John Maxwell: Fii mai mult decat un manager. Fii un lider!
Liderii conduc oamenii care gestioneaza procesele. Daca toata munca dintr-o organizatie ar fi indeplinita de masini, iar procesele ar fi monitorizate si controlate de computere, organizatia nu ar mai avea nevoie de lideri. Dar oameni fac aceasta munca si gestioneaza procesele, iar ei nu functioneaza precum masinile. Au sentimente. Gandesc. Au probleme, sperante, visuri. Desi pot fi dirijati, ei prefera sa fie condusi. Si atunci cand sunt condusi, isi indeplinesc sarcinile mult mai performant.
Inca nu am intalnit un bun lider care sa nu fie si un bun manager. Liderii incep prin a fi mai intai propriii lor manageri. Odata ce stapanesc acest lucru, invata sa fie manageri si in zona lor de expertiza. Apoi aduga la asta si abilitatile necesare de a lucra si de a-i influenta pe ceilalti. Invata sa inteleaga dinamica lidershipului.
Daca esti deja bun in munca ta si stii sa gestionezi procesele, te afli pe calea spre leadership. Dar pentru a trece dincolo de management spre leadership este necesar sa iti largesti orizonturile mintii si sa incepi sa gandesti precum un lider. Daca esti deja un lider bun, atunci foloseste urmatoarele sugestii pentru a descoperi domenile unde mai ai nevoie de perfectionare.
1. Liderii gandesc pe termen lung
Liderii la 360 de grade nu se axeaza doar pe sarcinile imediate, ci vad dincolo de prezent. Ei privesc in fata, fie ca este vorba de cateva ore, zile sau cativa ani. Cineva a subliniat la un moment dat ca managerii sunt oameni care fac lucrurile asa cum trebuie, in timp ce liderii sunt oameni care fac lucrurile care trebuie, astfel incat organizatia sa reuseasca atat maine, cat si azi.
2. Liderii vad imaginea de ansamblu
Majoritatea oamenilor evalueaza evenimentele din viata lor in functie de cum vor fi afectati personal. Liderii gandesc intr-un context mult mai larg. Ei vad domeniul lor de activitate ca parte integranta a unui tot si inteleg cum fiecare element se imbina pentru a intregi puzzle-ul. Daca doresti sa fii un lider mai bun, atunci extinde-ti orizontul gandirii si fa eforturi sa observi lucrurile dintr-o perspectiva mai larga.
3. Liderii forteaza limitele
Liderii isi doresc sa gaseasca o cale mai buna. Vor sa aduca imbunatatiri. Le place progresul. Toate acestea implica schimbare, retragerea vechilor reguli, inventarea de noi proceduri. Lideii se intreaba frecvent: “ De ce actionam in acest mod?” si isi spun mereu : « Hai sa incercam asta ! » Ei vor sa testeze noi teritorii, iar asta inseamna sa depaseasca granite.
4. Liderii se axeaza pe lucrurile intangibile
Leadershipul este mai mult un joc al intagibilului. Ce poate fi mai intangibil decat puterea de influenta? Liderii se confrunta cu probleme precum moralul, motivatia, impulsurile, emotile, atitudinea, atmosfera si sincronizarea.
De exemplu, sa spunem ca un departament si-a depasit bugetul cu 100 000 de dolari in ultimul trimestru al anului. Problema lor nu este una de ordin financiar. Deficitul nu reprezinta decat suprafata situatiei. Adevarata problema s-ar putea sa rezide in moralul fortei de vanzari sau momentul lansarii produsului.
5. Liderii se bazeaza pe intuitie
Cum invata liderii sa lucreze cu lucrurile intangibile? Invata sa se bazeze pe intuitie. Imi place ceea ce a spus psihologul Joyce Brothers: “Incredeti-va in banuielile pe care le aveti. In general, acestea se bazeaza pe date inregistrate la limita constientizarii.” Cu cat de concentrezi mai mult pe lucrurrile intangibile in detrimentul celor tangibile, pe principii in loc de practica, cu atat vei acumula mai multe informatii de care sa te folosesti in viitor si cu atat mai ascutita va deveni intuitia ta. Doar intuitia nu este de ajuns, insa nu trebuie sa o ignori niciodata!
6. Liderii ii investesc cu autoritate si pe cei din jur
Leadershipul nu se bazeaza pe control, ci pe transfer de autoritate. Adevaratii lideri ofera altora din puterea lor. Cauta oameni buni si investesc in ei pana in momentul cand sunt pregatiti pentru a fi eliberati si investiti cu puterea de a performa in calitate de lider.
7. Liderii se considera agenti ai schimbarii
Liderii nu vor sa fie simpli observatori ai progresului, ci vor sa contribuie la infaptuirea lui. Lidershipul reprezinta o tinta mobila si asa va ramane mereu. Daca vrei sa fii un lider mai bun, obisnuieste-te cu ideea de schimbare. Si daca doresti sa conduci pe verticala, invta sa gandesti precum un lider: ai in vedere oamenii, progresul si lucrurile intangibile.
Fragmentul face parte din volumul “Lider la 360 de grade”, scris de John C. Maxwell, aparut la Editura Amaltea.