Inainte de a-i conduce pe altii, trebuie sa ma conduc pe mine insumi
Povestea mea include concedieri atat din functia de CEO, cat si din postura de membru al consiliului de conducere. Am fondat o companie si am atras investitii de peste 30 de milioane de dolari. Am cumparat cu banii acestia alte doua companii, am angajat primii 50 de oameni, iar apoi am fost dat afara pe motiv ca nu eram un lider bun. Iata lucrurile pe care nu le stiam despre propria mea companie: nu stiam ce facea produsul nostru, nu stiam pe nici unul dintre clienti, nu aveam habar de veniturile sau de pierderile pe care le inregistra compania. In plus, aveam fantezii cu cel putin 10 dintre angajate.
Si totusi, principalul motiv pentru care am fost dat afara era ca nu ajutam pe nimeni. Nu doream niciodata sa vorbesc. Ma incuiam in birou si ma prefaceam ca nu exist, atunci cand cineva batea la usa mea. Daca cineva ma intreba despre viziunea pe care o aveam, obisnuiam doar sa dau din cap si sa spun lucruri precum „Rezolva sarcina asta”.
A fi lider nu inseamna sa-i dirijezi pe altii. A fi lider nu presupune ca ai realizat ceva maret in trecut, iar acum ai vreun fel de autoritate asupra celorlalti. Pentru a fi lider nu iti trebuie bani, oameni sau autoritate. Totul tine de mentalitate si incepe prin a te conduce in primul rand pe tine insuti.
Dupa ce am condus 20 de companii (majoritatea esecuri), am investit in 30 de companii (majoritatea succese) – printre care Reset Inc. si StockPickr ‒ si am fost in consiliul de conducere al altor 12, pot spune ca am invatat cate ceva despre ce inseamna conceptul de leadership. Astfel, am facut o lista cu lucrurile cele mai de pret pe care le-am invatat pe propria piele.
Mai mult succes pentru ceilalti decat pentru tine
De departe cel mai important dintre toate: sa-ti pese de succesul celorlalti mai mult decat de propriul succes. Toti de langa tine au nevoie ca la un moment dat sa te depaseasca. Daca cei din jurul tau izbandesc mai mult ca tine, atunci vei avea parte de o viata buna. Asa conduci. Lumina este in fata ta, iar tu ii conduci catre lumina, iar apoi te intorci. Daca poti sa fructifici acest aspect atunci vei fi un lider. Nu trebuie sa ma crezi, am vazut-o de prea multe ori. Nu conteaza ca e vorba despre angajati, investitori, prieteni sau familie. Da-ti seama ce poti sa faci astfel incat cei din jurul tau sa aiba o zi de succes!
„Da si?…”
Sotia mea a avut o idee azi dimineata referitoare la o gluma pe are dorea sa o spuna la munca. I-am sugerat o mica modificare. Cu toate acestea, in loc sa ii spun „Nu asa”, i-am zis „Da, si….” enumerandu-i apoi aspectele pozitive ale ideii ei, dand dovada de respect. Apoi, i-am spus sugestiile referitoare la cum cred eu ca ar putea fi imbunatatita ideea. In loc sa sabotez ideea ei, am avut o abordare constructiva prin care i-am adaugat ceva nou.
Regula 30-150 sau regula vizionara
Grupurile cu mai putin de 30 de oameni erau numite triburi in trecut. Tribul e ca o familie mai mare. Inveti in cine sa ai incredere si in cine nu. De asemenea, inveti sa asculti problemele fiecarui membru si sa incerci sa il ajuti. Cand ai in trib intre 30 si 150 de oameni deja iti este greu sa cunosti pe toata lumea in mod direct, iar cand numarul acestora depaseste 150 atunci este practic imposibil sa ii cunosti pe toti. Dar, marii lideri stiu sa tina discursuri care sa ii uneasca pe cei din echipa lor sub aceeasi viziune. Daca doi oameni cred in aceeasi poveste, atunci indiferent de distanta care ii separa, acestora le va fi mai usor sa aiba incredere unul in celalalt. O poveste reusita pleaca de la o problema existenta, trece prin procesul de a o rezolva si ofera o solutie ce iese din tipare.
Tot timpul exista un motiv aparent si un motiv real
Oamenii vin tot timpul la mine cu diverse probleme, fie ca este vorba de un client care cere prea multi bani sau de un coleg care nu isi face treaba bine. Intr-una din zile, o angajata a inceput sa planga in fata mea zicand ca nu isi face treaba cum trebuie fata de unul dintre clientii nostri. Era adevarat, insa motivul real pentru starea ei proasta fusese ca unul din partenerii mei de business o criticase, iar acest aspect ii afecta munca. Aceasta era problema reala care imi necesita atentia. Imediat ce am rezolvat-o, nu a mai fost nici o problema nici cu angajata, nici cu clientul si nici cu partenerul meu de afaceri. Tot timpul vor exista atat un motiv aparent, cat si unul real. Un lider bun asculta ceea ce il tulbura pe angajat si incearca sa gaseasca o solutie bazandu-se pe motivul real. O solutie rezolva problema, insa o solutie reala rezolva 100 de probleme.
Dragostea fata de ceea ce faci
Warren Buffet declara ca face skipping pana la serviciu si ca si-ar face munca si pe gratis. Desigur, poate aceasta declaratie are si ceva de-a face cu faptul ca averea sa este estimata la 50 de miliarde de dolari. Cu toate acestea, am avut sansa sa ii vad cateva dintre scrisorile din anii '50, pe cand era inca la inceput de drum. Chiar si la vremea aceea, pe cand era sarac si si-a inceput afacerea in sufragerie, se putea spune ca iubea ceea ce facea. Iubea sa gaseasca si sa cumpere firme mici de care nu mai auzise nimeni. Concluzia este sa nu faci ceva doar de dragul banilor. Banii vin ca un efect secundar al persistentei. Exploreaza-ti interesele si persista in ele. Abia apoi poti sa te bucuri de efectele secundare.
Fii propriul tau lider
Inainte de a-i conduce pe altii trebuie sa ma conduc pe mine insumi. Trebuie sa citesc, sa ma imbunatatesc cu macar 1% pe saptamana, sa inteleg mai bine lucrurile prin care trec, sa adopt sanatatea fizica, psihica si spirituala pe care o recomand celorlalti si exemplele pot continua. Cateodata nu reusesc, dar sunt impacat. Nu am timp de regrete. Astazi este o zi noua si singurul mod in care imi pot garanta reusita in ziua de maine este prin reusita zilei de azi.