Creativitatea este forța pozitivă cu care schimbăm lumea. Interviu cu Marc Dellaert și Florin Petrescu (I)
Lumea se schimbă într-un mod și într-un ritm nemaiîntâlnite până acum. Și oamenii se schimbă. Dacă pe vremuri ne împlinea mai ales siguranța, astăzi ne împlinește mai ales identitatea. Dacă ieri oamenii munceau mai ales pentru a-și asigura existența, astăzi muncim mai ales pentru a ne exprima pe noi înșine.
O lume nouă cere un nou tip de leadership. Cum trebuie conduși oamenii și organizațiile pentru a ajunge în viitor? Am discutat despre asta cu Marc Dellaert – Global Head Financial Services și Managing Director la Center for Creative Leadership și cu Florin Petrescu – Senior Leadership Solutions Faculty at the Center for Creative Leadership, care au susținut pe 26 noiembrie, la București, un Digital Leadership Masterclass organizat de HR Club.
Vi se spune să faceți lumea mai frumoasă. De unde începeți?
Marc Dellaert: Cred că aceasta este o responsabilitate individuală. Fiecare dintre noi are responsabilitatea de a face lumea mai bună, iar acest lucru stă în puterea și în abilitățile noastre.
Este o responsabilitate care trece apoi mai departe – de la fiecare om către echipe, organizații, comunități și, în cele din urmă, devine responsabilitatea întregii societăți. Natura ne-a înzestrat pe toți cu diverse talente. Suntem complementari și, mulțumită acestei diversități și felului în care colaborăm, putem construi un viitor minunat împreună.
Oamenii caută un scop, caută un De ce?, iar acest De ce? devine chiar mai important pentru generațiile tinere. Center for Creative Leadership are o misiune. Scopul nostru este să construim acest viitor prin leadership și dorim să-i ajutăm pe oamenii care nu se bucură de aceleași oportunități ca ceilalți să-și conștientizeze puterea și abilitățile. Căutăm să maximizăm impactul pe care îl avem noi, ca organizație – prin liderii care participă la programele noastre, prin parteneriatele noastre, prin informațiile și cunoștințele pe care le punem la dispoziția oamenilor. Dezvoltarea societății se află în legătură directă cu misiunea noastră.
Leadership creativ – leadership digital. Ce legătură este între `creativ` și `digital`?
Marc Dellaert: Center for Creative Leadership a fost fondat în anii ’70. Pe atunci, conceptul de creativitate nu prea era utilizat în practica managerială. În zilele noastre, însă, cuvinte precum inovație sau creativitate sunt la ordinea zilei. În mod fundamental, creativitatea este capacitatea omului de a percepe lumea în moduri diferite și de a căuta tipare, poate încă nedescoperite sau încă nevăzute, și apoi de a combina aceste fenomene, date, aspecte și emoții într-un mod nou, cu un nou sens și rost.
Și aș vrea să accentuez sens și rost – pentru că ideea este ca noi să ne utilizăm creativitatea pentru evoluția societății, a comunităților noastre, a organizațiilor, a familiilor noastre și pentru evoluția noastră, ca oameni. Creativitatea este forța pozitivă cu care schimbăm lumea.
Liderii din era digitală au mai mare nevoie de creativitate decât liderii din alte vremuri?
Marc Dellaert: Astăzi dispunem de tehnologii noi, care ne ajută să atingem noi culmi și care ne deschid noi posibilități, la care nu aveam acces în trecut. Dacă ne uităm la istoria omenirii, creativitatea a existat întotdeauna și a fost mereu necesară. Și așa va fi și de acum înainte. Creativitatea are un caracter cumulativ – construim pe ceea ce ne-au transmis generațiile de dinainte. Astăzi, digitalizarea este punctul central. Este peste tot. Iar acest lucru are un impact foarte mare în viața noastră, în organizațiile noastre. Digitalul, în sine, nu este ceva nou. De sute de ani gestionăm informațiile și prelucrăm datele cu scop. Mulțumită tehnologiei (puterea de calcul este în continuă creștere) prelucrarea datelor este acum mai accesibilă și este scalabilă.
Dar au crescut viteza, complexitatea și interconectivitatea, iar tehnologiile digitale cresc capacitatea minții omenești. Datorită digitalizării oamenii se eliberează și pot face lucruri mai creative, pot realiza activități care să aducă mai multă valoare și care să le permită să fie mai conectați la scopul și obiectivele organizației.
Florin Petrescu: Ne aflăm într-o nouă eră, desigur, și cred că trebuie să privim creativitatea ca fiind cea mai importantă calitate a unui lider, pentru că trăim într-o lume a schimbărilor rapide și a terenurilor necunoscute. Iar în condiții de volatilitate și ambiguitate trebuie să știi să combini mai multe perspective, trebuie să fii un lider creativ. În plus, ca lider, trebuie să te înțelegi pe foarte bine pe tine însuți – să-ți cunoști punctele forte, precum și ce poți îmbunătăți la tine – și să privești totul din cât mai multe unghiuri. Noi asta facem: aducem o oglindă în fața liderilor, îi ajutăm prin informațiile relevante pe care le oferim lor despre ei înșiși. De exemplu, utilizăm diverse evaluări pentru a înțelege cum se percep organizațiile și liderii pe sine și cum sunt percepuți de ceilalți. În acest fel se pot face schimbări și se pot deschide noi drumuri.
Marc Dellaert: Până acum, organizațiile erau orientate mai mult spre interior și considerau că dispuneau de toate tehnologiile, procesele, metodologiile și răspunsurile de care aveau nevoie. Astăzi, însă, sunt multe organizațiile care caută să introducă mai multă diversitate în gândirea lor creativă. Apar tot felul de noi modalități de a examina ce așteptări au de la organizații clienții, consumatorii, societatea, factorii de decizie politică. Printr-o abordare multidisciplinară descoperim noi perspective și găsim noi răspunsuri. Problemele cu care se confruntă umanitatea sunt astăzi foarte complexe și interconectate, motiv pentru care este nevoie de abordări diferite.
Ce este diferit, ce este imperativ, ce este semnificativ la leadershipul digital?
Marc Dellaert: În esență, competențele unui bun lider nu s-au schimbat în mod fundamental pentru că trăim în era digitală. Este mai mult vorba despre nuanțe. În vremuri dominate de complexitate și nesiguranță, răspunsurile nu mai pot veni, toate, de la un singur om. Pe vremuri, leadershipul era concentrat într-un număr limitat de oameni, care știau ce era de făcut și care era direcția de urmat. Astăzi, leadershipul este comun, angrenând înțelepciunea colectivă și energia colectivă din organizații. Definim leadershipul ca fiind un proces social colectiv, menit să genereze direcție, aliniere și angajament.
Liderii au fost, dintotdeauna, oamenii cu viziune, care știau să îi aducă pe oameni împreună, să-i unească în jurul unui scop comun, să-i inspire, să-i motiveze, să-i susțină și să construiască încredere. Astăzi, inteligența emoțională și socială au devenit competențe esențiale pentru viitor, întrucât, pentru a beneficia de puterea diversității și de energia colectivă, liderul trebuie să știe să se apropie de oameni, să interacționeze cu ei, să-i asculte și să valorifice capitalul emoțional.
Pentru asta este nevoie de smerenie. Puterea liderului a devenit neoficială, pentru că puterea de influența nu mai depinde de funcție. Astăzi poți fi un lider foarte eficient chiar dacă nu te afli într-o poziție de putere.
Liderii trebuie să cultive o cultură și să creeze un mediu de lucru în care oamenii să se concentreze pe colaborare, nu pe competiție și în care să existe condițiile necesare pentru ca oamenii să dea ce-i mai bun în ei pentru binele tuturor.
Iar pentru că lumea devine din ce în ce mai complexă, liderii trebuie să devină un fel de catalizatori și să construiască „parteneriate colective și ecosisteme fluide” împreună cu alte organizații.
Florin Petrescu: În contextul tiparelor culturale pe care le observăm în România – unde distanța generată de putere este în continuare semnificativă – se impune trecerea de la leadershipul bazat pe un stil directiv și autocrat la un stil de leadership bazat pe facilitare, pe susținere și pe un grad rezonabil de autonomie, în care autoritatea este delegată către echipe care să poată lua singure decizii și să poată funcționa cât mai independent posibil – o echipă de echipe. Liderul continuă să monitorizeze lucrurile, dar îi susține pe oameni, elimină obstacolele din calea lor, le oferă autoritate și îi menține răspunzători pentru ceea ce fac. De altfel, atunci când beneficiezi de autonomie și ai o idee te simți răspunzător pentru ea. În aceste condiții oamenii au idei excepționale, cu care își uimesc liderii. Am văzut asta întâmplându-se peste tot în lume.
Marc Dellaert: Astăzi, liderii trebuie să creeze mediul potrivit și condițiile necesare pentru ca fiecare om să aibă succes, în cadrul organizațional.
Observăm trei tipuri de cultură de leadership. Cultura bazată pe dependență – eu îți spun ce să faci, iar tu ești soldatul meu loial; aceasta tranziționează către o cultură bazată pe independență – în care oamenii inteligenți lucrează independent; iar aceasta se transformă într-o cultură bazată pe interdependență – cu legături orizontale și verticale între oameni și echipe care, împreună, deservesc scopul mai mare al organizației.
Cum poate liderul să identifice nevoia de schimbare a organizației și ce trebuie să facă în acest sens? Există vreun element ghidator, un fel de busolă, de care să se poată folosi?
Marc Dellaert: Lumea se schimbă peste tot, în jurul nostru. Fiecare organizație este un organism viu și trebuie să-și pună întrebarea: Voi mai fi relevanți în viitor? și apoi să se reinventeze în consecință. Cred că aceasta este busola.
Există vreun aspect legat de leadershipul digital și digitalizare în general care este posibil să le scape liderilor sau pe care aceștia l-ar putea înțelege greșit? Există vreun obstacol sau vreo provocare pe care de obicei nu le văd sau pe care le confundă cu altceva?
Marc Dellaert: În munca pe care o desfășurăm, am observat că multe organizații se concentrează pe sisteme, procese, investiții, pe management de program – aspecte care sunt, desigur, foarte importante. La fel de important este, însă, să schimbăm cultura și mentalitatea oamenilor și să construim pe valori. Schimbarea nu este posibilă fără oameni. Liderii trebuie să-i aducă pe oameni în poveste și să-i implice, pentru binele organizației
Florin Petrescu: Uneori observ o decuplare în felul în care unele organizații gestionează transformarea digitală. Noi credem cu tărie că schimbarea trebuie să fie un mandat al echipei de management superior, nu să depindă doar de un departament de transformare digitală care deservește anumite componente ale organizației. Am întâlnit cazuri în care programele de transformare digitală erau conduse de CIO sau de CTO. Experiența ne-a arătat că nu este suficient ca transformarea digitală să fie o inițiativă izolată a unui departament. Transformarea digitală trebuie să fie condusă de un CEO și trebuie să fie implicat și Consiliul de Administrație al organizației. De asemenea, aceasta trebuie să ajungă la toate departamentele, inclusiv la departamentul de resurse umane – care trebuie să susțină transformarea digitală și să-i deschidă drumul, nu doar să aibă un rol pasiv și să aștepte ca lucrurile să se întâmple. Departamentul de resurse umane are un rol determinant în această călătorie.
Când punctele forte ale unui lider îl fac pe acesta să meargă prea departe în direcția corectă, acele puncte forte devin ceea ce voi numiți „factori de deraiere” – derailers. Ne puteți da exemple de câțiva astfel de factori și ne puteți oferi niște sfaturi pentru a avea o mai bună conștiință de sine?
Marc Dellaert: Am studiat îndeaproape acești „factori de deraiere”, care sunt comportamentele cu impact negativ asupra evoluției unei cariere. Există cinci astfel de derailers cu rol vital pentru succesul unui lider în echipă și în organizație.
Primul: probleme în relațiile cu ceilalți – dacă liderul nu poate să construiască relații autentice și semnificative cu ceilalți, atunci probabilitatea ca acesta să aibă succes pe termen lung scade.
Al doilea: dificultatea de a construi și de a conduce echipe – dacă liderul nu poate să-i adune pe oameni în jurul unui scop comun, să-i implice, să-i motiveze și să le susțină motivația pe termen lung, atunci riscul de deraiere a liderului va crește.
Al treilea: dificultatea de a se schimba și de a se adapta – dacă liderul întârzie excesiv în comportamente și în tipare ale trecutului, atunci crește probabilitatea ca acesta să nu poată schimba la timp direcția echipei și a organizației.
Al patrulea: probleme de performanță – dacă liderul nu poate să îndeplinească criteriile de performanță în afaceri, atunci, probabilitatea ca acesta să părăsească cursul este mai mare.
Al cincilea: concentrare punctuală, preponderent funcțională – dacă liderul nu știe să privească lucrurile în ansamblu, să facă legăturile dintre diverși factori și experiențe, atunci probabilitatea de eșec crește foarte mult. Dar, în mod fundamental, noi credem că fiecare om are liberul arbitru și capacitatea de a-și depăși limitele personale și de a evolua pentru a avea succes.
Cum facem să devenim conștienți de „factorii de deraiere” care ar putea exista în viața noastră?
Marc Dellaert: Secretul este conștiința de sine – care este punctul central al programelor de leadership și coaching pe care le desfășurăm. Leadershipul se referă la dezvoltare, la acel moment de Aha! – în care oamenii încep să se vadă diferit, prin intermediul unor experiențe diverse. E ca o privire în oglindă. Feedback-ul și faptul că afli cum ești perceput de ceilalți sunt pași către conștiința de sine. De asemenea, există instrumente psihometrice concepute pentru a le asigura liderilor o mai bună cunoaștere și înțelegere a personalității și a preferințelor lor. În plus, ulterior aceștia vor putea să recunoască acele profiluri și în alți oameni și să înțeleagă cum îi pot aborda mai bine, cum pot interacționa mai bine cu aceștia și care sunt comportamentele care ar putea constitui blocaje în comunicare.
De asemenea, este nevoie și de o mentalitate de creștere (growth-mindset) – ce presupune căutarea de experiențe și provocări care să devină sursă de învățare. Învățăm mai multe pe un drum desfundat decât pe un drum asfaltat. Astfel, ca lideri, este util să știm să creăm un mediu care să susțină curiozitatea, deschiderea, în care oamenii să poată căuta și să-și asume provocări, care să-i ajute să se dezvolte prin conștientizarea și depășirea propriilor limite.
Cel mai bun lider cu care ați lucrat era atât de bun pentru că…?
Florin Petrescu: Eu sunt foarte norocos. Am lucrat cu mulți lideri minunați. Îmi amintesc cu drag de unul dintre liderii mei din Londra – care își susținea mereu oamenii, în mod necondiționat, și avea încredere în felul în care oamenii lui își făceau treaba. În plus, nu-și dădea întâietate sieși, ci crea oportunități pentru oamenii săi – pentru ca aceștia să strălucească, să exploreze, să-și asume responsabilități mai însemnate și să-și împlinească potențialul. Din când în când mă mai contactează și mă invită să lucrăm împreună. Iar când trebuie să-i spun Nu întotdeauna îmi pare foarte rău să o fac.
Marc Dellaert: Liderii buni sunt acei oameni care au un rol însemnat în drumul tău prin viață. Iar eu am întâlnit, pe drumul meu, oameni care m-au ajutat să mă gândesc la mine, să mă înțeleg, să iau decizii, să-mi schimb direcția atunci când a fost cazul. Uneori mi-au spus lucruri pe care nu mi-a plăcut să le aud. Dar, cum se întâmplă adeseori, de beneficiile unor astfel de intervenții îți dai seama ani mai târziu, când reflectezi la experiențele tale de viață. Eu am avut privilegiul de a trăi multe experiențe de viață valoroase, unele dintre ele solicitante și interesante, și am învățat din ele. Sunt foarte recunoscător pentru oamenii pe care i-am întâlnit în viața mea.
În telefonul său, Antony Hopkins păstrează o fotografie cu el, de pe vremea când era copil. Din când în când, se uită la acea fotografie și spune: „Hai, că ne-am descurcat bine, copile!”. Cum îl vedeți pe copilul care ați fost și ce i-ați spune astăzi?
Marc Dellaert: Ei bine, când privesc înapoi, la anii copilăriei, îmi vin în minte multe imagini. Am crescut în Antwerpen, în Belgia, unul dintre cele mai importante porturi din Europa. Orașul se află pe marginea unui râu și îmi aduc aminte că adeseori mă plimbam cu bunicul meu de-a lungul apei, mă uitam la vasele care treceau – cu toate produsele pe care le transportau și cu toți oamenii care soseau în oraș, își rezolvau treburile și apoi plecau. Aceste vapoare care veneau și plecau mi-au trezit curiozitatea și intenția de a pleca în lume și de transmite mai departe ce aveam de transmis.
Sunt foarte recunoscător pentru toate oportunitățile și posibilitățile pe care mi le-au oferit viața și oamenii care mă iubesc. Și cred că trebuie să fim întotdeauna recunoscători pentru sănătate și pentru abilitățile cu care am fost dăruiți.
Florin Petrescu: Privind în urmă, cred că cel mai important este să rămâi pe calea ta, indiferent cât de dificilă s-ar dovedi aceasta. Există scurtături și sunt mulți cei care merg pe ele. Dar este important ca tu să ai un comportament etic și să fii ghidat de principiile tale. Așa vei reuși și vei fi și o sursă de inspirație pentru ceilalți. Așa îl cresc și pe fiul meu – să aibă principii și să fie ghidat de ele.
Despre care este însemnul distinctiv al unui lider digital și ce-i face pe oameni fericiți la locul de muncă veți afla din a doua parte a acestui interviu – Numai oamenii fac ca totul să fie posibil. Interviu cu Marc Dellaert și Florin Petrescu
Articol preluat din numărul 263, decembrie 2019/ianuarie 2020, al Revistei CARIERE. Pentru detalii legate de abonare, click aici.