Leadership 4.0. – Pentru a fi performanți, liderii trebuie să fie oameni buni
Revista CARIERE a organizat Conferința Leadership 4.0 – Transformarea liderilor în economia digitală. Evenimentul a avut loc pe 22 mai, la Sheraton Bucharest Hotel.
Transformarea digitală este complexă și dinamică. Schimbările tehnologice se petrec exponențial, combinatorial și recursiv, ceea ce atrage după sine schimbări profunde și rapide. Prin urmare, nu mai putem ghici viitorul pornind de la trecut, pentru că viitorul nu va mai fi o prelungire a prezentului. Astfel, transformarea digitală și implicațiile acesteia asupra leadershipului și a organizațiilor trebuie să fie abordate holistic.
Revista CARIERE a facilitat o astfel de abordare holistică, aducând împreună lideri performanți și un public interesat. Dacă viitorul îl construim împreună, atunci trebuie să învățăm împreună.
Vă prezentăm mai jos câteva dintre ideile cheie pe care le-am discutat. Veți înțelege mai bine schimbările prin care trecem. Veți afla care sunt caracteristicile cheie ale liderilor viitorului și cum îi învățăm pe tineri să fie lideri. Veți înțelege de ce fiecare om este un geniu și un lider înnăscut.
SESIUNEA I
NOILE PROVOCĂRI ALE LEADERSHIPULUI
ÎN ECONOMIA DIGITALĂ
Liderul smerit, conștient și conector – prezentare susținută de Lavinia Rașcă – Profesor Strategie și Antreprenoriat, ASEBUSS;
Este mare nevoie de leadership și este nevoie de leadership nou.
Lavinia Rașcă ne-a vorbit despre cauzele care cresc nevoia de competențe de leadership:
Lumea este foarte complexă, informațiile sunt multe și active. Înțelegerea realității și filtrarea informațiilor necesită gândire critică. Toate acestea sunt o sursă de stres, prin urmare este nevoie de oameni care să-i ajute pe cei care au nevoie să se reinventeze și să redevină performanți.
Competiția este acerbă, pentru că nu mai are geografie.
Mediul de lucru este multigenerațional, ca rezultat al performanțelor în medicină, al schimbării de mentalitate și al presiunilor economice. La serviciu se vor întâlni patru generații – cu mentalități, nevoi și caracteristici diferite. Astfel, liderii trebuie să creeze o cultură a diversității.
Prin urmare, este mare nevoie de lideri competenți și performanți. Iar astăzi, la peformanță în leadership se ajunge prin smerenie, conștiență și conectare.
Liderul smerit.
Lavinia Rașcă l-a citat pe Michael Porter, care susține că la avantaj competitiv se ajunge printr-o strategie performantă, pentru care este nevoie de lideri performanți. Iar pentru a fi performanți, liderii trebuie să fie oameni buni.
Lavinia a făcut trimitere și la cartea „Good to Great”, în care Jim Collins semnalează că liderii care construiesc companii excepționale au două caracteristici: smerenie și o voință de fier pentru a atinge obiective îndrăznețe și a asigura bunăstarea oamenilor cu care lucrează. Acești lideri sunt preocupați mai mult de caracter decât de carismă, mai mult de substanță decât de stil, mai mult de integritate decât de imagine.
A fi un lider smerit înseamnă a te afla în slujba oamenilor și a companiei. Iar compania este, înainte de toate, o echipă de oameni – care, dacă sunt împliniți, își descătușează energia și obțin rezultate excepționale.
Leadershipul și smerenia se învață.
Leadershipul se învață încă din copilărie, acasă, în școală, în mediul profesional – prin modelele de leadership din viața noastră.
Smerenia se învață prin bun simț și empatie – care generează curiozitatea și interesul de a-i asculta pe oameni. Este nevoie să-i asculți profund și să le simți nevoile și emoțiile – pentru că acestea duc la energia care generează productivitate și la entuziasmul ce asigură atingerea obiectivelor îndrăznețe.
The Self-Disruptive Leaders – prezentare susținută de Harry Meintassis – Managing Partner, Advisory, Korn Ferry & Country Manager Romania
În vremuri dominate de perturbare este nevoie de lideri perturbatori.
Harry Meintassis ne-a mărturisit că este fascinat de câte de multe a învățat de la lideri – cu care lucrează de mai bine de douăzeci de ani. Harry observă transformarea și evoluția leadershipului și ne atrage atenția că liderul viitorului nu mai poate fi definit privind în trecut. În plus, ce a făcut liderul în trecut nu mai constituie un indicator pentru ce ar putea face în viitor.
Inovația nu se mai referă la abilitățile de inovare, ci este capacitatea de a crea ecosisteme. Succesul nu mai poate fi asigurat numai prin forțe proprii, ci se bazează pe conectare, parteneriat și pe participarea tuturor la fluxul de cunoaștere. Inovația nu se mai rezumă la un model de afaceri, ci se referă la modul în care oamenii lucrează și creează împreună, în parteneriat.
Liderul viitorului. Caracteristici cheie.
ADAPT – Anticipate, Drive, Accelerate, Partner, Trust.
ADAPT este acronimul pe care Harry Meintassis îl propune pentru a însuma caracteristicile leadershipului perturbator.
Anticipate (Anticipare) – liderul trebuie să evalueze situația rapid și să stabilească o direcție clară.
Drive (Propulsare) – liderul trebuie să genereze entuziasm, energie și angajament discreționar, puse în slujba unui scop semnificativ.
Accelerate (Accelerare) – liderul trebuie să asigure implementarea ideilor.
Partner (Parteneriate) – liderul trebuie să fie bine conectat la toate nivelurile organizației și să faciliteze schimbul de idei.
Trust (Încredere) – liderul trebuie să creeze un sistem integrat de valori și să se concentreze pe oameni.
Studiile arată că, la nivel global, doar 15% dintre lideri îndeplinesc aceste caracteristici. Astfel, 85% dintre lideri trebuie să-și dezvolte urgent abilitățile care să-i pregătească pentru viitor. Iar pentru asta au nevoie de conștiință de sine, de cunoaștere de sine și de agilitate în învățare.
Agilitatea în învățare este o mentalitate, nu o abilitate și înseamnă să fii curios, deschis la schimbare, înseamnă să-ți asumi riscuri, să te gândești diferit la lucrurile cunoscute, să înțelegi ce-ți spun oamenii.
În leadership, partea cea mai importantă din ecuație nu ești tu, ci oamenii tăi. Plasează-i în experiențe-hit, pentru că numai în afara zonei de confort oamenii văd lucrurile din alte perspective și ajung să se înțeleagă unii pe alții.
Noile provocări ale leadership-ului în economia digitală – prezentare susținută de Smărăndiţa Schnel – Director HR BPO Romania, Telekom Romania.
Smărăndiţa Schnel și-a deschis prezentarea despre DIGILEADERS îndemnându-ne să ne fie inima bună și să muncim din suflet, din ceea ce știm și din ceea ce suntem.
Pornind de la cuvintele lui Pearl Zhu: “În lumea de probleme bine-definite din mediul digital al secolului 21, directorii trebuie să exercite influență asupra volatilității, să gestioneze nesiguranța, să simplifice complexitatea și să rezolve ambiguitatea”, Smărăndiţa Schnel a indicat factorii care asigură performanța în leadershipul viitorului: performanța, mentalitatea de creștere, exploatarea datelor, talentul pentru afaceri, digitalizarea.
A avea talent pentru afaceri (business acumen) presupune nu numai înțelegerea și cunoașterea mediului de afaceri, ci și capacitatea de a face alegeri în funcție de context, nu pe bază de obișnuințe și automatisme. Contextul se schimbă, iar dacă știm să-l luăm în considerare vom face performanță.
În situații de urgență, când ne aflăm sub presiune, acționăm din instinct. Așadar învățarea trebuie să fie dublată de transformare.
Astfel, liderul viitorului trebuie să crească viteza și agilitatea de transformare, să susțină leadershipul pentru schimbare, să susțină colaborarea și să genereze creștere prin învățare și cultură organizațională.
În acest fel se trece de la independență la interdependență, de la control la conectare, de la individ la grup și de la alianțe la network.
Agilitatea se bazează pe respect, curaj, deschidere, concentrare și dedicație.
Leadershipul smerit – ce este, cum şi de ce funcţionează chiar şi în era digitală.
Componență panel:
Dragoş Ion – Managing Partner, iD learning;
Ilinca Păun, CEO, EA- The Entrepreneurship Academy;
Aurel Netin, Country Manager, Lenovo Romania;
Adrian Floarea, CEO, certSIGN.
Moderator:
Prof. Dr. Lavinia Raşcă – Profesor Strategie și Antreprenoriat, ASEBUSS.
Cum îi învățăm pe tineri să fie lideri?
Nu poți face business fără caracter. Mai întâi trebuie să creezi valori, care apoi să susțină abilități. Astfel, pentru a-i învăța pe tineri să fie lideri, e nevoie ca mai întâi să-i dezvățăm de deprinderile inadecvate pe care și le-au format datorită modului în care au fost crescuți de noi, care nu este sănătos și stabil astăzi.
Printre aceste deprinderi necorespunzătoare se numără: competiția individuală prin distrugere de idei, procrastinarea și obiceiul de a îngheța (fight or flight a devenit fight or freeze) – care generează depresie și anxietate.
A fi adaptabil nu înseamnă a dezvolta mecanisme de protecție, ci a crea valori.
Tinerii sunt foarte valoroși prin aceea că sunt curioși și se pot schimba.
Cum captezi atenția tânărului?
Prin conversație cu semnificație. Vorbește-i despre lucruri importante, care demonstrează interes și empatie. Așa se ajunge la sufletul tânărului, pentru a putea genera transformare.
Competențele de leadership mai mult se trezesc decât se dezvoltă.
Rolul liderului este să trezească abilitățile de leadership deja existente în oameni. Poate face asta fiind el însuși modelul de leadership pe care-l caută și asigurându-le celorlați contextul propice pentru ca în ei să se producă transformarea necesară.
Elemente cheie de leadership.
Liderul trebuie să nu piardă contactul cu oamenii pe care îi conduce. Rolul său este să creeze caractere și să dezvolte oameni. Iar pentru asta trebuie să înțeleagă vremurile și să adapteze învățarea la viitor.
SESIUNEA II
LEADERSHIP – O NOUĂ ABORDARE CURAJOASĂ,
PENTRU O NOUĂ GENERAȚIE
Key Note Speaker – Matthew K. Cross
Matthew K. Cross este scriitor și strateg de talie mondială, fondator și CEO al Leadership Alliance – o firmă de consultanță personalizată care lucrează cu organizațiile Fortune 100 și cu alte instituţii de elită, cum ar fi Universitatea Stanford.
Prezența lui Matthew K. Cross la conferința Leadership 4.0 a fost facilitată de Raluca Mihăilă – Managing Owner, Utopic Brain.
Printre principiile conducătoare ale lui Matthew Cross se numără cuvintele lui John F. Kennedy: „Leadershipul și învățarea își sunt reciproc indispensabile”, dar și cugetarea lui Eminescu: „În faptă, lumea-i visul sufletului nostru”, despre care Matthew spune că este foarte apropiat sufletului său.
De altfel, Matthew este co-autorul cărții „Micuța carte a înțelepciunii românești”, despre care spune: „Am conceput această carte ca pe un dar, o punte și o făclie. Este un dar pentru poporul român, menit să le onoreze istoria, cultura de o incredibilă bogăție și tot ce a dăruit lumii; este puntea cu ajutorul căreia poate împărtăși lumii o parte revelatoare din vasta sa înțelepciune; este o făclie care să le reamintească românilor de bogata lor moștenire și de potențialul lor. Pe scurt, cartea este menită să-i inspire pe români să-și trezească măreția adormită, să-și ridice ochii, să se ridice și să-și aleagă cel mai luminos viitor.”
Vă invităm să citiți interviul pe care Matthew l-a acordat Revistei CARIERE, în care a vorbit despre geniul interior al fiecăruia, ce înseamnă succesul pentru liderul modern, cum ne putem păstra conștiința de sine, ce câștigă leadershipul prin smerenie, care este formula magică a leadershipului și multe altele.
De ce suntem aici?
Este întrebarea cu care Matthew și-a început intervenția, în cadrul conferinței Leadership 4.0. „Întotdeauna întreb „De ce suntem aici?”, peste tot pe unde merg. Este o întrebare care unește. Este important ca oamenii să fie uniți de același scop”, spune Matthew.
Am stabilit cu toții că ne aflam la conferința Leadership 4.0 ca să învățăm, să ne simțim bine (factor important pentru învățare) și ca să facem diferența – în viața noastră și a oamenilor cu care avem de-a face. We are all here to Learn, Have Fun, Get MAD (Make A Difference).
Fiecare om este un geniu și un lider înnăscut.
„Ne naștem purtând în suflet un geniu și un lider. Iar aceasta este o comoară pe care o putem găsi numai în interiorul nostru”, spune Matthew. „Nu ne mai rămâne decât să localizăm această comoară, să o scoatem la suprafață, să o punem în valoare și să o împărțim cu ceilalți.”
Iar secretul pentru a face asta se află, desigur, tot în interiorul nostru.
Când DE CE-ul este suficient de important, facem față oricărui CUM.
Liderul are priorități clare și corecte.
Liderul trebuie să-și cunoască prioritățile și să le așeze în ordinea corectă. Iar la baza tuturor priorităților se află sănătatea, motiv pentru care Matthew ne-a învățat cum să stabilim ordinea priorităților pe care se bazează sănătatea.
Împreună, am ajuns la următoarea succesiune: Sănătate = (1) respirație, (2) somn, (3) hrană, (4) mișcare.
LEADERSHIP = LEAD + SHIP
Learn – Liderul trebuie să învețe.
Elevate – Liderul trebuie să privească lucrurile în perspectivă, să facă legatura dintre lucruri și dintre oameni.
Advance – Liderul trebuie să vadă viitorul.
Different – Liderul trebuie să facă loc pentru ceea ce este diferit.
SHIP – Leadershipul este o călătorie, nu un rol; este o mentalitate, nu un loc. Iar liderul este căpitanul unei nave, care își ține echipa unită și îi arată direcția.
PQ: Inteligența predictivă
Matthew i-a adus în discuție pe Einstein, Leonardo da Vinci și pe alți importanți „prezicători” care încă ne captivează imaginația și ne-a invitat să ne gândim la ideile lor, la cum au fost primite inițial și cum au fost văzute și înțelese ulterior.
IQ și EQ construiesc baza pentru PQ. Liderul trebuie să aibă capacitatea de a prognoza cu cât mai mare precizie performanțele viitoare. Asta construiește încredere, care stă la baza loialității – atât a echipei, cât și a partenerilor și clienților.
15% determină 85%
Pentru a avea o inteligență predictivă ridicată trebuie să-ți fie clar de la început obiectivul și strategia de urmat, iar pentru asta ai nevoie de principii și de valori clare. Ce faci în primele 15 procente din timp determină celelalte 85 de procente.
Matthew Cross și-a încheiat intervenția cu un citat de George Bernard Shaw:
„Unii oameni văd lucruri care sunt şi întreabă „De ce?”. Alţi oameni visează la lucruri care nu au fost niciodată şi întreabă „De ce nu?”
Leadership – o nouă abordare curajoasă, pentru o nouă generație
Componență panel:
Harry Meintassis – Managing Partner, Advisory, Korn Ferry & Country Manager Romania;
Smărăndiţa Schnel – Director HR BPO Romania, Telekom Romania;
Delia Iliașa – Director Național al Clinicilor Medicover;
Andreea Ion – HR Manager, Policolor;
Iulian Trandafir – Director General, Farmexpert.
Moderator:
Daniela Palade Teodorescu – Redactor Șef, Revista CARIERE.
Cum este leadershipul românesc.
Leadershipul românesc este foarte promițător – se caracterizează prin deschidere la minte și conectare, iar liderii români sunt foarte dornici să învețe. Ce se poate îmbunătăți este spiritul de parteneriat – care se realizează nu atât prin aliniere, cât prin recunoașterea valorilor și crearea energiei bazate pe încredere.
Ce presupune leadershipul în era digitală.
În era digitală leadershipul care va crea performanță este cel bazat pe valorile umane: empatie, curiozitate, adaptabilitate, smerenie. Combinația dintre inteligența artificială și omenesc este imbatabilă.
Nu e cazul să supraevaluăm diferențele dintre generații – în ultimă instanță suntem cu toții oameni și învățăm unii de la alții, prin încredere și bună comunicare.
E bine ca liderul să știe că nu are toate răspunsurile și că, pentru a avea succes, trebuie să se înconjoare cu oameni mai inteligenți decât el.
Liderul trebuie să creeze lideri și să construiască mediul propice pentru ca ceilalți să aibă succes.
Trebuie să recunoaștem faptul că fiecare om are o contribuție semnificativă – angajatorul nu mai are putere absolută, iar liderul nu mai este conducător, ci membru al echipei. Structurarea ierarhică a organizației nu mai este o soluție funcțională. Important este să avem echipe bune, unite prin aceleași valori, pe care să le lăsăm să-și facă treaba. Omul are nevoie de putere de decizie și de apreciere.
E important să căutăm talente, dar și mai important este să le descoperim în oamenii pe care îi avem deja în echipă.
E important ca liderul să știe să-și asume riscuri. Scopul nu este să nu avem eșecuri – de altfel, dacă nu ai eșecuri nu înseamnă decât că nu te-ai străduit suficient.
O caracteristică intrinsecă a liderului este curiozitatea – liderul trebuie să învețe mereu și să-i învețe și pe ceilalți să învețe.
Liderul a trebuit și va trebui întotdeauna să inspire și, prin inteligență emoțională și empatie, să traducă inspirația în acțiune.
E important ca liderul să fie autentic și să-și asume autenticitatea, pentru că numai așa poți da ce-i mai bun în tine și îți poți trăi viața conform valorilor tale.
Fii pentru oameni cum ai nevoie să fie oamenii pentru tine.
WORKSHOP-URI
Workshop 1 – Leadership liber de limitări, susținut de Diana Elena Onilă, Psiholog Consultant și Trainer Senior, iD learning
În esență, pentru a fi un lider lipsit de limitări este important să nu pui puterea ta în mâinile altuia. Asta înseamnă că realitatea ta interioară, calitatea vieții tale, nu trebuie să depindă în mare măsură de condițiile exterioare. Secretul nu este ce trăiești, cât cum trăiești și cum înțelegi ce trăiești.
Astfel, e bine ca atenția și energia ta să fie investite în tine, nu în controlarea condițiilor exterioare, pentru că sursa ta de putere ești tu. Astfel te eliberezi de limitări.
Apreciez ceea ce se naște din valorile mele.
Diana ne-a vorbit despre ce apreciem și ce nu apreciem la un lider.
Liderul apreciat este: integru, vizionar, încrezător, altuist, smerit. Acesta face ce spune, spune ce gândește, inițiază, încurajează inițiative, ascultă atent, solicită feedback.
Liderul dezaprobat este: speculativ, neautentic, arogant, autocentrat, limitat, autoritar. Acesta face altceva decât spune, bârfește, demonstrează dreptatea, monopolizează, comandă și controlează, acuză și pedepsește.
Sursa mea de putere se află în mine.
Dacă înțelegi că sursa ta de putere se află în tine și îți asumi propria putere, iar dacă atenția și energia ta le investești în tine, nu în controlarea condițiilor exterioare, atunci:
- nu vei mai lua personal ce ți se întâmplă.
- vei reduce stările și situațiile conflictuale.
- te vei elibera de ideile fixe.
- vei fi curios și deschis.
- vei avea libertate emoțională, mentală și acțională.
Beneficiile leadershipului lipsit de limitări.
Când echipa și organizația sunt conduse de lideri apreciați și lipsiți de limitări, atunci:
- crește nivelul de colaborare dintre departamente;
- echipa se concentrează pe resurse, nu pe deficit;
- crește numărul de comportamente orientate către susținerea echipei;
- compania este preocupată de dezvoltarea Omului din angajat.
Workshop 2 – Liderul și schimbarea, susținut de Lucia Pop, Managing Director, ALP Edu Pro
Ce-i trebuie unui lider pentru a iniția o schimbare?
Trăim vremuri de profundă transformare, în care schimbarea este la ordinea zilei. Dar schimbarea face parte și din ordinea vieții, prin urmare e vital ca liderul să știe să o gestioneze.
Așadar, ce-i trebuie unui lider pentru a gestiona schimbarea este inteligența emoțională – care înseamnă conștiință de sine, empatie, motivație, sociabilitate, stăpânire de sine.
Să fii conștient de tine înseamnă să-ți percepi viața afectivă, să te apreciezi corect, să ai încredere în tine.
Să fii empatic înseamnă să-i înțelegi pe ceilalți, să-i ajuți să evolueze, să știi să te orientezi în organizație, să ai discernământ politic.
Ești motivat atunci când ai dorința de a reuși, când ai inițiativă, ești optimist și implicat.
Ești sociabil dacă știi să comunici, dacă stăpânești arta de a conduce, dacă știi să inspiri colaborare și cooperare, dacă știi să-ți exerciți influența și să catalizezi schimbarea.
Ești stăpân pe tine dacă ești onest și credibil, dacă ești conștiincios și adaptabil, dacă ai spirit inovator.
Cauzele rezistenței la schimbare.
Schimbarea ridică dificultăți pentru că necunoscutul și transformarea nu sunt confortabile. Oamenii se tem să piardă controlul, să-și piardă credibilitatea, să-și piardă identitatea, se tem să simtă incompetenți, le este teamă de supraîncărcare, de efecte neașteptate, de amenințări reale.
Cum abordăm opoziția.
Soluțiile sunt mereu valorile umane. Oamenii se deschid și reacționează pozitiv la sprijin și dezvoltare, la participare și implicare, la comunicare și educare.
Este important să evităm schimbările inutile, să știm să construim coaliții și alianțe, să știm să cooptăm oameni, să-i unim, prin valori comune, în jurul aceluiași scop.
La finalul unei zile în care ne-am lăsat inspirați și energizați de o seamă de discuții revelatoare și interesante, concluzionăm că valorile umane ne vor arăta întotdeauna calea spre mai bine și că e bine să ne întrebăm: „De ce nu?”
Mulțumim pentru susținere partenerilor ID Learning, Telekom Romania, ALP Edu Pro – Partener The Open University, Grup Cris-Tim, Korn Ferry; partenerului de networking: Alpha Bank; partenerului anual: Romanian Software; partenerilor de organizare: La Fântâna și Kafune.
Credit foto: Daniel Tolea, Paparatzi Studio, paparatzi.ro