La ce e bun un lider-femeie?
Studiul prezentat in avanpremiera la conferinta Leadership@Feminine, organizata de Microsoft la finalul lunii mai in Bucuresti, releva ca femeile par mai pragmatice in rezolvarea problemelor, mai orientate spre a face anumite lucruri si ca au interese mai concentrate.
Femeile accepta cu mai multa usurinta sa puna imediat in practica sugestiile primite, sunt mai modeste, fac mai mult si se autopromoveaza mai putin. Sunt mai discrete in cadrul grupului, comparativ cu barbatii, mai putin vocale si prefera „faptele inaintea vorbelor“.
„Sunt mai cooperante, mai putin agresive sau dominante, lucru care are urmari pozitive in privinta implicarii celorlalti membri ai echipei. Insa uneori poate fi si un factor de franare in ceea ce priveste avansarea lor rapida in cariera.“ – explica Madalina Balan, managerul HART.
In ceea ce priveste setul de valori si factorii motivatori, atat femeile cat si barbatii lideri au interse de statut pronuntate, isi doresc sa faca o diferenta acolo unde lucreaza, sa lase o amprenta puternica prin ceea ce fac, creeaza culturi bazate pe competitivitate si pe eficienta. Si la femeile si la barbatii lideri exista nevoia de vizibilitate, de a fi recunoscuti.
Tot din studiul amintit reiese ca femeile-lideri s-au remarcat printr-o nevoie mai pronuntata de a face bine altora sau de a oferi servicii de excelenta clientilor. Femeile sunt mai altruiste, mai preocupate sincer de a imbunatati societatea, precum si de chestiuni care tin de latura umana a angajatilor, nu numai de cea profesionala. „Poate de aceea intalnim multe femei care initiaza proiecte cu caracter social sau care sunt implicate in proiecte CSR.“
Femeile reusesc sa creeze in mai mare masura un mediu de lucru in care se imbina munca asiduua cu placerea si relaxarea“ – mai arata rezultatele studiului.
Femeile au valori morale foarte puternice, un set de principii solide, tendinta de a judeca in termeni de „corect“ sau „incorect“, valorizeaza loialitatea, etica in afaceri si bunul simt. Pun pret pe echilibrul dintre viata de familie si cea de cariera si sunt mai conservatoare.
Rezultatele studiului releva ca femeile au tendinta sa se ingrijoreze mai mult, sa traiasca mai intens emotiile si anxietatea, sa fie mai autocritice, sa se autoevalueze mai sever, dar totodata sa fie mai deschise catre a receptiona feedback-ul legat de performanta.
In situatii de oboseala sau de stres, si femeile si barbatii lideri romani, precum si cei din alte tari, tind sa devina mai dominanti, agresivi, narcisici, manipulativi.
In plus, femeile au tendinta de a fi mai precaute, mai reticente in a lua decizii ce pot implica si eventuale erori. Totodata, pot deveni extrem de pretentioase, greu de multumit, irascibile la performanta celor care nu se aliniaza la standardele inalte asteptate si emotionale, avand insa in continuare un excelent simt al urgentei. Oportunitatea de dezvoltare pentru femeile-lideri ar fi ca ele sa invete ca in caz de oboseala sau de stres sa nu se retraga din respectivele situatii, ci sa isi concentreze energia si sa o dozeze, in asa fel incat sa nu oscileze intre un mare entuziasm si o lipsa de implicare. Totodata, este recomandabil ca ele sa incerce sa dobandeasca mai mult curaj in a-si asuma riscuri, chiar daca exista posibilitatea unui esec.
„Tendinta de a evita riscurile ar putea avea drept consecinta faptul ca in situatii-limita, de criza, sub presiune, o femeie sa amane prea mult decizia si sa piarda astfel oportunitati importante sau sa-si creeze reputatia ca evita luarea deciziilor importante.“ – comenteaza reprezentantul HART.
„Femeile sunt mai altruiste, mai preocupate sincer de a imbunatati societatea, precum si de chestiuni care tin de latura umana a angajatilor, nu numai de cea profesionala. Poate de aceea intalnim multe femei care initiaza proiecte cu caracter social sau care sunt implicate in proiecte CSR.“
Similaritati
In niciuna dintre tari nu se inregistreaza diferente statistice intre liderii-femei si liderii-barbati, in ceea ce priveste:
Sociabilitatea (nevoia de interactiune sociala);
Prudenta (responsabilitate, autodisciplina);
Orientarea spre invatare (orientare spre rezultate, mentinerea la curent in ceea ce priveste evolutia tehnica sau a business-ului);
Nevoia de statut
(recunoastere, putere).
Diferente
Desi in Romania nu exista nicio diferenta statistica intre barbati si femei in ceea ce priveste diplomatia, sociabilitatea, tactul si receptivitatea, in Ungaria, SUA si Australia femeile tind sa obtina scoruri mai ridicate decat barbatii la scala senzitivitate interpersonala (sunt mai atente la nevoile celor din jur, la mesajul transmis, mai diplomate).Desi in Romania nu exista nicio diferenta statistica cu privire la valorizarea unei abordari analitice fata de rezolvarea problemelor, femeile din Ungaria, Australia tind sa inscrie scoruri mai mici la aceasta dimensiune (stiinta).
Totusi, la ce exceleaza femeile?
Femeile au mai obtinut scoruri bune la introspectie, capacitatea de autoanaliza, alerta fata de feebdack-ul primit, deschiderea spre autodezvoltare, orientare spre actiune, spre a implementa, la pragmatism, dar si la colaborarea cu ceilalti, la incurajarea implicarii colegilor, atentie la nevoile altora. Femeile se descurca la fel de bine si in relatiile cu clientii, au simt estetic si manifesta atentie pentru calitate.
O diferenta importanta fata de alte tari, din punct de vedere al comportamentului, este ca femeile din Romania sunt mai putin „politic corecte“, sunt mai putin preocupate de a fi pe placul celorlalti si mai atente la sarcini si obiective, decat la a fi agreate de cei din subordine. Poate de aceea avem si cel mai mare numar de femei in top management, comparativ cu tari din Europa sau din SUA.
Scorurile obtinute de managerii femei anuleaza inca o data prejudecatile celor care erau convinsi ca femeile nu au cum si nu pot sa fie lideri la fel de buni ca barbatii. Acest mit este desfiintat pentru ca ambele categorii investigate au corespuns profilului managerial-standard de oriunde in lume.
Metodologie
Studiul a fost realizat pe un esantion de 380 de lideri, in functii de CEO pana la middle management, dintre care 216 femei, cele mai multe in pozitii de middle management. Studiul a folosit metodologia HOGAN Assessment (Hogan Personality Inventory-HPI; Hogan Development Survey- HDS si Motives, values, Preferencies Inventory- MVPI; mai multe date puteti gasi accesand: www.hart.ro/sistemul-de-evaluare-hogan).
Datele au fost colectate in perioada 2008-martie 2011, iar profilurile liderilor din companiile mari romanesti au fost colectate cu ajutorul partenerilor HART din Asebuss MBA School si Exec-Edu.
Madalina Balan, managing partner HART Human Resource Consulting
Lideri femei vs barbati
Arii de dezvoltare
Barbatii din pozitiile de conducere tind sa manipuleze mai mult pentru a ajunge in fata si pentru a se intelege cu ceilalti;
Femeile din pozitiile de conducere sunt mai predispuse sa fie mai exigente si sunt greu de multumit. Ele tind sa fie mai putin constante in modul in care isi folosesc energia si emotiile.
Lideri femei vs lideri barbati
Aspecte pozitive
In conditii de zi cu zi, femeile in pozitii de conducere tind sa fie :
-mai putin calme, se ingrijoreaza mai mult, sunt mai deschise la feedback-ul negativ legat performanta; au standarde inalte, sunt mai introspective in ceea ce priveste impactul lor asupra celorlalti, mai deschise spre schimbare si dezvoltare (echilibru emotional).
-mai putin increzatoare in fortele proprii, mai anxioase social, mai putin agresive si dominante, dar mai predispuse sa rezolve lucrurile si sa coopereze (scor ridicat la ambitie).
-mai predispuse sa execute. Au o abordare mai directa in rezolvarea problemelor (scor la curiozitate).
Lideri femei vs barbati
Valori
Managerii femei tind sa:
-se implice in sprijinirea altora, sa le pese de problemele personale ale angajatilor si sa se implice in actiuni care imbunatatesc societatea (scor ridicat la altruism).
-pretuiasca moralul, loialitatea, valorile familiale, si respecta autoritatea (scor ridicat la traditie).
-fie atente la imaginea companiei si tind sa isi bazeze deciziile mai mult pe simt si intuitie (scor ridicat la estetica).
sa creeze un mediu de tip „muncim mult, dar ne simtim si bine“ (scor ridicat la hedonism).
Barbatii manageri tind sa:
pretuiasca mai mult oportunitatile de afaceri, banii si profitul (scor ridicat la comert).
fie muncitori, devotati.