Cum contribuie leadershipul la loializarea angajaților?
O companie este definită mereu prin mai mult decât cifre, bilanț sau cotă de piață. Din ce în ce mai des surprindem la evenimentele de HR, citim articole sau auzim de pe buzele specialiștilor din domeniul Resurselor Umane două cuvinte: reputație și loializare. În contextul ”marii demisionări” și a ratei din ce în ce mai mici de retenție, ele capătă o și mai mare greutate, iar companiile care reușesc să-și mențină angajații motivați sunt cele care câștigă, păstrează angajații performanți și beneficiază de reputație.
Deși nu există adevăruri general valabile sunt companii care reușesc să mențină și să loializeze angajații printr-un mix de politici din ce în ce mai inovatoare de employer branding cu acțiuni de CSR (Responsabilitate Socială și Dezvoltare Sustenabilă) care dau un sens angajaților și îi fac să înțeleagă că sunt parte dintr-o companie preocupată de mediu, de categorii defavorizate, lucruri concrete și ușor de înțeles de angajatul modern.
Despre o astfel de companie vorbim astăzi cu Elena Pap, director regional Up Group (România, Bulgaria, Grecia, Serbia, Moldova). Este o companie în care peste jumătate dintre angajați au o vechime mai mare de zece ani și în care demisiile sunt foarte rare. În cele ce urmează, vom afla care este rețeta unei astfel de relații și ce trebuie să facă un lider pentru a-și păstra angajații motivați.
Elena, tu pe ce piloni îți construiești reputația?
Reputația este esențială atunci când vorbim de loializare. Pentru că știm că angajații se mândresc cu locurile lor de muncă, le place să povestească prietenilor și familiei despre compania în care lucrează sau, dimpotrivă, atribuie eșecurile sau problemele organizațiilor din care fac parte. Noi suntem foarte atenți la oameni, la reputație, mai ales că este un concept într-o continuă transformare și adaptare.
Vorbim de doi piloni pe care se clădește reputația companiei: primul este transparența, printr-o comunicare continuă cu angajații, cu clienții, partenerii, organismele publice, iar al doilea este încrederea, fără ea nu putem vorbi de reputație sau de loializare.
Ce provocări presupune consolidarea reputației acum, în secolul în care informația circulă cu viteza luminii, iar consumatorul de știri reușește tot mai greu să discearnă între good news, bad news, fake news?
Traversăm o perioadă complexă, mai ales acum, când viteza a devenit o rutină pentru fiecare dintre noi. Iar dacă totul este atât de rapid, încercăm să ne concentrăm pe mai multe direcții și este greu să construim pas cu pas ceea ce numim reputație. Pentru că este un proces pe termen lung, în care fiecare își are propria contribuție. Este un efort de echipă, este ceva ce facem în fiecare zi, prin modul în care ne comportăm cu colaboratorii noștri, prin ceea ce spunem și spun alții despre noi.
Și, într-adevăr, fenomenul de fake news poate aduce un mare risc pentru reputația tuturor brand-urilor, pentru că este atât de ușor de pierdut ceva ce s-a construit cu efort în ani printr-o singură informație falsă.
Provocarea pe care o avem este să menținem o comunicare clară, simplă, ușor de înțeles, consider că așa vom reuși să ne consolidăm reputația și să nu lăsăm loc de știri false sau dezinformări.
Ce înseamnă loialitatea în companie pentru tine?
În primul rând, loialitatea înseamnă să am o echipă pe care mă pot baza, sunt oameni, și nu puțini, cu care lucrez de 20 de ani și încă învățăm unii de la alții, încă ne bucurăm de această călătorie și ne entuziasmează provocările businessului în care activăm. Dacă este să vorbim de cifre, pot spune că media angajaților din Up este de 10 ani experiență în companie, ceea ce spune multe despre noi și despre organizația noastră.
Ce stă de fapt în spatele loialității?
Mereu sunt recunoscătoare pentru echipa cu care lucrez. Este unul dintre atuurile noastre cele mai puternice. Această relație nu a venit de la sine, ci este rezultatul implementării unor pași esențiali pentru reușită:
- Am creat un climat orientat către dezvoltarea colaboratorilor, asigurăm cursuri și training-uri periodice, încurajăm și răspundem mereu la inițiativele colegilor de a merge la cursuri sau evenimente, asigurăm planuri de carieră, știind că astfel putem să motivăm și să atingem un grad înalt de profesionalism.
- Un pachet de beneficii competitiv și buget încărcat în platforma Up MultiBeneficii, una din inovațiile din piața beneficiilor extrasalariale, de unde își pot cumpăra ce li se potrivește. Știm că în echipă sunt oameni diferiți, cu nevoi diferite, de aceea, beneficiile extrasalariale acoperă o paletă foarte variată.
Cât de importantă este comunicarea internă, astfel încât imaginea/reputația companiei să fie o misiune comună tuturor angajaților, indiferent de rol?
Comunicarea internă este esențială și aduce împreună oameni din echipe diferite. Loializarea este esențială și se bazează pe transparență și lucru în echipă. Astfel, comunicarea internă este structurată astfel:
- există un specialist care se ocupă de comunicare internă și CSR. Practic, transpunem proiectele în care invităm colegii să se alăture, prezentăm rezultate, inițiative din România și din alte filiale ale grupului. Este constructiv să existe un share de informație pentru a fi mereu în contact și a avea la nivel de organizație același nivel de informație.
- comunicarea de HR – programele pentru angajați, oportunități de învățare, evenimente, colegi noi în echipă.
- comunicare de marketing – în fiecare lună este trimis un newsletter intern prin care sunt prezentate poveștile oamenilor, realizările lor, idei și proiecte inovatoare, scriem în același loc pagini cu valoare pentru toată echipa Up.
Pe o scală de la 1 la 10, cât de mare este impactul/influența liderului în formarea și consolidarea loialității unei companii și în clădirea unei bune reputații organizaționale?
Liderul este cel care inspiră, primul care contribuie la dezvoltarea și consolidarea echipelor. Astăzi, după aproape 20 de ani de când fac parte din echipa Up România, consider că am dezvoltat și consolidat reputația companiei alături de o echipă de oameni atașați companiei și care împărtășesc aceleași valori și principii. Contribuția liderului în formarea unei companii, respectiv în clădirea unei bune reputații organizaționale este esențială.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 278
Pentru abonare, click aici