Dat sau rezultat? Aptitudini și comportamente antreprenoriale
CÂT ESTE DE RĂSPÂNDIT FENOMENUL ANTREPRENORIAL?
În anii ‘80, Howard Stevenson şi Carlos Jarillo au dat o definiție care a revoluționat perspectiva asupra antreprenoriatului, privit până atunci ca strict legat de înființarea unor companii dinamice.
Conform acestei definiții, antreprenoriatul înseamnă „exploatarea unei oportunități, indiferent de resursele controlate”, deci este un proces care poate fi prezent în toate tipurile de organizații: mari (intraprenoriat), mijlocii și mici, dinamice sau nu, orientate spre profit sau nu (antreprenoriat social), activități pe cont propriu și mici întreprinderi înființate pentru satisfacerea nevoilor de trai ale unor grupuri defavorizate.
Cercetătorii, comunitatea academică și lideri performanți încurajează înlocuirea mentalității de angajat (de a aștepta continuu direcții și sfaturi de la șefi) cu una antreprenorială (caracterizată prin inițiativă, responsabilitate și spirit inovator, atenție la ce se întâmplă în jur pentru observarea și exploatarea de oportunități).
Cercetările arată că 40-50% dintre americanii care au intrat la facultate în 2016 vor lucra la un moment dat pe cont propriu. În România, doi din zece tineri între 18 și 24 de ani își propun să devină antreprenori, conform unui studiu GFK. Mulți lideri ai marilor corporații fac schimbări organizaționale care să favorizeze intraprenoriatul.
CE FACTORI CONDUC LA SUCCESUL ANTREPRENORIAL?
Succesul antreprenorial presupune atingerea scopurilor și obiectivelor antreprenorului, dezvoltarea durabilă a afacerii și obținerea avantajului competitiv.
Succesul poate fi evaluat pe baza criteriilor legate de aspirațiile și obiectivele antreprenorului (ex.: libertate de acțiune, controlul asupra propriei vieți, satisfacția de a fi propriul stăpân, dezvoltare personală, sentiment de împlinire personală, venituri și bunăstare personale etc.) și a criteriilor legate de afacerile sale (ex: satisfacția consumatorilor, notorietatea și reputația brandului, diversificarea sortimentului de produse și servicii, numărul de angajați, cifra de afaceri, profitul, productivitatea, cota de piață, randamentul investiției, dezvoltarea afacerii etc.).
Succesul este influențat de factorii de mediu, care nu pot fi controlați de antreprenor (ex.: taxe și impozite, cadrul politic și legislativ și stabilitatea lui, situația economică și nivelul de trai al populației, tendințele socio-demografice, existența oportunităților, a resurselor, condițiile pieței etc.) și de factorii interni, direct legați de antreprenor (motivatorii și competențele lui, sprijinul și exemplele din familie și comunitate). Succesul antreprenorial mai este influențat și de vechimea, dimensiunea și amplasarea companiei și de existența resurselor umane.
CARACTERISTICILE, MOTIVATORII ȘI COMPETENȚELE ANTREPRENORIALE
Persoanele cu mentalitate antreprenorială sunt pasionate, dedicate aspirațiilor lor și optimiste. Nu se mulțumesc cu starea de fapt, de aceea acționează neîntârziat pentru a descoperi și folosi noi oportunități. Sunt ambițioase și fac tot ce este necesar pentru a reuși, își asumă riscuri calculate, se concentrează asupra lucrurilor importante. Știu să utilizeze la maximum resursele de care dispun și să le obțină în condiții avantajoase pe cele care le lipsesc. Sunt optimiste, le plac provocările și schimbarea, știu să asculte. Nu-și doresc să mulțumească pe toată lumea, iar eșecurile le determină să lucreze mai mult, poate altfel, fiindcă au talentul să învețe din eșec.
Unii antreprenori pornesc afaceri pentru că observă oportunități interesante, care consideră că li se potrivesc. Motivatorii lor principali sunt aspirațiile și obiectivele personale. Alți antreprenori sunt motivați de nevoi – pornesc afaceri de teamă că vor rămâne fără slujbă, deci fără surse de venit.
Hotărârea, perseverența, capacitatea de efort prelungit sunt importante pentru pornirea și creșterea unei afaceri. Listele de motivatori și competențe prezentate de diverși specialiști sunt extrem de diverse. Voi face în continuare o scurtă sinteză a elementelor pe care le consider cele mai importante.
În etapa premergătoare înființării afacerii și imediat după aceea sunt necesare în special competențe antreprenoriale, cum ar fi observarea, evaluarea și exploatarea oportunității, apoi, pe măsura creșterii ei, devin preponderente competențele manageriale. Sunt extrem de importante competențele specifice tranziției de la managementul antreprenorial la managementul științific, cum ar fi stabilirea
Succesul antreprenorial este influențat de factorii de mediu, de factorii interni, direct legați de antreprenor, dar și de vechimea, dimensiunea și amplasarea companiei și de existența resurselor umane.
criteriilor de evaluare a angajaților și delegarea corectă, aplanarea conflictelor dintre diferitele grupuri de angajați, comunicarea eficientă. Când afacerea crește, se impune difuzarea competențelor dinspre antreprenor spre toți angajații companiei. Altfel, compania nu se dezvoltă. Sau eșuează.
Competențele manageriale ale antreprenorului sunt legate de elaborarea și execuția strategiei. Ele sunt funcționale (finanțe, marketing, resurse umane, operațiuni, cercetare-dezvoltare) și organizaționale (organizare, motivare, dezvoltare).
Competențele sale tehnice constau în atragerea, utilizarea, dezvoltarea resurselor, precum și în elaborarea procedurilor care să permită utilizarea lor eficientă și eficace.
Subliniez, ca foarte importante, competențele interpersonale și de leadership: implicarea, tenacitatea, gândirea critică, dar și cea laterală, talentul decizional, cel de a conduce schimbarea, capacitatea de elaborare a sistemelor de management, delegarea, inteligența emoțională în relația cu angajații, clienții și alți stakeholderi.
SUCCESUL ANTREPRENORIAL ÎN ROMÂNIA
Pentru a vedea ce tendințe se manifestă în România legat de ceea ce am prezentat anterior, am întreprins, în 2006 și 2016, o cercetare bazată pe chestionare și interviuri, aplicate unor eșantioane reprezentative de antreprenori cu una sau mai multe afaceri cu peste cinci ani vechime.
Rezultatele au condus la următoarele concluzii:
În 2006, respondenții considerau că cei mai importanți factori ai succesului lor erau managementul performant (93,3%), dorința de atingere a aspirațiilor și obiectivelor personale (87,3%) și capacitatea de asumare a unor riscuri calculate (83,4%).
În 2016, procentul celor ce considerau riscurile calculate ca fiind cele mai importante a scăzut la 73,3%, în timp ce procentele legate de ceilalți factori au crescut (97%, respectiv 88,7%). Creșteri semnificative sunt legate de expertiza pe piețe internaționale și de expertiza în cercetare și dezvoltare, considerate importante de 9%, respectiv 11% dintre respondenți în 2006, dar de 44,9%, respectiv 48,5% în 2016. Explicația poate consta în creșterea concurenței și a exigenței clienților, dar și în maturizarea antreprenorilor și a afacerilor lor.
Interviurile din cadrul cercetării au fost luate, doar în 2016, unor antreprenori maturi, 20 la număr, având cel puțin o afacere cu o vechime de peste cinci ani. Au fost întrebați ce motivatori și competențe au contribuit la lansarea și creșterea afacerilor lor. Din răspunsuri rezultă că principalele competențe care i-au ajutat să depășească dificultățile, să-și dezvolte afacerile și să aibă avantaj competitiv au fost, în ordinea frecvenței:
1. capacitatea de a identifica și exploata oportunitățile potrivite;
2. capacitatea de a fi vizionari și de a-i influența pe alții;
3. cea de a fi stăpâni pe ei în situații incerte;
4. de a-și construi relații bazate pe încredere reciprocă.
Cu toții au menționat importanța valorilor etice în dezvoltarea durabilă a afacerilor. Un intervievat a declarat: „Prin comportament corect se câștigă încredere: a finanțatorilor, partenerilor, oamenilor valoroși pe care-i dorim în organizație, a clienților“. O altă declarație interesantă este: „Comportamentul moral al antreprenorului îi face loiali și entuziaști pe angajați, care, la rândul lor, vor furniza servicii performante către clienți“.
Sau: „Atunci când angajăm, ne preocupă să intuim dacă cei pe care-i selectăm vor avea un comportament corect. Angajăm pentru atitudine și apoi dezvoltăm competențele de care avem nevoie. Căutăm persoane pasionate de activitatea pe care o vor desfășura, care știu să se organizeze, gata să se dezvețe de deprinderi și cunoștințe vechi și să învețe altele noi.“
ROLUL EDUCAȚIEI DE BUSINESS ÎN SUCCESUL ANTREPRENORIAL
Din moment ce, așa cum am arătat anterior, competențele necesare dezvoltării fenomenului antreprenorial nu se moștenesc genetic, ci se dobândesc, înseamnă că programele de învățare și dezvoltare antreprenorială (educație, training, mentoring, coaching) sunt importante pentru extinderea fenomenului antreprenorial. Fenomenul antreprenorial poate fi privit din mai multe unghiuri: al stării de spirit și comportamentelor specifice, care pot exista în orice organizație
– pe de o parte – și al procesului de creare și dezvoltare a propriilor afaceri – pe de altă parte.
Starea de spirit antreprenorială se poate dezvolta în cadrul unor programe care se axează pe studierea valorilor, credințelor, atitudinilor și modului de gândire asociate cu antreprenoriatul, a aptitudinilor sociale și de luare a deciziilor. De asemenea, esențială este deprinderea procesului de observare și evaluare a oportunităților. Astfel de programe sunt rare în oferta educațională – de training și dezvoltare. Este cert că, dacă ar fi bine concepute, ar putea contribui la dezvoltarea intraprenoriatului și la creșterea ratei natalității firmelor antreprenoriale.
Programele destinate înființării și creșterii afacerilor presupun studierea unor situații și decizii specifice acestor etape. Ele sunt mult bazate pe transferul de competențe și exersarea întocmirii și prezentării modelului de afaceri și a planului de afaceri, a procesului de negociere cu parteneri, finanțatori, angajați, pentru atragerea acestora.
Consider că este bine ca aceia care doresc să inițieze un demers de învățare, dar mai ales de acțiune antreprenorială, să-și pună câteva întrebări și să se gândească serios ce răspunsuri au la ele: „Ce-mi doresc să fac ca antreprenor? “, „Ce știu să fac?”, „Ce mai am de învățat?“, „Pe cine cunosc, care să aibă încredere în mine și să mă poată sprijini în demersurile mele? “, „Ce-mi doresc de la afacerea pe care intenționez să o lansez?“. În felul acesta, vor crește șansele ca afacerea să aibă succes și ca ei să se simtă împliniți.
Articol preluat din numărul 246/aprilie 2018 al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici