asistenta medicala pentru soldati. Ea nu a ezitat sa mearga deseori pe front printre cei care luptau si a jucat si un important rol diplomatic in cadrul conferintei de pace de la Paris din 1919.
Diversitatea in mediul de business – ca mentalitate sau ca practica – este strans legata de realitatile sociale ale Romaniei. Intrucat este insuficient adresata in plan social, aceasta tema solicita mai mult interes in mediul de afaceri, fie ca vorbim de diversitatea de gen, de stil de lucru, de mobilitate etc. In discursul sau, femeia de afaceri Camelia Sucu a enumerat printre atuurile femeilor-lider sensibilitatea, atentia distributiva, creativitatea, capacitatea de a prevedea. Ea a vorbit de nevoia de reinventare in business spunand ca unei femei ii va fi intotdeauna mai usor sa se reinventeze pentru ca este mai flexibila. “Cred cu convingere ca businessurile care ne-au consacrat si care acum au stagnat sau au regresat se pot relansa daca vom reusi sa relansam consumul. Iata de ce a investi in alte domenii, a crea locuri de munca- au devenit pentru mine obiective importante. Am investit acum in domenii care, poate, peste cinci ani ma vor consacra.“
Violeta Ciurel, CEO al Axa Life Insurance, a aratat in discursul sau ca desi femeile sunt din ce mai educate si tot mai multi absolventi cu studii superioare sunt femei (58% la nivelul Uniunii Europene in 2006) exista o pondere relativ scazuta a acestora in functiile de CEO si in boardul companiilor europene. Ca solutie, ea a amintit de cotele pentru femei pe care le-a instaurat Norvegia cand guvernul a impus prin lege ca 40% din membrii consiliilor de administratie a societatilor sa fie femei. Excelenta sa, Lorry Furlton, Ambasadorul SUA in Danemarca a informat ca doar 3% din liderii companiilor din Fortune 500 sunt femei. Un studiu efectuat de compania McKinsey in 2007 arata ca societatile care au cel putin trei femei in comitetul de conducere sunt in mod semnificativ mai performante in sectorul lor de activitate, in termene de eficienta a capitalului, profitul din exploatare obtinut de aceste companii fiind de aproape doua ori mai ridicat. Ea a sugerat ca acele companii care au o mai pronuntata impartire intre sexe a locurilor in consiliile de administratie au tendinta de a avea niveluri mai ridicate de performanta in termen de management al calitatii si de organizare.
Evenimentul Leadership@Feminine a fost structurat pe trei sectiuni: discursuri inspirationale, povesti de succes si panel interactiv. Vorbitorii invitati in cadrul evenimentului au fost: Alteta Sa Regala Principesa Margareta, Excelenta Sa Ambasadorul SUA in Romania, Mark H. Gitenstein, Violeta Ciurel, CEO al Axa Life Insurance, Madalina Balan, Managing Partner Hart Human Resource Consulting, Zsolt Feher, directorul pentru Relatii Internationale- Assessment Systems Hungary, Beverly Baker, directorul BBSeminars, Raluca-Ioana van Staden, om de stiinta, cercetator al Laboratorului de Tehnologie Analitica de Proces, PATLAB Bucuresti, Camelia Sucu, presedinte Class Living si Bianca Ioan, Director Marketing ASEBUSS.
Diversitatea de gen este doar o componenta a initiativelor de diversitate si incluziune la Microsoft. O continuare anticipata a acestui eveniment este lansarea unui program de mentorat pentru femeile aflate la inceput de cariera.