Cum să devii CEO
„Să fii CEO nu este o slujbă, este o vocație. Nu ar trebui să faci asta ca job, ar trebui ca aceasta să-ți fie chemarea. Dedică-te cu totul acestei munci, intră în ea cu mintea, cu inima și cu mâinile. Trebuie să iubești munca asta, pentru că te consumă.” Sunt cuvintele lui Indra Nooyi despre munca unui CEO, rol pe care l-a îndeplinit timp de peste un deceniu, pentru PepsiCo.
Dar să-ți găsești chemarea, să i te dedici din toată inima și să lucrezi cu pasiune este un îndemn întotdeauna adecvat.
CUM SĂ DEVII CEO
Nu începe prin a-ți spune: ”Vreau să fiu CEO!”. Dacă faci asta, vei rămâne fixat pe această idee și te vei dedica mai puțin muncii pe care o faci în prezent. Nu te dedica viitorului într-atât încât să uiți de prezent. Viitorul se construiește în fiecare zi, prin tot ce faci. Așa că fă-ți treaba astăzi mai bine decât oricine altcineva. Fă-o în așa fel încât să se știe că ai făcut-o tu. Iar fiecare pas va pune bazele și îl va inspira pe următorul.
Să ai o abilitate HIT. Dezvoltă-ți un talent până devine o super-putere. Acea super-putere îți va crește valoarea. Fă ceva cum nimeni altcineva nu face, fă în așa fel încât oamenii să spună imediat: ”Asta numai ea știe să facă!”, „Problema asta numai el poate să o rezolve”. Poate să fie o abilitate sau o combinație unică de abilități și talente care să fie semnătura ta, cu care să poți contribui în mod determinant.
Curaj. „Avem mare nevoie de curaj, cred că curajul ne lipsește cel mai mult, astăzi”, crede Indra. Dacă ceva este foarte important pentru tine, atunci când crezi ceva cu adevărat, trebuie să ai curajul să-ți susții opinia, să-ți aperi punctul de vedere. Dacă am avea mai mult curaj să ne susținem valorile și credințele, companiile și societățile ar fi locuri mult mai bune.
Trebuie să știi să comunici. „Dacă vrei să fii lider, dar nu poți comunica eficient, mai bine te lași păgubaș”. Ca lider, trebuie să fii în stare să vii în fața oamenilor, să le vorbești și să-i faci să te urmeze și să ajungă unde n-ar fi crezut niciodată că era de ajuns.
Trebuie să fii etic. Busola ta interioară trebuie să funcționeze perfect. Oricât ai fi de profesionist și de competent, dacă nu ești etic nu te urmează nimeni.
„Concentrează-te pe toate acestea și postul de CEO va veni automat. Va veni la timpul potrivit. Nu te grăbi să ajungi acolo. Și nu intra în jocurile politice din companie. Fii atent la ele, cunoaște-le, dar nu intra în ele”, spune Indra.
SFATURI PENTRU UN CEO
„Toate problemele cu care ne confruntăm astăzi sunt cu bătaie pe termen lung, iar rezolvarea lor necesită soluții sistematice. Însă ciclurile politice și de investiție sunt scurte. Prin urmare, trebuie să le ții piept acționarilor și să creezi o strategie pe termen lung, care, în ultimă instanță, să genereze mai multă valoare”, spune Indra.
Performanță cu scop.
Companiile nu trebuie doar să știe să facă bani și să performeze, ci trebuie să aibă un scop mai înalt, să funcționeze după un set de valori. De obicei, scopul companiilor se regăsește în proiectele lor de responsabilitate socială (CSR) – adică în modul în care sunt cheltuiți banii. Cum ar fi dacă, în loc să avem grijă la cum ne cheltuim banii, am fi atenți la cum facem banii? Cum ar fi dacă scopul companiei ar fi atât de întrețesut în modelul de afaceri al companiei încât să nu mai depindă de factorii externi (buget, schimbarea echipei de management etc)?
Învață mereu. Dezvoltă-ți mereu gândirea și felul în care abordezi organizația.
Dacă ești mulțumit de ceea ce știi, te atrofiezi. Trebuie să înveți mereu. Iar asta nu se rezumă la citit, mers la cursuri și la conferințe. A învăța înseamnă să fii atent la realitățile din jur, să vezi ce se întâmplă, să studiezi piața, să faci conexiuni care nu sunt neapărat evidente, să sesizezi tendințe, să observi comportamentele oamenilor | ale consumatorilor și, pe baza tuturor acestor informații, să începi să-ți imaginezi și să schițezi viitorul.
„Nu ai nevoie de consultanți. Privește în jur. Învață să vezi. Fii propriul tău colector de date, analizor de date și proiectant de viitor”, spune Indra.
Trebuie să te reinventezi mereu și să reinventezi mereu organizația. Dacă vrei să crești organizația, trebuie să începi cu tine: dacă tu crești, vei trage organizația după tine.
Pentru că a privit în jur și a sesizat tendințele de pe piață, Indra Nooyi a reușit să redefinească portofoliul și strategia companiei, precum și modul în care compania urma să-și facă banii, astfel încât scopul organizației să fie cuprins în modelul său de afaceri.
Programul s-a numit „Performanță cu scop” și a inclus trei piloni:
1.Sustenabilitate umană – dezvoltarea portofoliului prin adăugarea de produse sănătoase.
2.Sustenabilitate de mediu – reducerea consumului de plastic, de apă și reducerea amprentei de carbon.
3.Sustenabilitatea talentelor – compania trebuie să fie un mediu în care oamenii să poată fi ei înșiși, cu toate aspectele identității lor, într-un spațiu de siguranță, lipsit de discriminare.
„Nu e ușor să faci asta, trebuie să faci multe schimbări. Dar prin acest program am reușit să dezlănțuim pasiunea angajaților noștri, care au devenit foarte buni ambasadori ai companiei”, concluzionează Indra Nooyi.
Ești sus? Ridică-i și pe ceilalți.
Dacă ești la înălțime, ai datoria și obligația de a construi viitorul.
****
Indra Nooyi a intrat în familia PepsiCo în 1994, iar în 2006 a fost numită în funcțiile de CEO și Președinte a companiei. În 2007 și 2008, Wall Street Journal a inclus-o în lista 50 Women to Watch. Tot în 2008, Forbes a clasat-o pe locul al treilea în topul celor mai puternice femei din lume, iar în 2014 Indra Nooyi a ocupat poziția a 13-a în acest clasament. În 2009 și 2010, Fortune a numit-o cea mai puternică femeie de afaceri, iar Time a inclus-o, timp de doi ani, în clasamentul celor mai influenți oameni din lume.