Despre principii
Pornesc de aici pentru a discuta despre leadership, deoarece, cred eu, alături de deschiderea către schimbare și alegerile pe care le face, principiile sunt o constantă ce trebuie să marcheze viața oricărei organizații, dacă aceasta își dorește succesul pe termen lung. Impusă prin puterea exemplului de lideri cu un impact pozitiv uriaș asupra companiilor pe care le conduc, promovarea unui model de business, care „transferă” focusul de la rezultatele imediate pentru acționari către un scop mai înalt, câștigă tot mai mult teren în gândirea de leadership actuală – paradoxal, poate, într-o lume marcată de recesiune și de presiuni tot mai mari de a realiza profit. Fără pretenția de a fi exahaustiv sau foarte tehnic, mă opresc în cele ce urmează asupra acestui concept și a modului în care se traduce în practică, așa cum este el asimilat în viziunea companiei pe care o conduc.
Bineînțeles că, pentru orice organizație, rezultatele, banii sunt importante, dar cred cu tărie că a le urmări ca scop primordial al activității pe care o desfășori este rețeta cea mai sigură de a nu le obține și dincolo de trimestrul următor. O organizație cu viziune pe termen lung trebuie să poată identifica, propune și realiza un scop și un mod de a acționa care să o lege în mod firesc, pozitiv, pe termen lung și, aș spune, chiar intim de societatea în care există și se dezvoltă. Doar în acest fel, asumând și urmărind un scop mai înalt decât țelul rece de a produce profit imediat, poți, ca organizație, să creezi produse, relații, parteneriate în care oamenii (clienți, angajați, parteneri, acționari) să creadă cu adevărat și în care să se regăsească.
Un business cu principii, pentru a mă întoarce la punctul de la care am pornit, e totodată un business ce folosește permanent și în raport cu toți stakeholderii săi o „busolă morală”, urmărind să producă efecte pozitive pentru (sau cel puțin să nu distrugă cu deciziile sale) întreg „microsistemul” de parteneri ce se creează, în mod firesc, în jurul său. Nu în ultimul rând, o organizație motivată de principii de business ce depășesc obiectivele financiare (banii, mai direct) va reuși să atragă și să păstreze angajați care, știind valorile pe care le îmbrățișează, pot duce compania acolo unde aceasta își dorește.
Dar oare vorbim despre dorința companiei sau vorbim despre un obiectiv care are la bază dorințele oamenilor care o reprezintă fie la nivel de acționari și top-management, fie la nivel de angajați? Provocarea constă în alinierea tuturor acestor dorințe și transformarea lor în principii care vizează răspunsul companiei la nevoile actuale ale clienților, luând în calcul permanent nevoile societății pe termen lung.
Făcând trecerea către valorile pe care stakeholderii unei companii le pot imprima organizației din care fac parte, acestea au la bază principii personale, alegeri și, cred eu, adaptarea la schimbările care intervin pe parcursul carierei. Valori precum transparența, încrederea, echilibrul, recunoașterea sunt cele care pot potența un model de business precum cel despre care am vorbit. În opinia mea, echilibrul, fie că vorbim la nivel de individ, fie că îl aplicăm în business prin balansarea orientării către rezultate cu cea centrată pe oameni și societate, este cel care trebuie să stea la baza tuturor principiilor de business, a tuturor alegerilor, pentru că asigură un răspuns tactic și uneori și strategic la schimbările care intevin în viața organizației.
Marius Popescu, Director General ING Asigurări de Viață
Articol preluat din Revista Cariere de noiembrie. Pentru detalii legate de abonare, click aici