József Leimeiszter: E important să fim noi înșine bine, ca să avem energie pentru toate celelalte planuri
Pandemia a lovit dur mediul de business, provocând schimbări masive și impunând o reorganizare din temelii a muncii, a modului și locului din care lucrăm. Impactul ei a fost atât de important, crede József Leimeiszter, Directorul de Resurse Umane al fabricii Bosch din Blaj, încât poate fi comparat cu cel al motorului cu abur, o invenție ce a dat, practic, startul primei Revoluții Industriale. De aceea, acum, în plină Revoluție 4.0, accelerată de pandemie, ”regulile muncii ar trebui rescrise la nivel global”, subliniază József noua complexitate organizațională. O opinie pertinentă, având în vedere că, ultimii 2 ani și jumătate au demonstrat clar: succesul unei afaceri a depins covârșitor de adoptarea rapidă a unor noi modele de design organizațional, care să anticipeze și să îmbrățișeze imprevizibilul și schimbarea.
Bosch oferă un exemplu în această privință, drept urmare, vă invit într-o scurtă călătorie în noua realitate a muncii, în care ghid ne va fi directorul de Resurse Umane din cadrul fabricii Bosch din Blaj.
József are 35 ani, este originar din Ungaria, iar pentru el pandemia a însemnat o schimbare majoră și în viața personală, nu doar profesională.
József, cine ești, ce faci, în ce crezi? Ce impact au avut ultimii doi ani asupra ta, ca om, asupra valorilor și credințelor tale, a priorităților?
Sunt un om pasionat de oameni și, drept dovadă, mi-am petrecut mai bine de o decadă în domeniul resurselor umane, dintre care, peste opt ani în cadrul Grupului Bosch, în mare parte în Robert Bosch Hungary, în biroul Bosch din Budapesta. În prezent, sunt responsabil de activitățile departamentului de Resurse Umane al Fabricii Bosch din Blaj. Îmi place să mă implic în proiecte care mă ajută să înțeleg nevoile business-ului, ca, mai apoi, să le pot integra în mod strategic la nivelul organizației.
Consider că ultimii ani au fost cu precădere excepționali și că vom mai trece prin schimbări și perioade turbulente, cel puțin în viitorul apropiat. În acest context, avem nevoie de reziliență, pentru a ne menține în siguranță familiile, colegii și mediul de muncă. Eu însumi am schimbat un rol în această perioadă și am venit în România, la Blaj, cu încrederea că munca mea va avea un impact aici. Astfel, prioritatea mea este ca proiectele în care mă implic să aibă o influență pozitivă asupra viitorului organizației, asupra mea și a familiei mele.
Cum ți-a influențat criza viața profesională? Cum îți imaginezi (sau cum ți-ai dori să arate) munca ta în viitor?
Pandemia a avut un impact atât de mare asupra felului în care lucrăm, încât e comparabil cu inventarea motorului cu abur. La Bosch am demarat, încă de la începutul pandemiei, propria noastră inițiativă la nivel global de a crea cea mai bună combinație de lucru la distanță și de la birou. Astfel, am realizat că nu avem nevoie să punem accentul pe timpul petrecut la serviciu, ci, mai degrabă, să ne concentrăm pe atingerea rezultatelor.
Din perspectiva work life balance?
Granița dintre viața privată și viața profesională devine ușor neclară uneori. La Bosch ni s-a părut important să oferim sprijin colegilor noștri pentru a seta o limită de muncă, una care să contribuie la sănătatea lor mentală. În acest sens, recent, am avut un workshop susținut de un specialist psihoterapeut, pe tema provocărilor mentale la care sunt supuși angajații în modelul hibrid. Dezideratul meu este să găsim cu toții un echilibru. Îmi doresc ca echipa mea să se simtă puternică, să fie condusă de obiective, să acorde atenție acestui echilibru. Personal, consider că trebuie să fiu întâi bine cu mine, pentru a avea energie pentru toate celelalte planuri.
Transformarea a fost cuvântul de ordine pentru companii. Cum s-a reproiectat organizația ta pentru a face față schimbării? Iar configurând viitorul, ce pași urmează pentru a reașeza la noul loc toate piesele din complicatul puzzle organizațional?
Din punctul meu de vedere, consider că regulile muncii ar trebui rescrise la nivel global. Bosch oferă un exemplu în această privință. Suntem mândri de inițiativa noastră SmartWork, un model optimizat de muncă hibrid, implementat la nivel global, în care, echipele își definesc propriile reguli de muncă, în limitele definite de organizație. La Blaj, avem colegi care își desfășoară activitatea până la 100% din afara sediului, după preferință, în intervalul de timp ales de fiecare, și dezvoltăm modele flexibile de schimburi și pentru colegii care lucrează în producție. Toți angajații noștri fac parte din această transformare. Consider că este foarte important ca fiecare organizație să-și definească modelul de lucru adaptat propriului model de afaceri.
Organizația înseamnă oameni, cu așteptări și aspirații, cu emoții și frici, cu credințe și rutine. Din experiența de până acum, ce a fost mai dificil de schimbat: norme/reguli sau mentalități?
Acum 15 ani, Grupul Bosch și-a deschis prima unitate de producție în România, la Blaj, iar acum acoperă două sectoare de activitate: Tehnologie Industrială și Soluții de Mobilitate. Complexitatea fabricilor a crescut de-a lungul anilor, atât în ceea ce privește produsele și mașinile, cât și soluțiile industriei 4.0. Principala provocare este să acceptăm faptul că lumea este într-o continuă schimbare, iar Bosch urmează același trend al marilor schimbări. Ne sprijinim colegii pentru a avea o mentalitate care să îi ajute să se adapteze, să îmbrățișeze învățarea pe tot parcursul vieții și autoînvățarea. Suntem mândri de acest lucru, mai ales că fabricile sunt percepute ca fiind mai puțin deschise la schimbări în stilul de lucru. Am lansat chiar și un program prin care liderii să învețe își gestioneze echipele în noul model de muncă hibrid.
Privind munca, nu ca pe o activitate economică ori serviciu prestat cu folos material și generator de statut, ci ca experiență umană, cum a recreionat compania ta harta principiilor și valorilor prin care poți ”măsura” starea de bine, satisfacția la locul de muncă, succesul, echilibrul, performanța?
Personal, nu văd o mare schimbare în modul în care ne evaluăm starea de bine după pandemie. Valorile noastre de bază sunt în continuare o busolă clară pentru angajații noștri. Autonomia, încrederea, empatia, comunicarea deschisă și constantă, la toate nivelurile, colaborarea între unități și nivele ierarhice sunt ingredientele pe care noi mizăm în a aduce rezultate. Starea de echilibru o obținem prin modul în care căutăm și oferim feedback, învățăm din greșeli și, nu în ultimul rând, le vedem ca parte a culturii noastre de inovare. Satisfacția vine din claritatea definirii scopului afacerii noastre și lucrul cu pasiune pentru ca aceasta să devină un succes.
Subliniez faptul că, după declanșarea pandemiei, ne-am concentrat și mai mult pe bunăstarea și pe menținerea în siguranță a angajaților noștri. Experiența în cadrul companiei este măsurată de mai multe ori pe parcursul profesional, abordând procesele într-un mod holistic pe baza acestor inputuri. Majoritatea candidaților și angajaților apreciază Bosch datorită provocărilor profesionale, oportunităților internaționale, programelor de mentorat, precum și locurilor de muncă sigure și a susținerii primite din partea managerilor.
Deopotrivă, oameni și organizații ne dorim ca toate aceste schimbări să conducă, în final, spre o lume mai bună, echilibrată și justă. Solidaritatea de la debutul pandemiei ori mobilizarea pentru a sprijini refugiații din Ucraina sunt realități care susțin această aspirație. Ca lider și agent al schimbării, care este, astăzi, scopul tău primordial, dincolo de rezultatele (măsurabile) economico-financiare ale companiei?
În calitate de lider, cel mai important obiectiv este de a-i inspira pe angajații noștri și de a crea cadrul pentru a acționa independent pentru o cauză, chiar dacă este o cauză personală, a companiei sau a societății. Prin toate acțiunile noastre de business vrem să arătăm că ne pasă de angajații noștri și de cei care ne vor deveni colegi, așa cum ne pasă de impactul pe care îl creăm în societate și în mediul înconjurător. Cred cu tărie că programele noastre pun în evidență un fir roșu care devine din ce în ce mai clar, și anume, promisiunea fermă că la Bosch dezvoltăm cariere pentru o viață, creștem împreună, ne bucurăm de munca noastră, neîncetând să-i inspirăm pe cei din jurul nostru.
Atunci când situația în Ucraina a devenit dramatică, ne-am exprimat imediat solidaritatea cu vecinii noștri prin acțiuni prompte. Am reușit să ne mobilizăm în mod extraordinar la Blaj, ca o echipă, cu rezultate impresionante în doar două zile, cu ajutorul comunității noastre, inclusiv a cetățenilor din Blaj. Am fost impresionat de numărul mare de colegi care și-au oferit imediat suportul pentru a le fi alături celor care aveau nevoie de sprijin.
În altă ordine de idei, consider că, mai ales acum, având aceste modele noi de lucru, având autonomia de a alege de unde să lucrăm și cum să ne armonizăm cu ceilalți colegi din echipă, e deosebit de importantă încrederea pe care o avem unii în alții, încrederea că fiecare oferă 100% pentru scopul nostru comun.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 279
Pentru abonare, click aici