Cum construim echipe globale funcționale?
Gestionarea unei echipe globale ridică provocări specifice. Să formezi o echipă solidă nu este ușor nici atunci când toți oamenii sunt în aceeași țară și în același birou. Dar atunci când membrii echipei provin din țări și medii profesionale diferite comunicarea se poate deteriora, pot apărea neînțelegeri și cooperarea poate degenera în neîncredere. O diferență fundamentală dintre echipele globale și cele locale este distanța socială – nivelul de conexiune emoțională dintre membrii echipei.
Iată de ce este important ca liderul să transmită clar cine suntem, ce facem și cum comunicăm.
Înțelege structura culturală a echipei tale
Liderul unei echipe globale trebuie să-și înțeleagă echipa – care sunt elementele culturale care pot adăuga valoare și care sunt cele care ar putea cauza neînțelegeri sau obstacole – pentru a le potența pe unele și a le gestiona pe celelalte. La particularitățile culturale se adaugă cele de personalitate – pentru că nu toți oamenii sunt reprezentanți tipici ai culturii din care provin.
Atitudinile și comportamentele pot avea semnificații diferite în culturi diferite, prin urmare este important ca membrii echipei să aibă răbdare și deschidere pentru a se cunoaște și a se înțelege și este important ca liderul să creeze condițiile propice pentru ca acest lucru să se întâmple.
Pentru a se cunoaște, este important ca oamenii să nu se se grăbească să facă presupuneri, să nu generalizeze și să nu stereotipizeze. În procesul de adaptare la o echipă multiculturală este posibil să constate că au, ei înșiși, diverse prejudecăți culturale pe care e important să le gestioneze. Pentru ca oamenii să învețe unii despre ceilalți și unii de la ceilalți este nevoie de deschidere și acceptare. Când se împotmolesc, întrebările deschise, curiozitatea, deschiderea către celălalt sunt de mare ajutor.
Este eficient ca membrii echipei să nu acorde o importanță excesivă stilului de lucru și obiceiurilor celorlalți atunci când nu le plac, dacă acestea nu afectează negativ și semnificativ rezultatele echipei. Între oameni întotdeauna vor exista diferențe, iar acestea au rostul lor. Ceea ce contează este îndeplinirea obiectivelor comune.
În procesul de consolidare a unei echipe globale pot fi utile cursurile de instruire cu privire la gestionarea diversității – la care pot participa fie toți membrii echipei, fie doar liderii acestora. Este util și ca echipele să petreacă timp împreună pentru a realiza proiecte comune.
Creează oportunități pentru apropierea între colegi
„Cine râde împreună muncește bine împreună”, spune Robert Orben.
Apropierea dintre colegi, relațiile de prietenie și comunicarea sănătoasă sunt cu atât mai importante cu cât când membrii echipei se află la mare distanță unii de ceilalți. Este esențial să fie create oportunități pentru ca oamenii să poată petrece timp de calitate împreună în afara serviciului. De asemenea, la începutul ședințelor virtuale este util să fie integrate momente de socializare care să-i ajute pe oameni să se cunoască și să se apropie unii de alții. Acestea sunt un instrument important pentru consolidarea echipei, prin urmare este bine să li se dea importanța cuvenită, pentru a nu căpăta un caracter superfluu.
Liderul are rol de motivator și de conector pentru echipă și trebuie să cultive un mediu în care membrii echipei să se simtă conectați atât unii la ceilalți, cât și la lideri lor. Echipa are nevoie de susținere și de un simț al responsabilității comune.
Încrederea este importantă, iar pentru asta valorile trebuie să fie clare, bine definite și comunicate regulat. Termenele limită, etapele majore ale proiectelor trebuie să fie comunicate din timp pentru a fi înțelese și acceptate de comun acord.
Oferă echipei tale un scop clar și semnificativ
Pentru a fi eficienți, în special atunci când sunt dispersați geografic, membrii echipei au nevoie să se simtă uniți pentru același scop – care să fie clar (specific și măsurabil), mobilizator (să-i scoată din zona de confort, dar să fie realizabil) și să fie semnificativ (important și relevant pentru toți membrii echipei). Un scop bine gândit este un liant însemnat pentru echipă.
Motivează
Echipa trebuie să fie motivată atât ca grup, cât și individual. Liderii trebuie să-și cunoască oamenii și să înțeleagă ce îl motivează pe fiecare în parte. Unii oameni sunt motivați financiari, alții sunt motivați de rolul pe care îl îndeplinesc în echipă și de recunoaștere, alții sunt motivați de relația constructivă cu liderii lor – de la care pot să învețe și să se inspire. Indiferent de cultura din care provin membrii echipei și de scopul pentru care lucrează, fiecare om are nevoie să se simtă relevant. Liderul echipei trebiue să afle ce îl face pe fiecare om din echipa sa se se simtă important.
Este eficient ca liderii să ofere membrilor echipei feedback constructiv, regulat și la timp. De asemenea, este important ca liderul să creeze în echipă un climat psihologic de siguranță, pentru ca oamenii să-și asume riscuri fără a se simți nesiguri sau stingheriți.
Asigură comunicare de calitate
„În echipă tăcerea e fatală, nu e de aur”, spune Mark Sanborn. Comunicarea frecventă este vitală, mai ales într-o echipă internațională. Oamenii trebuie să facă schimb de idei și cunoștințe, de experiențe și perspective. Liniile de comunicare trebuie să fie deschise și utilizate regulat. În acest fel vor fi evitate neînțelegerile, se vor stabili așteptări corecte și vor fi livrate rezultate de calitate. E util ca membrii echipei să fie consultați și să cadă de acord asupra mijloacelor de comunicare preferate, pentru a se folosi cu adevărat de ele.
Pentru că nu toți membrii echipei au aceeași fluență în utilizarea limbii, este important ca vorbitorii foarte buni să nu domine comunicarea, iar vorbitorii mai puțin buni să participe în egală măsură.
Gestionează rapid conflictele negative
Conflictele sunt inevitabile, cu atât mai mult într-o echipă globală, când comunicarea virtuală poate fi mai puțin temperată. În plus, conversațiile de mare importanță sunt mai dificil de purtat la distanță. Liderii trebuie să fie practici și să intervină rapid pentru a soluționa conflictele. Lăsate să ardă mocnit, acestea pot afecta serios încrederea și buna funcționare a echipei.
Renunță la micromanagement
Dacă îți dorești o echipă eficientă, nu-i sta în cale. Angajează oamenii potriviți, află de ce au nevoie, pune-le la dispoziție resursele necesare pentru a performa, sfatuiește-i și îndrumă-i, dar nu le sta în cale.
Managerii cu experiență au constatat că, mai ales în cazul unei echipe globale, managementul pe rezultate este mult mai eficient decât managementul pe sarcini de lucru, pentru că îi face pe oameni să se simtă autonomi și responsabili pentru munca lor.
Ai grijă de echipa ta, pentru a construi unitate din diversitate.
SURSE: