Între rațiune și misiune, pasiunea motivează și generează succesul
FT 1000, topul companiilor europene cu cea mai rapidă creștere, realizat de Financial Times, în colaborare cu compania de cercetare Statista, cuprinde anul acesta 6 firme românești. Una dintre ele este Softelligence, companie de tehnologie și consultanță, specializată în dezvoltarea și implementarea de soluții de transformare digitală. Cu o creștere de 235,5%, Softelligence ocupă locul 675, în urcare cu peste 200 de locuri față de 2020.
”Oamenii, capacitatea noastră de a inova și obsesia pentru succesul clienților”, crede Adrian Blidăruș, cofondator și CEO Softelligence, că sunt principalele ingrediente care au susținut această creștere. Despre celelalte, dar și despre munca cu pasiune și provocările liderilor în era post-Covid, în interviul de mai jos.
Sunteți o companie în continuă creștere. Care sunt principalele ingrediente pe care le-ați așezat la fundația ei, astfel încât să puteți realiza constant această extindere și diversificare și să atingeți succesul într-un timp relativ scurt?
Pe scurt, oamenii, capacitatea noastră de a inova și obsesia noastră pentru succesul clienților. Fie că a fost vorba despre echipa inițială, cei ce ni s-au alăturat mai târziu, cei ce au rămas ani de zile și poate chiar și cei ce au plecat – secretul a fost și rămâne echipa noastră. Relațiile interumane și legăturile create între „ai noștri” și reprezentanții companiilor client, acestea au făcut posibile colaborări ce s-au transformat în parteneriate, cu efort comun susținut și rezultate rapide și continue. Aceste echipe au reușit să rezolve probleme complexe și vitale pentru business, în mod creativ și pragmatic, dar și să creeze un mediu propice pentru planificarea viziunii de viitor. Softelligence folosește tehnologia, dar se concentrează mereu pe latura umană, pentru a putea să ajute companiile din domeniul serviciilor financiare să își lărgească orizonturile și să obțină mai mult în fiecare zi, pe fiecare plan.
Accelerarea digitalizării, impusă de pandemie, a fost o oportunitate extraordinară pentru toate firmele din sectorul IT. Dar nu toate au crescut atât de mult sau atât de vizibil. Ca urmare, ce alți lianți ați adăugat în aceste luni de criză, astfel ca, în ciuda incertitudinilor, fricilor și lipsei de predictibilitate, să continuați ascensiunea?
Noi am intrat în pandemie cu două stări: curiozitate și curaj. Nu înseamnă că nu ne-am temut, dar nici nu am înghețat în inacțiune. Am înțeles de la început că acolo unde este risc, trebuie să fie și oportunități – și că trebuie doar să fim deschiși. Atunci când clienții noștri au avut nevoie de ajutor rapid (aș putea spune chiar imediat), pentru a putea depăși situații limită în timpul crizei generate de pandemie, noi am răspuns „prezent!” și am acceptat toate provocările, cu îndrăzneală. Ce a rezultat din acest proces a fost un succes pe termen scurt, reprezentat de soluțiile inovatoare pe care le-am creat, și apoi o dezvoltare sustenabilă pe termen mediu și lung, după ce am dovedit din nou că suntem mereu acolo, livrăm fără echivoc și ne ținem întotdeauna de cuvânt. Nu în ultimul rând, am reușit să creștem pentru că ne dorim să ne putem mândri cu rezultatele muncii noastre, iar acestea nu se pot vedea decât prin ceea ce clienții noștri, la rândul lor, pot realiza cu ajutorul soluțiilor livrate de noi. Astfel, am conectat pasiunea pentru tehnologie cu dedicarea în scopul succesului parteneriatelor cu clienții.
În general, antreprenorii din zona IT sunt, în primul rând, extrem de pasionați de munca/profesia lor. În leadership, între rațiune și misiune, își mai găsește loc pasiunea?
Softelligence e locul în care toți cei care depun efort împreună sunt pasionați de aceleași subiecte. Împărtășesc, din fericire, pasiunea pentru tehnologie cu toți cei 250 de colegi din firmă, din toate cele trei țări unde avem o prezență directă. Din această pasiune rezultă viziunea, pe care o împărtășim între noi, dar și cu clienții noștri. Așadar, da, este foarte mult loc de pasiune în familia Softelligence, și, de fapt, exact asta ne motivează pe toți – faptul că vrem să aflăm ce ne așteaptă în următorul proiect, la următoarea provocare, dar și că vrem să fim mereu pregătiți, antrenați, la curent cu tot ce este nou și important.
Astfel, o parte integrantă a misiunii noastre este aceea de a descoperi și redescoperi cele mai noi tehnologii, de a le stăpâni complet și de a le pune în slujba clienților noștri, pentru a-i ajuta să își atingă adevăratul lor potențial.
Rezultatul final este transformarea potențialului tehnologic mereu în schimbare și evoluție în rezultate măsurabile pentru clienții noștri, trecând obligatoriu prin elementul uman, fără de care nimic nu este posibil.
Noile tendințe de flexibilitate și autonomie manifestate de angajați, dar și tehnologizarea accelerată a proceselor, vor face tot mai dificil managementul. De aceea, lumea post-Covid se prefigurează a fi o altă ”mare” pe care liderii va trebui să navigheze cu pricepere și prudență. Care credeți că vor fi cele mai mari provocări ce vă vor pune din nou la încercare?
Cred că există mai multe aspecte ale transformării modului în care lucrăm. Este evident faptul că, dat fiind că nu mai suntem unii lângă alții, interacțiunea umană este foarte mult diminuată, cu implicații bune și mai puțin bune. Partea bună este legată de lucrul individual (focus time) unde am văzut niște îmbunătățiri consistente în productivitate. Schimbarea mai subtilă și totodată mai profundă este că, într-o mare măsură, nevoia noastră de interacțiune era satisfăcută la serviciu, iar legătura cu comunitatea de lucru era una puternică. Pe lângă această dimensiune personală a acestei transformări, pare că există și o legătură puternică între lucrul în comunitate și creativitate. Cu alte cuvinte, deși productivitatea crește semnificativ în condiții de muncă de acasă, creativitatea scade la fel de spectaculos. Astfel, misiunea liderilor va fi legată de a putea crea un cadru unde să existe un echilibru între „focus time” și „social time”. Provocarea este cu atât mai mare, cu cât nu putem trata toți oamenii la fel, pentru că nevoia de socializare diferă de la un rol la altul, de la un moment la altul, cât și de la un individ la altul, iar, de multe ori, nici măcar oamenii nu știu ce vor sau ce e mai bine pentru ei la un anumit moment. Cert este că omul este o ființă eminamente socială. Fără conexiuni interumane, devenim nefericiți și inflexibili. De aceea, un echilibru corect între munca împreună și cea de acasă reprezintă cheia succesului, iar găsirea lui va fi provocarea fiecărei companii de tehnologie.
De ce abilități vor avea nevoie liderii post-Covid pentru a-și menține ”nava” în siguranță și îndeplini misiunea cu succes?
Aș menționa aici trei caracteristici – două dintre ele le-am menționat și mai devreme: curiozitate, curaj și loialitate. Orice plafonare în perioada pe care o traversăm poate fi letală pentru succesul companiei. Liderii, la fel ca și cei ce îi urmează, trebuie să fie curioși și pasionați pentru a reuși să facă față la provocările zilnice. Avem de a face cu foarte mult necunoscut, foarte multă nesiguranță, dar și cu oportunități, unele chiar nebănuite. Cei care sunt dispuși să experimenteze și să învețe vor avea cele mai mari șanse de a fi recompensați. Situațiile pe care le întâlnim trebuie abordate direct, cu îndrăzneală, încercând să găsim echilibrul corect între pragmatism și creativitate pentru a livra cele mai bune soluții de fiecare dată. Dacă ar fi să duc mai departe metafora despre marinărie, pe vreme rea, nu e bine nici să stai pe loc și nici să fii aproape de țărm, iar echipa și căpitanul să fie alerți și mereu pregătiți.
În fine, loialitatea reprezintă un mix între a-ți înțelege nevoile tale, ale colegilor și mai ales ale clienților, de a le înțelege viziunea, de a o interioriza și de a te putea alinia la ea, pentru a merge în aceeași direcție. Transparența și onestitatea sunt, de asemenea, cheie.
Suntem la cumpăna dintre ani. Ca lider și ca om, care sunt prioritățile dvs pentru 2022?
Prioritatea nu s-a schimbat: a crește. A crește ca și companie și a ne dezvolta, dar și a crește pe plan personal, pentru că principalul factor limitator al creșterii și dezvoltării unei organizații este nivelul celor care o conduc. Anul viitor ne dorim ca Softelligence să crească la o cifră de afaceri agregată de 17 MEUR, cu ajutorul a 80 – 100 de colegi noi.
Acest articol este preluat din ediția print a Revistei CARIERE nr. 275
Pentru abonare, click aici