Educația nu este despre a ști, ci este despre a învăța și a face
Revista CARIERE a organizat, joi, 20 septembrie, un eveniment special, dedicat unei teme de mare impact: Educația. Știm cu toții că numai simpla pronunțare a acestui cuvânt generează diverse opinii – de la cele cu accente combative, până la cele polemice ori chiar dramatice. Educația a fost și rămâne importantă, iar tendințele globale o situează ca fiind prioritate majoră peste tot în lume.
Cu atât mai mult când vorbim despre educaţia viitorului în era perturbatoare a inteligenţei artificiale şi a transformărilor radicale. Intitulat „EDUCAŢIA 4.0 – Revoluţia transformării noastre ca societate. De unde începem?”, evenimentul a reunit la Pentagon Events din București o audiență formată din aproximativ 180 de participanți – middle manageri, top manageri, factori de decizie din diverse companii, lideri de opinie, educatori, antreprenori.
***
„Vă invit să împărtășim povești despre Educație. Povești de trezit adulții. Și copiii, bineînțeles, deși ei mai degrabă ar trebui înțeleși și liniștiți“, a subliniat în deschiderea conferinței moderatorul evenimentului, Daniela Palade Teodorescu (foto) – redactor șef al Revistei CARIERE. „Întâlnirea de astăzi este despre ce pot face eu! Educația este despre fiecare dintre noi. Despre umanitate. Despre ce putem face fiecare, cu mintea și resursele proprii. Fără a pasa la infinit vina asupra altcuiva – indiferent că e sistemul de educație, guvern, ministere șiu alte entități. Educația e despre fiecare dintre noi, despre umanitate și conștiința personală, despre conștientizarea faptului că fiecare dintre noi face schimbarea. Ca părinte, ca educator, ca angajator, antreprenor, manager.
Le mulțumesc tuturor specialiștilor și reprezentanților de top ai companiilor care au ales să se alăture demersului nostru de a susține educația de calitate“, a mai adăugat Daniela Palade Teodorescu.
În cadrul conferinței au fost abordate teme precum: Revoluţia în educaţie; Erou, lider, model de viaţă, model de educaţie; The Magic Switch. Cum pot schimba metodele de coaching dezvoltarea copiilor; Care este mentalitatea românească despre educație, creștere, grijă față de copii; Ofensiva companiilor la criza de talente; Cei patru piloni ai educaţiei moderne: părintele, educatorul, elevul, angajatorul; Viitorul educaţiei înseamnă educaţie vocaţională, educaţie antreprenorială, educaţie financiară, educaţie digitală; Învăţarea în era digitală – oamenii ştiu, dar nu fac! ș.a.
Printre speakeri s-au numărat: Oana Moraru, Consultant educaţional; Oana Botolan, Managing Partner, Cteam Human Capital; Anca Moldoveanu, Founder Family Hub; Dan Berteanu, Managing Partner Equatorial; Nora Dobre, Director Fundaţia Dreptul la Educaţie, OTP Bank România; Cristian Hatu, Președinte și membru fondator al Centrului de Evaluare și Analize Educaționale (CEAE) Smărăndița Schnel, Director Divizie HR BPO, Telekom Romania; Daniel David, Prof. Univ. Dr., Universitatea Babeș-Bolyai Cluj-Napoca.
Avem o generație de copii care va supraviețui școlilor
Sunt minunați copiii, doar că uneori profesorii nu au timp să observe acest lucru. Aceasta a rezultat, printre altele, din prima prezentare a conferinței, susținută de Oana Moraru (foto) – Consultant educațional. Prezentarea sa – „Să redefinim copilăria” a evidențiat care este mentalitatea românească despre educaţie, creştere, grijă faţă de copii, de la o vârstă la alta. De asemenea, Oana Moraru a vorbit despre cele mai bune practici educaționale în susținerea emancipării sistemului de învățământ din România.
„Am început să simt pulsul copiilor prin joacă, punându-i să ducă până la capăt un joc sau realizarea unei jucării“, spune Oana Moraru, subliniind că „cea mai mare parte a părinților ar trebui să înțeleagă ce e în neregulă cu sistemul de învățământ românesc, dincolo de politic și financiar“. Oana a mai vorbit și despre metoda observării – care ar trebui folosită în grădinițe și în școală, despre faptul că orice profesor este în primul rând profesor de gândire și simțire. „Dezvoltarea matricii gândirii presupune abilitatea de a memora. Și atenția este foarte importantă. Atenția este superputerea umanității“, a mai subliniat Oana Moraru. Nu în ultimul rând, referindu-se la Educația 4.0, a evidențiat că tehnologia în școala românească ar putea să facă un fel de ardere de etape: „Avem o generație de copii care va supraviețui școlilor noastre“.
Cea de-a doua prezentare – „The magic switch” a aparținut Oanei Botolan (foto) – Managing Partner, Cteam Human Capital și a evidențiat cum pot schimba metodele de coaching dezvoltarea copiilor. „Noi am crescut într-un sistem de predare liniar… De fapt, procesul de învățare e un cerc. Dacă părinților le-ar ajunge la urechi conceptele de parent as a coach spre exemplu, lucrurile ar fi mult, mult mai simple. Am conceput un program de educație vocațională pentru elevii de liceu. Consilierii vocaționali sunt foarte importanți. Nu putem face o schimbare majoră în sistemul de educație, dar în mic da!“, a subliniat Oana Botolan.
„Soluția ar putea fi gândirea pe termen lung, fiindcă gândirea pe termen scurt peticește”
Conferința a continuat cu panelul – Viitorul educaţiei în România. Ofensiva companiilor la criza de talente. Speakeri (foto, de la stânga la dreapta): Anca Moldoveanu – Founder Family Hub, Dan Berteanu – Managing Partner, Equatorial, Cristian Hatu – Președinte și membru fondator, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale, Nora Dobre – Director Fundaţia Dreptul la Educaţie, OTP Bank România. „Scopul educației nu este despre a forma forțe de muncă. Soluția ar putea fi gândirea pe termen lung fiindcă, gândirea pe termen scurt peticește“, a răspuns Anca Moldoveanu – Founder Family Hub în cadrul panelului. Anca Moldoveanu a amintit, cu acest prilej, pilda referitoare la John Lennon, plină de sensuri, respectiv: când John Lennon avea 5 ani, mama i-a spus că fericirea este cheia vieții. Când a mers la școală, i s-a cerut să scrie ce vrea să fie când va crește mare. A scris că vrea să fie fericit. Ei i-au spus că nu a înțeles întrebarea, el le-a spus că ei nu au înțeles viața…
„Suntem îngrijorător de departe și suntem și mai departe dacă ne raportăm la modelele din străinătate“, a răspuns Dan Berteanu – Managing Partner, Equatorial, referindu-se la o altă întrebare din cadrul panelului, legată de cum ar trebui să arate o strategie digitală a educației în România și dacă este țara noastră pregătită pentru meseriile viitorului. „Ceea ce cred că este într-adevăr îngrijorător în școala din România e că nu înțelegem cum să folosim tehnologia în favoarea copiilor noștri și aceasta se întâmplă și în companii“, a conchis Dan Berteanu. Care a răspuns, de asemenea, și la întrebarea „Cum resimțim conflictul dintre generații?” cu o situație pe care o remarcăm și în companii: „Ideea este că același gen de plictiseală pe care îl vedem la copii în școli îl vedem și în companii. Spre exemplu, problema fundamentală pentru care în corporații învățarea e fără noimă e pentru că sistemul nu e pregătit. Ai învățat, și? Ce faci cu asta?!?“.
„Domnule Hatu, aș vrea să vorbim despre România celor mulți și educați… Unde sunt profesorii ca dv., cei care vor să facă metoda de predare atractivă și chiar fascinantă?”, s-a adresat Daniela Palade Teodorescu lui Cristian Hatu – Președinte și membru fondator, Centrul de Evaluare și Analize Educaționale. „Oamenii trebuie să învețe să își folosească mai mult creierul la locul de muncă. Școala trebuie să dezvolte abilități, care pot ajuta în viitor la diversele specializări noi. Exemplele asiatice în ceea ce privește educația, școala sunt niște mituri. Trebuie să ne uităm la Portugalia, la Germania. Ce-i de făcut? Trebuie să intrăm în sistemul formal de educație. Timpul nu mai are răbdare“, a răspuns Cristian Hatu. „E necesară identificarea pattern-ului potrivit. Pe ce să construiești dacă nu ai fundație?“.
La întrebarea cu privire la educația financiară a copiilor a răspuns Nora Dobre – Director Fundaţia Dreptul la Educaţie, OTP Bank România: „Copiii trebuie să înțeleagă cum pot fi folosiți banii în folosul lor. În continuare este importantă interacțiunea copilului cu trainerul/profesorul și în ceea ce privește educația financiară“. La întrebarea generală despre ce ar face pentru sistemul de învățământ, concret, au răspuns Dan Berteanu: „Aș schimba felul în care sunt aleși profesorii“, iar Cristian Hatu a concluzionat, menționând chiar scopul conferinței: „Să știm unii de alții. Pentru că noi mergem pe drumuri paralele“.
Următoarea prezentare a abordat tema Viitorul Educaţiei înseamnăeducaţie vocaţională, educaţie antreprenorială, educaţie financiară, educaţie digitală. Prezentare a fost susținută de Smărăndița Schnel (foto) – Director Divizie HR BPO, Telekom Romania. „Liderii trebuie să gestioneze incertitudinea într-o lume foarte digitală. Trebuie să asigurăm dezvoltarea oamenilor pe nivelul de business. În ceea ce privește programele de learning, la Telekom avem o flexibilitate pe care la alte companii nu o găsești. Avem din ce în ce mai multe training-uri virtuale, avem spre exemplu și un trainer roboțel-tătic! În companiile de tehnologie partea de inovare este foarte importantă. Să nu omitem agilizarea (Agile – reprezintă după cum îi spune și numele, o abordare de management care favorizează schimbarea, mai degrabă decât planificarea metodică, și funcționează după câteva principii care ne sugerează cum să abordăm proiectele pentru un maxim de eficiență și rapiditate). Inovare, agilizare, schimbare continuă – despre asta este vorba. Să nu omitem faptul că, în noiembrie 2016, noi am început programul de transformare culturală. De altfel, în zona de HR din România ultimilor 20 de ani, s-a schimbat mult felul în care acordăm atenție transformării”, a explicat Smărăndița Schnel.
Daniel David: „Eu cred că prioritatea numărul 0 a acestei țări este mediul academic”
Prezentarea „Spre România modernă. Aspecte din psihologia prezentă a românilor care ne ajută sau ne împiedică” i-a aparținut Prof. Univ. Dr. Daniel David. Șeful catedrei de Psihologie Clinică și Psihoterapie din cadrul Universității ”Babeș-Bolyai” din Cluj a comunicat, prin intermediul skype, celor prezenți la conferință, ideile sale cu privire la profilul educativ-cultural al României. „Se așteaptă de la elevi, de la studenți, să nu provoace puterea. În lumea modernă, accesul la cunoaștere este deja democratizat. Cu fiecare generație, coeficientul de inteligență crește cu câteva puncte. Dacă nu ne înțelegem profilul biocultural specific, avem mai multe complexe ”. Daniel David a mai subliniat că, dacă facem referiri la exemple pozitive din străinătate în ceea ce privește educația noastră defectuoasă, să luăm în seamă faptul că nu ne-a cerut nimeni să ne integrăm în spațiul vestic: „Noi am cerut aceasta. Iar spațiul vestic acționează pe coordonate diferite de ale noastre. Și atunci noi trebuie să ne aliniem pe coordonatele spațiului vestic“. Daniel David a fost ferm: „Eu cred că prioritatea numărul 0 a acestei țări este reformarea mediului academic. De aici pornește modernizarea țării“. Mai multe din cadrul acestei prezentări veți găsi într-un articol axat strict pe argumentele și comentariile profesorului Daniel David, din cadrul conferinței Educația 4.0.
Workshop-ul „Învăţarea în era digitală – oamenii ştiu, dar nu fac!” susținut la finalul evenimentului de către Dan Berteanu foto)- Managing Partner Equatorial – a reiterat ideea de învățare și a adus în atenția publicului cea mai nouă aplicație a Equatorial – „VRunners – Make The Most For Your Learning”.
„Noi tindem să credem că educația se întâmplă numai la școală, în sala de clasă. Greșit. Se întâmplă în fiecare moment al vieții noastre, pe stradă, oriunde. Ceea ce nu facem este că nu aplicăm momentele de învățare din jurul nostru. Trece învățarea pe lângă noi. Știți vorba aceea: <Dacă învățarea e prea scumpă, încercați incompetența>“…
De la firul ierbii
După cum avea să sublinieze la finalul evenimentului Daniela Palade Teodorescu – redactor șef Revista CARIERE, schimbarea va veni de jos, de la firul ierbii – din familie, din conștiința personală. Nu putem aștepta la infinit schimbarea care să vină de sus. Fiecare poate genera schimbare în domeniul lui de activitate, ca manager, antreprenor, educator, dar mai ales ca părinte.
Evenimentul Educația 4.0 a fost posibil datorită partenerilor care au crezut în demersul nostru. Mulțumim partenerului de conectivitate Telekom Romania, partenerilor care au sprijinit organizarea acestui eveniment: Cteam Human Capital, Equatorial, Family Hub, Centrul de Evaluare si Analize Educationale (CEAE), Farmexpert – Farmacia Alphega, OTP Bank România.
De asemenea, mulțumim partenerilor de networking: B. Smart- Centrul de limbi straine, Editura Trei, Editura Polirom, Cadou-Perfect.ro.
Postului de radio Europa FM, partenerilor media: Revista HR Manager, HR Club, Revista Biz, Wall-Street.ro, Portal HR, Doing Business, Jurnalul de Afaceri, Repatriot, Elite Business Women, RFI România, Mozaic Media, Itsy Bitsy.
Credit foto: Daniel Tolea