Jurist, ONG-ist și specialist în zona de mediu
Din noiembrie 2007 este Marketing Director Recolamp, o asociație cu trei membri fondatori din domeniul iluminatului: General Electric, Osram și Philips, care se ocupă cu procedurile colectării selective a deșeurilor de echipamente de iluminat.
În primii doi ani de facultate, Roxana Șunică a fost voluntar și apoi angajat al Fundației „Familia și Ocrotirea Copilului”, ai cărei beneficiari erau delincvenți minori sau adolescenți cu probleme sociale și aveau nevoie de asistență pentru reintegrarea în sistemul de învățământ. În timpul acestei perioade de voluntariat, Roxana a înțeles că structura sa emoțională o împiedică să vadă lucrurile detașat și obiectiv, iar o carieră în Magistratură, așa cum visa la începutul studiilor, nu i se potrivea. „Cred că aceasta este marea problemă a sistemului de învățământ din România: nu încurajează în mod real programele de voluntariat, nu-l obligă pe tânărul care trebuie să își aleagă o carieră să experimenteze un pic, să vadă ce presupune un domeniu sau altul”, spune Roxana.
Apoi, tot în timpul facultății, a lucrat la „Forumul Donatorilor Români“ – o organizație nonprofit care-i reunește pe finanțatori și lumea proiectelor și strategiilor din domeniul societății civile. După absolvire, în 2003, s-a angajat la JW Marriott, în cadrul clubului clienților VIP ai hotelului. „Pe parte de client service, marketing direct, vânzări și relații publice, nu cred că există vreo școală mai performantă decât experiența profesională într-un hotel de cinci stele”, adaugă Roxana. Ulterior, a ales un job în zona de business, ca Executive Assistant President, la Ursus Breweries, dar unde a stat mai puțin de un an. Recunoaște însă că, dacă ar putea da timpul înapoi, ar reevalua decizia de atunci.
Trecerea spre zona de business
În 2005, când piața muncii din România oferea multe posibilități tinerilor la început de carieră, Roxana s-a angajat în cadrul departamentului de Marketing și Comunicare al Sogelease, divizia de leasing a BRD Groupe Société Générale. Acolo a putut dezvolta și implementa strategia de comunicare internă și externă, programe de „incentive“ pentru angajații băncii, campanii media, promoții etc.
Pentru Recolamp a început să lucreze încă de la înființarea asociației, adică acum zece ani, în noiembrie 2007. „M-a atras noutatea jobului: era pentru prima dată în România când se punea problema, bineînțeles, ca obligație europeană, să colectăm și să reciclăm deșeuri din echipamente de iluminat. Am perceput asta ca pe o provocare, o ocazie de a crește, de a învăța, de a face muncă de pionierat. Și trebuie să recunosc, cel mai mult m-a încântat oportunitatea de a face eu totul cu mâna mea, de a așeza fiecare piesă a puzzle-ului”, explică Roxana.
Ca să lucrezi cu instituțiile statului ai nevoie de „umor și răbdare”
Mai exact, din 2007, în România s-au impus directive europene de mediu. Prin urmare, era nevoie de comunicare cu privire la necesitatea colectării selective a deșeurilor și cu focus pe deșeurile de echipamente de iluminat, de construit un brand și, poate, o întreagă cultură. Și iată cum, pregătirea juridică a Roxanei, experiența ei în domeniul ONG, dar și în mari corporații, tot ce acumulase până atunci au transformat-o în candidatul ideal pentru funcția de Marketing Manager în cadrul Recolamp.
În cei zece ani la Recolamp, Roxana a avut numeroase provocări, printre care lucrul cu instituțiile statului, pentru care este nevoie de „mult umor și răbdare”. În principal din cauza inconstanței și a lipsei de predictibilitate, în contextul instabilității politice și a schimbărilor foarte dese din instituțiile-cheie din domeniul mediului.
Dar cel mai important proiect a fost realizarea unui sistem național și funcțional de colectare și gestiune a deșeurilor din echipamente de iluminat – adică toată infrastructura. Acum există peste 12.500 de instituții de stat sau private care predau deșeuri.
A doua mare provocare a fost să convingă cât mai mulți producători de astfel de produse să aibă încredere că le vor îndeplini obligațiile legale de gestionare a deșeurilor generate de echipamentele de iluminat pe care ei le pun pe piață. În prezent, 189 de producători de lămpi, tuburi fluorescente, echipamente LED sau corpuri de iluminat sunt participanți în Asociația Recolamp.
În plus, gestionează constant numeroase programe de informare și conștientizare pentru marii retaileri, distribuitorii de echipamente de iluminat și companii generatoare de deșeuri. De exemplu, până la finalul anului, electricienii din întreaga țară pot transforma deșeurile de becuri și de neoane în premii, dacă le predau la magazinele participante în campanie.
„Un manager de top este responsabil și flexibil, foarte bine pregătit, nu se sfiește să admită când nu știe ceva, dar se documentează imediat. Este un om care cunoaște bine piața în care se mișcă, un om care are viziune și știe să gestioneze deopotrivă succesul, dar un succes care, poate, întârzie un pic. Și mai înseamnă ceva: un om care este aproape de colegi, care se înconjoară de oameni valoroși, fără să se simtă amenințat de performanțele lor”.
Studii de specializare
Cursurile de pregătire în domeniul protecţiei mediului sunt considerate o necesitate absolută de către Roxana. Astfel, în 2014 a obţinut un certificat de „Sustainability CSR Practitioner“ de la Institute of Environmental Management and Assessment (IEMA), pentru că avea nevoie să înveţe structurat care sunt mecanismele de la baza strategiilor de responsabilitate socială şi indicatorii de performanţă pentru companiile pe care ea le priveşte ca pe „generatori de deşeuri“ cu obligaţii legale de mediu, dar care pot avea şi alte pârghii de atras atenţia, altele decât ameninţarea unui control de la Garda de Mediu.
De asemenea, obţinerea unei certificări internaţionale de tip „CIM Diploma in Professional Marketing“ era un obiectiv setat de câţiva ani. Institutul de Marketing România are un program în parteneriat cu Oxford College of Marketing, ceea ce i-a permis să studieze în România şi să aibă acces la materiale, la biblioteca Oxford, la profesorii care vin la sesiunile de weekend aici sau să participe la webinare. „Totuşi, sunt în plină desfăşurare a celor doi ani de pregătire: examene, lucrări de realizat, mult studiu individual. Mai am un pic până voi obţine certificarea, dar mă bucur de drumul pe care îl am de parcurs până la diplomă.”
În timpul liber înot destul de des, citesc, ascult muzică, încerc să călătoresc. Orice ocazie de a mă urca în maşină, tren sau în avion, spre oriunde, este o bucurie pentru mine. Petrec timp cu prietenii şi stau şi pe platformele de social media. Sunt acel om care e pe Facebook şi recunoaşte acest lucru.
Împac viaţa profesională cu cea personală cu forţa. Glumesc, dar adevărul e că am hotărât, la un moment dat, să îmi fac un program în care să prevăd clar orele pentru activităţi din viaţa personală şi încerc să mă ţin de el. Doar să nu ne raportăm la orarul meu din septembrie, anul ăsta, la #10AniRecolamp.
3.650 de tone de deşeuri au fost colectate şi reciclate în #10AniRecolamp
Există peste 1.500 de puncte de colectare Colţ Verde unde se pot duce becurile arse
Articol preluat din numărul 241/octombrie 2017 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.