Leadership cu sau fără gen
Calitatea leadershipului din organizaţii ar trebui să devină unul dintre KPI-ii organizaţiei. Prin urmare, cine ar trebui să se afle la conducere ?
„Femeile sunt mai empatice şi, de aceea, mai eficiente în a conduce oameni”. „Bărbaţii sunt mai dominanţi, mai charismatici, au mai multă forţă şi, de aceea, ei ar trebui să se afle în vârful ierarhiilor ”. „Femeile trebuie să îşi asume rolurile de mamă şi de soţie”. „Bărbaţii trebuie să aibă un statut social solid şi să ofere stabilitate financiară în familie”.
De câte ori se iveşte ocazia de a discuta despre subiectul femei vs bărbaţi în business, şi mai ales despre femei vs bărbaţi aflaţi la conducere, auzim asumpțiile de mai sus, dar şi multe altele. Credinţe, stereotipuri personale şi sociale, experienţe individuale de viaţă, poveşti din cercul de prieteni, toate reprezintă sursa acestei bogăţii de puncte de vedere în privinţa diversităţii de gen în leadership.
Sunt femeile mai competente ca lideri decât bărbaţii? Cercetările recente din psihologie şi realitatea din business demonstrează că atât femeile, cât şi bărbaţii sunt la fel de buni sau la fel de slabi ca lideri, în ciuda unor diferenţe la nivel de dimensiuni comportamentale specifice unui grup demografic sau altul. Există multe exemple de lideri eşuaţi, dar şi de succes atât din rândul femeilor, cât şi al bărbaţilor, în mediul de afaceri şi cel politic, pe plan internaţional şi românesc.
Numere la vârf
Într-o cercetare recentă, derulată de psihologii noştri organizaţionali, la care am invitat să participe 121 de companii private, 75% din Bucureşti, 34% companii cu capital românesc şi 66% multinaţionale, din diverse industrii, cu structuri între 50 de angajaţi şi peste 500 de angajaţi, aceştia au constatat următoarea realitate cu privire la procentul de femei vs bărbaţi pe diferite paliere ierarhice în conducere :
Dacă la nivel de middle management, în companiile investigate din România, proporţia femei vs bărbaţi în poziţii de conducere este aproape egală, cu cât businessul este mai complex, cu un număr mai mare de angajaţi, în vârf, la nivel de Director General, identificăm un număr net superior de bărbaţi faţă de numărul de femei.
Femei şi bărbaţi la vârf
În zece ani de prezenţă pe piaţa din România, fiind consonanţi cu misiunea noastră de a creşte calitatea leadershipului pe plan local, Hart Consulting a evaluat şi a contribuit la dezvoltarea a mii de lideri, atât femei, cât şi bărbaţi, din diferite companii private medii şi mari, cu capital autohton şi străin. Am pus cap la cap datele şi am tras câteva concluzii.
Profilul liderului autohoton : femei vs bărbaţi
Similarităţi
Femeile-lider, ca şi bărbaţii-lider, dau dovadă de atenţie faţă de reguli, sunt extroverți şi deschişi spre a se dezvoltă şi a se menţine la curent cu noutăţile profesionale. Atât femeile cât şi bărbaţii în poziţii de management au o nevoie mai mare faţă de restul populaţiei evaluate de recunoaştere, vizibilitate, succes şi îşi trag energia şi motivaţia din dorinţa de a lasa în urma lor ceva de impact, de a crea o diferenţă.
Diferenţe
Există câteva diferenţe între profilul liderilor-femei faţă de cel al bărbaţilor, diferenţe care pot explica de ce sunt în continuare mai puţine femei la vârf şi în boarduri, chiar şi în România (deşi stăm mai bine faţă de alte ţări la acest capitol).
Femeile-lider îşi fac mai multe griji, au mai puţină încredere în forţele proprii, sunt mai autocritice, dar şi mai deschise către feedback şi autodezvoltare. Acestea sunt mai introspective, mai puţin agresive, dominante, mai colaborative, mai pragmatice în privinţa rezolvării de probleme, mai orientate spre execuţie. Femeile-lider sunt motivate să ajute, să îşi dezvolte echipele. Se concentrează pe a crea medii de lucru plăcute şi sunt atente la moralul echipei. Cred în valorile tradiţionale, au principii etice puternice, sunt atente la imaginea personală şi a organizaţiei pe care o reprezintă.
Bărbaţii-lider sunt în principal motivaţi de oportunităţi de afaceri şi de succesul financiar al companiei pe care o reprezintă. Bărbaţii-lider sunt mai curajoşi, mai înclinaţi să îşi asume riscuri şi să răspundă pozitiv provocărilor. Aceştia sunt mai charismatici, dar şi mai manipulativi.
Femeile-lider tind să reacţioneze în condiţii de presiune mai rezervat, limitând comunicarea şi concentrându-se pe sarcinile de rezolvat. Au un stil mai precaut, mai evitant în ceea ce priveşte asumarea deciziilor riscante şi pot avea un comportament emoţional mai volatil.
În loc de concluzie
– Leadershipul competent nu are gen. La fel şi cel incompetent.
– Este mai important din perspectiva organizaţiilor să definim, să măsurăm şi să dezvoltăm corect competenţele de leadership, iar din perspectivă individuală să nu ignorăm autoreflecţia asupra profilului personal şi impactul asupra eficienţei manageriale.
– Este important ca femeile din generaţiile anterioare nativilor digitali să îşi asume rolul de mentor pentru acestea, pentru a le ajuta să se dezvolte şi să îşi asume cu succes rolurile de conducere.
Mădălina Bălan dste specializata in psihologie organizationala, psiholog, consultant senior si managing partner la HART Consulting. Madalina este certificata in metodologiile Leadership Versatility Index si Hogan Assessments, fiind trainer pe Romania si Republica Moldova. Cu o experienta de peste 15 ani ca trainer si consultant in resurse umane, Madalina a gestionat numeroase proiecte de talent management, selectie si dezvoltare pentru variate organizatii romanesti si multinationale.