Increderea, secretul excelentei in afaceri
Misiunile pe care le-a avut in zeci de ani de lucru cu lideri din intreaga lume, de la sefi de trib pana la conducatori de organizatii non-profit, l-au condus pe Stephen Covey la concluzia ca leadershipul este capacitatea de le comunica oamenilor valoarea si potentialul, pe care le au, intr-un mod atat de clar, incat ajung si ei sa le vada. Este influenta pe care o avem asupra celor din jur pentru a-i ajuta sa isi descopere propria voce, propriul scop.
Ce v-a inspirat cel mai mult in cariera, pentru a va dezvolta si a avea succes?
Totul a pornit de la un proiect de training dedicat liderilor, pe care l-am avut in Marea Britanie. Atunci mi-am dat seama ca era ceea ce imi doream sa fac. In ultimii ani am lucrat cu 38 de presedinti de stat, am instruit sute de directori de corporatii si asociatii. Efortul meu se concentreaza spre a-i invata importanta unei paradigme pe care o numesc personal greatness leadership. Pentru aceasta, sunt trei aspecte care trebuie luate in considerare. Primele tin de excelenta la nivel personal (prin aplicarea celor 7 deprinderi) si la nivel de echipa (prin asumarea celor 4 roluri ale liderilor, care modeleaza cele 7 deprinderi: gasesc calea, aliniaza, prin crearea unui sistem elegant de lucru, imputernicesc si modeleaza, prin construirea increderii reciproce, care reprezinta esenta leadershipului eficace). Cel din urma aspect tine de excelenta la nivel organizational.
Cum a transformat criza leadershipul?
Criza modeleaza radical reactia leadershipului. Cea mai mare provocare a unei crize este aceea ca trebuie sa ii raspunzi. Aceste raspunsuri se bazeaza, indiferent de context, de tara, pe principii care nu se schimba, indiferent de criza sau de alti stimuli.
Care sunt acele principii valabile in lumea afacerilor de azi?
Daca aduni laolalta oameni din mai multe tari, dincolo de barierele de limba ori mentalitate, se creeaza intotdeauna o coeziune prin cateva principii de baza: corectitudine, respect, dezvoltare continua, dorinta de a aduce o contributie.
Este posibil sa controlam rezultatele in aceste vremuri nesigure? Cum?
Totul porneste de la respectarea principiilor de baza pe care le-am mentionat. Acestea conduc la patru beneficii majore: veti inspira incredere (care ii va incuraja pe oameni sa ofere tot ceea ce au mai bun), veti avea un scop clar, veti avea sisteme de succes aliniate si veti elibera talentul din oameni, transformand teama de criza in implicare.
Ce pot face liderii pentru ca echipele sa ii urmeze, in aceasta perioada in care creste tentatia de a te concentra mai mult pe binele personal?
De la sefii de trib, pe care i-am instruit cateva zile, am primit un toiag indian vorbitor. In locul lui poate fi folosit un bat simplu, un pix sau orice altceva. Este cea mai puternica tehnica de comunicare pe care am intalnit-o. Cine il tine vorbeste pana cand se simte inteles, iar ceilalti parteneri de comunicare nu au dreptul sa intervina in tot acest timp, ci doar asculta. Apoi toiagul trece mai departe, la alt vorbitor, si tot asa. Are un efect spectaculos, transforma energiile negative in unele constructive. Si inlatura barierele pe care ni le punem de cele mai multe ori in calea sinergiei, acea solutie superioara celei la care s-a gandit fiecare din cei doi parteneri. Intr-o negociere, de obicei partile isi comunica asteptarile si apoi trec la calea de mijloc, la un compromis. Exista o a treia cale, superioara, care nu este nici a mea si nici a ta si care asteapta sa o gasim impreuna. Utilizarea „toiagului vorbitor“ ii ofera fiecaruia sansa de a se face inteles, spre satisfactia sa. Odata ce ambii parteneri se fac si se simt intelesi, creste transparenta, creste gradul de incredere in cadrul relatiei si sunt mai dispusi sa schimbe idei, sa se lase influentati de opinia celuilalt, sa nu mai tina la propria idee si sa accepte imbunatatiri care apar din beneficiile diversitatii. Este extraordinar sa vezi cum, in timpul unui astfel de exercitiu, oamenii pleaca de la doua idei complet diferite si puternice, deoarece tin de valori, si reusesc sa se lase influentati de celalalt, ca impreuna sa vina cu o a treia varianta care le place mai mult si pe care vor sa o implementeze.
Cum stim ca obiectivele profesionale si de viata pe care ni le alegem ne reprezinta cel mai bine?
Pentru a afla care ne este vocatia trebuie sa aflam la ce suntem talentati (ce ne place sa facem si reusim sa facem bine), de ce suntem pasionati, ce ne spune constiinta sa facem si care sunt nevoile noastre (care sunt acele atribute unice pe care le avem si pe care le putem pune in slujba unui scop).
Ce putem face pentru a deveni mai buni? Cum poate un manager obisnuit deveni un lider extraordinar?
Ii recomand pasii pe care i-am reunit sub conceptul „Cele 7 deprinderi ale oamenilor eficace“: fii proactiv, incepe cu gandul la final, pune prioritatile pe primul loc, gandeste castig-castig, incearca mai intai sa intelegi si apoi sa fii inteles, actioneaza in sinergie, ascute fierastraul.
Ce intrebari auziti cel mai des de la lideri, in ultima vreme?
Liderii sunt preocupati de crestere economica, educatie, rata criminalitatii, de cum sa isi inteleaga partenerii de dialog.
La ce lucrati acum?
Scriu o carte, A treia alternativa – cum sa gasim solutii altenative, nu de compromis. Cand inima se simte inteleasa, mintea se deschide si apare a treia alternativa. Aceasta este o solutie creativa gasita de cei doi participanti la un dialog, mai buna decat cele la care s-a gandit fiecare, separat. In plus fata de scrierea acestei lucrari, am 9 copii si 58 de nepoti. Ei sunt unul dintre motivele pentru care stau departe de birou si de noile tehnologii, care sunt foarte bune cand ne slujesc, si nu cand ajung sa ne stapaneasca.
Multumim Franklin Covey Romania pentru sprijinul acordat in realizarea interviului.
Manageri romani care aplica principiile lui Covey
Pune prioritatile pe primul loc si gandeste dupa modelul „castig-castig"
Este nevoie de curaj sa actionezi consecvent cu prioritatile tale, mai ales ca suntem programati sa rezolvam in primul rand problemele urgente si poate mai putin importante cu care ne confruntam zi de zi. Cand suntem pusi in fata deciziei de a alege intre o activitate sau alta, trebuie sa ne exersam curajul de a privi inspre propriul „Nord“ (acela din misiunea personala) si de a determina daca activitatea ne ajuta sa ne indreptam spre scopul dorit. Daca nu ne ajuta, curajul ne va permite si intari sa spunem nu. Cand spunem nu, spunem da viitorului nostru. Trecerea de la „a fi intotdeauna castigator“ la o gandire echilibrata de tip „castig-castig“ inseamna pentru mine sa accept mai mult ocaziile care ma pun in situatia de a fi vulnerabil. Am observat, de asemenea, ca aceasta deprindere „castig-castig“ devine mult mai usoara cand incerc sa renunt la judecata procesului de comunicare. Indiferent daca este vorba de o negociere sau o argumentare, debarasarea de nevoia de a imparti lumea in „corect“ si „gresit“ sau „bun“ si „rau“ deschide usi si permite mult mai multa flexibilitate. Nu mi-am imaginat niciodata ca ar putea fi atat de dificil!
Cristian Giuglea – T&D Manager Autoliv Romania